کریمه کجاست و چرا اختلاف ‌برانگیز شده است؟

شبه جزیره کریمه تحت حاکمیت روسیه است اما جامعه بین‌المللی آن را به عنوان بخشی از کشور اوکراین به رسمیت می‌شناسد

از نظر روسیه، منطقه کریمه به لحاظ جغرافیایی راهبردی مهم است و پایگاه دریایی روسیه در آن قرار دارد - Vadim Savitsky / AFP

روز چهارشنبه (دوم تیر)، روسیه ادعا کرد که یکی از ناوهایش به سوی یک شناور نیروی دریایی بریتانیا در دریای سیاه تیر هشدار شلیک کرده است.

مسکو همچنین مدعی شد وقتی کشتی اچ‌ام‌اس دفندر به آب‌های منطقه‌ای روسیه در نزدیکی کیپ فیولنت در جنوب کریمه وارد شده است، جت‌های روسیه بمب‌هایی مقابلش پرتاب کرده‌اند. شبه جزیره کریمه تحت حاکمیت روسیه است اما جامعه بین‌المللی آن را به عنوان بخشی از کشور اوکراین به رسمیت می‌شناسد.

وزارت دفاع بریتانیا با تکذیب این اخبار اعلام کرده هیچ تیری به سوی این کشتی شلیک نشده و ادعای بمب‌باران را نیز تکذیب کرده است.

کریمه کجاست؟

کریمه شبه‌جزیره‌ای است که در اروپای شرقی و شمال دریای سیاه قرار دارد. روسیه در مارس ۲۰۱۴ در گرماگرم درگیری‌های گسترده بین جدایی‌خواهان هوادار روسیه و نیروهای اوکراین، کریمه را از خاک اوکراین جدا و به خاک خود ضمیمه کرد.

پیش از ضمیمه شدن کریمه به روسیه، اوکراین و غرب که از تمرکز نظامیان روسیه در شرق این کشور نگران بودند، از مسکو خواستند نیروهایش را عقب ببرد اما روسیه در پاسخ اعلام کرد که آزاد است نیروهای خود را به مناطق تحت حاکمیتش اعزام کند و به دولت کی‌یف در مورد اعمال زور برای بازپس‌گیری منطقه در اختیار شورشیان در شرق به شدت هشدار داد؛ منطقه‌ای که در مدت هفت سال جنگ در آن، بیش از ۱۴ هزار نفر جان باخته بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پی ضمیمه شدن کریمه به روسیه، ایالات متحده و اتحادیه اروپا تحریم‌هایی علیه مسکو وضع کردند و بیشتر کشورهای جهان نیز انضمام کریمه به روسیه را به رسمیت نشناختند.

چرا روسیه کریمه را به خاک خود ضمیمه کرد؟

تا زمان فروپاشی اتحاد شوروی در سال ۱۹۹۱، اوکراین بخشی از آن بود و پس از آن هم روسیه سعی کرد این کشور همسایه را در مدار قدرت خود نگه دارد.

اندکی پس از ضمیمه شدن کریمه به روسیه، ولادیمیر پوتین به دیدار رهبران انتصابی جدید این شبه‌جزیره رفت و پیمان الحاق آن به فدراسیون روسیه را امضا کرد. پوتین به هنگام امضای پیمان الحاق اعلام کرد که شبه جزیره کریمه همواره «بخشی جداناپذیر از روسیه» بوده است اما رهبران غرب تصریح کردند که این اقدام چیزی جز اشغال خاک کشوری دیگر نیست.

دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا در آن هنگام، اقدام روسیه را «نقض آشکار قوانین بین‌المللی» و «پیامی برای کل قاره اروپا» خواند. کاخ سفید هم اعلام کرد که باراک اوباما، رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده، خواهان برگزاری نشست کشورهای گروه ۷ در هفته آینده برای بحث بیشتر در این باره است. جو بایدن، معاون ریاست‌جمهوری هم گفته بود که این بحران «چالشی است که سالیان سال طول می‌کشد نه یک ماه یا یک سال.»

چرا کریمه برای روسیه مهم است؟

از نظر روسیه، منطقه کریمه به لحاظ جغرافیایی راهبردی مهم است و پایگاه دریایی روسیه در آن قرار دارد. ناوگان دریای سیاه روسیه از سال ۱۷۸۳ که شاهزاده پوتمکین آن را تاسیس کرد، در این شبه جزیره مستقر بوده است.

روسیه به کمک جایگاه راهبردی این ناوگان بود که توانست در سال ۲۰۰۸ گرجستان را در جنگ اوستیای جنوبی شکست دهد و این ناوگان همچنان برای منافع امنیتی روسیه در این منطقه نقش مهمی دارد.

© The Independent