کشف اثر جانبی داروی چربی خون در کاهش خطر ابتلا به سرطان

خطر مرگ ناشی از سرطان در مصرف کنندگان این دارو ۳۳ درصد و ۳۹ درصد کاهش می‌یابد

تعداد زیادی از بیماران مبتلا به نارسایی قلبی، به سرطان مبتلا می‌شوند- Getty images via canva

بر اساس مطالعه جدیدی که نتایج مصرف استاتین را برای یک دوره چهار ساله پیگیری کرده است، تجویز داروهای استاتین برای بیماران مبتلا به نارسایی قلبی می‌تواند خطر ابتلای آنان را به سرطان و مرگ ناشی از سرطان کاهش دهد.

این تحقیق که امروز در مجله قلب اروپا (European Heart Journal) منتشر شد، نشان می‌دهد که در مقایسه با کسانی که استاتین مصرف نکرده‌اند، کسانی که از این داروها استفاده می‌کنند، ۱۶ درصد کمتر احتمال ابتلا به سرطان دارند. احتمال مرگ بر اثر سرطان نیز در کسانی که استاتین مصرف می‌کنند، ۲۶ درصد کمتر است.

تحقیقات قبلی نشان داده است که تعداد زیادی از بیماران مبتلا به نارسایی قلبی، به سرطان مبتلا می‌شوند. متخصصان این پدیده را ناشی از عوامل مشترک بین سرطان و نارسایی قلبی می‌دانند که سازمان ملی بهداشت بریتانیا آن را ناتوانی قلب در پمپاژ کافی خون در بدن تعریف می‌کند. این عوامل مشترک، شامل التهاب و برخی زمینه‌های ژنتیکی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، این مطالعه مبتنی بر مشاهده وضعیت بیماران قلبی که بیش از ۸۷ هزار نفر را در هنگ کنگ بررسی کرده است،  بزرگ‌ترین تحقیق از این نوع برای بررسی ارتباط مستقیم بین استفاده از استاتین و خطرات مرتبط با پیشرفت سرطان و مرگ ناشی از سرطان در میان بیماران مبتلا به نارسایی قلبی است.

استاتین‌ها داروی مهار HMG-CoA ردوکتاز هستند که برای کاهش چربی خون تجویز می‌شود و به کنترل بیماری قلبی و کاهش مرگ و میر افراد مبتلا به بیماری‌های قلب‌وعروق کمک می‌کند. از این دسته از داروها معمولاً برای کاهش‌ کلسترول نیز در درمان بیماران مبتلا به کلسترول بالا استفاده می‌شود.

محققان، متغیرهای پیشتر ناشناخته‌ای را درباره استاتین‌ها را کشف کرده‌اند؛ از جمله این که مدت زمان مصرف آنها می‌تواند احتمال توقف رشد سرطان را به طرز چشمگیری افزایش دهد.

بر اساس این مقاله، اگر بیماران نارسایی قلبی به مدت چهار تا شش سال استاتین مصرف کنند، خطر ابتلای آنها به سرطان ۱۸ درصد کاهش می‌یابد و اگر به مدت شش سال یا بیشتر آن را مصرف کنند، این احتمال ۲۲ درصد کاهش می‌یابد.

همچنین، اگر بیماران به ترتیب چهار تا شش سال و شش سال یا بیشتر استاتین مصرف کنند، به ترتیب، خطر مرگ ناشی از سرطان در آنان ۳۳ درصد و ۳۹ درصد کاهش می‌یابد.

دکتر کای-هانگ ییو از دانشگاه هنگ کنگ که رهبری این پژوهش را بر عهده داشته است، داده‌های ۸۷ هزار و ۱۰۲ بیمار را در هنگ کنگ که از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۵ با نارسایی قلبی در بیمارستان بستری شده بودند، تجزیه و تحلیل کرده است.

با همکاری پروفسور کارولین لام از مرکز ملی قلب در سنگاپور، دکتر ییو وضعیت این بیماران را تا پایان سال ۲۰۱۸ بررسی کرد تا دریابد که آیا سرطان در آن‌ها تشخیص داده شده است و آیا بر اثر سرطان درگذشته‌اند، یا خیر.

هر کسی که سابقه سرطان یا اچ آی وی داشت یا کمتر از ۹۰ روز استاتین مصرف کرده بود، از این مطالعه کنار گذاشته شد. به این ترتیب، وضعیت ۳۶ هزار و ۱۷۶ بیمار مصرف‌کننده استاتین، و ۵۰ هزار و ۹۲۶ نفر که استاتین مصرف نمی‌کردند، برای تجزیه و تحلیل مورد بررسی قرار گرفت.

دانشمندان دریافتند که استاتین فراتر از کاربرد آن در درمان نارسایی‌های قلبی، احتمال مرگ و میر ناشی از هر علت دیگری را نیز در میان مصرف‌کنندگان استاتین در مقایسه با دیگران، کمتر می‌کند. برای مثال، ده سال پس از شروع آزمایش، ۶۰.۵ درصد (۲۱ هزار و ۸۸۶ نفر) نفر از مصرف‌کنندگان استاتین درگذشته بودند، در حالی که ۷۸.۸ درصد (۴۰ هزار و ۱۳۰ نفر) از افرادی که استاتین مصرف نمی‌کردند، جان باخته بودند.

این بدان معناست که در این مطالعه مشخص شد که استاتین ۳۸ درصد مرگ و میر ناشی از هر بیماری‌ای را کاهش می‌دهد.

محققان گفتند كه در مجموع ۳ هزار و ۸۶۳ بيمار (۴.۴ درصد) بيماران بر اثر سرطان درگذشته‌اند. متداول‌ترين نوع سرطان بین آنها نیز سرطان روده، معده، ريه، و كبد ذکر شد.

دکتر ییو گفت: «نارسایی قلبی یک بیماری رو به رشد در سطح جهانی است، و مرگ و میر ناشی از دلایل دیگر نامرتبط با قلب و عروق در بین این بیماران، نیز نگران‌کننده است. یافته‌های ما آگاهی پزشکان را از افزایش شیوع سرطان در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی افزایش می‌دهد و آنها را به توجه بیشتر به نارسایی‌های غیر‌قلبی ترغیب می‌کند.»

اما او در ادامه افزود: «برای بررسی بیشتر [اثر مصرف استاتین‌ها در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی] باید آزمایش‌های نامنظم و تصادفی بیشتری انجام شود.»

برای گام‌های بعدی‌، دکتر ییو به دست‌اندرکاران بهداشت جهانی توصیه کرد تا «راهکارهای بالقوه» برای کاهش خطر ابتلا به سرطان در بیماران [قلبی] را در نظر بگیرند. او گفت که «غربالگری برای سرطان بین بیماران مبتلا به نارسایی قلبی»، شروع خوبی خواهد بود.

© The Independent