آمریکا برای رایزنی با اسرائیل دور بعدی مذاکره با ایران را به تعویق می‌اندازد

دولت جدید اسرائیل به نخست‌وزیری نفتالی بنت قصد دارد تیمی از کارشناسان تحریم را به منظور دستیابی به توافق جامع بهتر با ایران به واشینگتن اعزام کند

به باور آمریکا، رایزنی با اسرائیل ارزش به تعویق افتادن مذاکرات را دارد-Handout / EU DELEGATION IN VIENNA / APA / AFP

گزارش اورشلیم پست حاکی از آن است که آمریکا به منظور رایزنی با دولت جدید اسرائیل، فاصله بین دور گفت‌و‌گو‌های غیرمستقیم با ایران را طولانی‌تر می‌کند.

یک منبع مطلع در دولت بایدن به این روزنامه اسرائیلی گفت: «واشینگتن بر این باور است که ارزش دارد مذاکره به منظور احیای برجام با هدف همکاری بهتر با اسرائیل به تاخیر بیافتد.»

براساس این گزارش دولت جدید اسرائیل به نخست‌وزیری نفتالی بنت قصد دارد تیمی از کارشناسان تحریم را به منظور دستیابی به توافق جامع بهتر با ایران به واشینگتن اعزام کند.

سیاستی که در تضاد با رویکرد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق اسرائیل قرار دارد. او به طور کامل مخالف بازگشت دولت بایدن به برجام بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اکنون دولت بایدن باور دارد که دولت جدید اسرائیل می‌خواهد از طریق یک توافق قوی مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود.

به گفته منابع آگاه، رایزنی با اسرائیل در این زمینه به تاخیر در مذاکره با ایران احتمالا درخواست امتیازهای بیشتر از تهران منجر می‌شود.

این درحالی است که محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران روز چهارشنبه از توافق برای لغو ۱۰۴۰ تحریم علیه ایران به ویژه لغو تحریم‌های مرتبط با بیت آیت‌الله خامنه‌ای خبر داد.

اظهاراتی که به گفته مقامات مطلع در آن مبالغه شده است.

انتظار می‌رود وزرای امور خارجه اسرائیل و آمریکا روز یکشنبه، یک هفته پس از دور ششم مذاکرات در رم ملاقات کنند. یکی از پرسش‌های احتمالی لاپید از بلینکن در این دیدار این خواهد بود که منظور دولت بایدن از توافق قوی‌تر و بلندمدت‌تر با ایران چیست.

روز چهارشنبه آویو کوخاوی، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل نیز با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در واشینگتن ملاقات کرده بود. او قصد دارد با رئیس سی‌آی‌ای نیز دیدار کند.

پیش از این خبرنگار وال استریت ژورنال از به تعویق افتادن مذاکرات تا نیمه تیرماه خبر داده بود.

این درحالی است که با توجه به برگزاری انتخابات در ایران و معرفی ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور، انتظار می‌رود مذاکرات نهایی برای توافق تا پس از آغاز به کار او در نیمه مردادماه به تعویق بیفتد.