افزایش ۳۰۰ درصدی خطر ابتلا به افسردگی در محیط کار ناسالم

فرهنگ غلط در محیط کار می‌تواند اثر چشمگیری بر سلامت روان افراد داشته باشد

کارکنان شرکت‌هایی با مدیریت ضعیف بیشتر در معرض خطر ابتلا به افسردگی قرار دارند-pixabay

بنا به پژوهشی جدید، کارکنان سازمان‌هایی که به سلامت کارمندانشان بی‌توجه‌اند ۳ برابر بیشتر از سایر سازمان‌ها در معرض خطر ابتلا به افسردگی‌ قرار دارند.

پژوهشگران دانشگاه ساوت استرالیا پس از یک سال بررسی به این نتیجه رسیدند و حاصل کار را در نشریه بریتیش مدیکال منتشر کردند.

این محققان دریافته‌اند کارکنان شرکت‌هایی با مدیریت ضعیف بیشتر در معرض خطر ابتلا به افسردگی قرار دارند و زیاد بودن ساعات کاری کارکنان این شرکت‌ها خطر مرگ آنان را بر اثر بیماری‌های قلبی و سکته افزایش می‌هد.

این گروه تحقیقاتی از مرکز پایشگری ایمنی روانی اجتماعی این دانشگاه همچنین دریافتند در صورت بی‌توجهی کارفرما به سلامت روان، احتمال ابتلای مردان به افسردگی بیش از زنان است.

به گفته دکتر امی زادو، نویسنده اصلی این پژوهش، فرهنگ غلط در محیط کار می‌تواند اثر چشمگیری بر سلامت روان افراد داشته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «بنا به شواهد، شرکت‌هایی که قدردان کار و تلاش کارکنان نیستند و به آنان پاداش نمی‌دهند، توقع بیش از حد و بی‌جا از کارکنان دارند و برای آنان اراده و اختیاری در کارها قایل نیستند،‌ کارکنانشان را بیشتر در معرض خطر ابتلا به افسردگی قرار می‌دهند.»

بر اساس مقاله‌ای که کمی پیشتر با همکاری دکتر ماورین دالرد همکار دکتر زادو منتشر شده بود ماندگی ناشی از کار زیاد و قلدری در محیط کار با ناتوانی شرکت در رسیدگی به سلامت روان افراد ارتباط دارد.

خانم دالرد، رئیس مرکز پایشگری ایمنی روانی اجتماعی، در مورد پژوهشش گفت: «با توجه به میزان تعهد هر شرکت به تامین سلامت روان می‌توان میزان قلدری موجود در محیط آن شرکت را برآورد کرد. پس می‌شود از این موضوع پیشگیری کرد.»  

وی افزود به علت کم بودن بازده کار و غیبت‌های زیاد کارکنان، هزینه‌های جهانی قلدری و ماندگی ناشی از کار زیاد، چشمگیر است. خانم دالرد برای رسیدگی به این مشکل خواستار «تغییراتی در سطوح بالای مدیریت سازمانی شد».

بر اساس برآوردها ۳۰۰ میلیون نفر در جهان دچار افسردگی‌اند و گزارش‌ها نشان می‌دهد وقوع همه‌گیری بر تعداد مبتلایان به بیماری‌های روانی افزوده است. برای نمونه بنا به داده‌‌های اداره ملی آمار در بریتانیا از هر پنج بزرگسال یک نفر در فاصله ژانویه تا مارس دچار افسردگی شده است که این آمار پیش از وقوع همه‌گیری از هر ۱۰ نفر یک نفر بوده است.

© The Independent