پمپئو:‌ بایدن می‌خواهد با قاتلین برج‌های الخُبر توافق کند

وزیر خارجه سابق آمریکا در سالگرد این حمله گفت بازگشت به برجام توهین به ۱۹ سرباز کشته‌شده آمریکایی است

حمله تروریستی ۲۵ ژوئن ۱۹۹۶ علیه مجموعه‌ای مسکونی در بندر الخبرِ استان شرقی عربستان سعودی انجام شد که نزدیک دفتر مرکزی شرکت ملی نفت این کشور، آرامکو، در ظهران بود-عکس از ویکیپدیا

مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا، در بیست و پنجمین سالگرد بمبگذاری در برج‌های الخبر عربستان سعودی مقاله‌ای در روزنامه «وال استریت ژورنالِ» نیویورک نوشت و دولت بایدن را متهم کرد که با تلاش برای بازگشت به توافق هسته‌ای موسوم به «برجام» به ۱۹ سرباز آمریکایی که در آن حمله کشته شدند توهین می‌کند.

وزیر خارجه دولت دونالد ترامپ از این گفت که برخی بازماندگان این حمله تروریستی در وزارت خارجه تحت رهبری او خدمت کرده‌اند و او دیده است که چطور با عوارضی همچون ترومای مغزی و آسیب‌های اینچنینی سر می‌کنند.

مقاله روز سه‌شنبه در وب‌سایت این روزنامه پرخواننده چاپ شد و روز چهارشنبه در نسخه کاغذی آن منتشر می‌شود.

حمله تروریستی ۲۵ ژوئن ۱۹۹۶ علیه مجموعه‌ای مسکونی در بندر الخبرِ استان شرقی عربستان سعودی انجام شد که نزدیک دفتر مرکزی شرکت ملی نفت این کشور، آرامکو، در ظهران بود. این مجموعه مسکونی مقر زندگی نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا بود که عملیات «دیده‌بان جنوبی» را علیه عراقِ صدام حسین رهبری می‌کردند. 

مسئولیت حمله الخبر را گروهی شیعه به نام «حزب‌الله الحجاز» به عهده گرفت که گرایش طرفداری از جمهوری اسلامی و نظریات روح‌الله خمینی را داشت. از همان ابتدا نقش جمهوری اسلامی ایران در این حمله مطرح بود. ۱۰ سال پس از این حمله، در سال ۲۰۰۶، در پی شکایت خانواده‌های ۱۷ نفر از قربانیان، دادگاهی در آمریکا حکم داد که حکومت جمهوری اسلامی مسئول حمله برج‌های الخبر است. چند ماه پیش، در ژوئیه ۲۰۲۰، دادگاهی دیگر در همین کشور حکم داد که ایران باید حدود ۹۰۰ میلیون دلار غرامت به بازماندگان این حمله تروریستی پرداخت کند.

پمپئو در مقاله خود می‌نویسد: «سالگرد این حمله باید به روشنی یادآور این باشد که حکومت ایران دنبال نقاط ضعف ما است و اگر آمریکا از خود قدرت نشان دهد ما را مجازات می‌کند. باید به یاد آوریم که فعالیت‌های شرورانه ایران می‌تواند چه بهای سنگینی برای آمریکا داشته باشد. ما باید هرگز آن‌ روز را از خاطر نبریم و هرگز نباید با رهبران تروریست ایران مماشات کنیم.»

وزیر خارجه سابق آمریکا که احتمال نامزدی‌اش برای ریاست‌جمهوری مطرح است تاکید دارد که خاورمیانه در ۲۵ سال گذشته تغییرات بسیاری کرده است. از جمله این‌که بسیاری از کشورها با اکثریت مسلمان در پی «توافق ابراهیم» اسرائیل را به رسمیت شناخته‌اند. اما جمهوری اسلامی «امروز همچنان متعهد به انجام تروریسم است، چنان‌که ربع قرن پیش چنین بود.»

پمپئو که اکنون کارشناس ارشد موسسه هادسون است تاکید کرد که شکی در دست داشتن ایران در حمله سال ۱۹۹۶ نیست و به آرای دادگاه‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۲۰ در این زمینه اشاره کرد.

این چهره سیاسی گفت جمهوری اسلامی همیشه به دنبال کشتن و زخمی کردن آمریکایی‌ها بوده است. او به سابقه حمله‌های جمهوری اسلامی به نیروهای آمریکایی اشاره کرد. از جمله حمله سال ۱۹۸۳ توسط حزب‌الله لبنان که ۲۴۱ سرباز آمریکایی را کشت. او سپس به نقش نیروی قدسِ سپاه پاسداران اشاره کرد که در طول جنگ عراق از طریق گروه‌هایی همچون کتائب حزب‌الله بیش از ۶۰۰ سرباز آمریکایی را کشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پمپئو گفت اقدام دولت اوباما در امضای توافق برجام «ابلهانه» بوده است و با این‌ امید که ایران «با مماشات به خوش‌رفتاری می‌رسد.» او از «دیپلماسی گمراه» زمان اوباما انتقاد کرد و گفت محور آن این باور غلط بوده است که اگر غرب ارتباطات و تجارت خود با ایران را افزایش دهد «این حکومت یاغی به بازیگری سازنده در خاورمیانه تبدیل می‌شود.» پمپئو تاکید کرد که در واقعیت ایران از امتیازات اقتصادی که از برجام به دست آورد استفاده کرد تا به گروه‌های شیعه تحت حمایت خود در سراسر منطقه بیشتر پول برساند. به گفته این رئیس سابق سازمان سیا، قاسم سلیمانی مشغول تدارک حملات جدیدی علیه سربازان و دیپلمات‌های آمریکایی بود که در ژانویه ۲۰۲۰ به دستور ترامپ کشته شد.

این سیاستمدار ۵۷ ساله با نقد سیاست بایدن و علاقه او برای بازگرداندن آمریکا به برجام نوشت: «حالا دولت بایدن در آستانه این است که به بزرگ‌ترین حامی دولتی تروریسم در جهان قدرت ببخشد. رئیس‌جمهور به سرعت می‌خواهد تحریم‌ها را لغو کند و دوباره به برجام بپیوندد، توافقی که به آیت‌الله‌ها قدرت بیشتری برای تامین حملات تروریستی مثل بمبگذاری برج‌های الخبر و موشک‌پراکنی‌های اخیر حماس می‌دهد… رئیس‌جمهور بایدن از رفتار تهران در ۴۰ سال گذشته هیچ چیز یاد نگرفته.»

وزیر خارجه سابق به رئیس‌جمهور آتی ایران، ابراهیم رئیسی، نیز اشاره کرد و او را متحد نزدیک رهبر جمهوری اسلامی، آیت‌الله خامنه‌ای، خواند و گفت مفتخر است که در سال ۲۰۱۹ در اعمال تحریم بر او بخاطر نقض حقوق بشر نقش داشته است.

پمپئو از عملکرد دولت دونالد ترامپ از جمله خروج از برجام و اعمال بیش از هزار تحریم جدید بر ایران دفاع کرد و افزود:‌ «ما بازدارندگی نظامی علیه ایران را از نو برقرار کردیم. ما بیش از هر دولت دیگری در تاریخ آمریکا از امنیت اسرائيل پشتیبانی کردیم، هم به صورت دوجانبه و هم از طریق توافق ابراهیم. اعمال ما ظرفیت عملیاتی و مالی گروه‌های تروریستی مثل حزب‌آلله لبنان و شبه‌نظامی‌های مختلف شیعه در عراق را کاهش داد.»

او قاطعانه نوشت: «ما جلوی تهاجم ایران ایستادیم. آقای بایدن این تهاجم را تشویق می‌کند.»

پمپئو در آخر تاکید کرد که اگر بایدن به برجام بازگردد خطر این‌که دوباره حملاتی مثل بمبگذاری برج‌های الخبر انجام شود افزایش می‌یابد و این کار «کمکی به کارزار تهران برای کشتار آمریکایی‌ها است.»

وزیر خارجه سابق آمریکا روز یکشنبه در یکی از برنامه‌های شبکه «فاکس نیوز» نیز از سیاست اوباما و بایدن در رابطه به ایران انتقاد کرده بود و راجع به رئیسی نیز سخن گفته بود. پمپئو در برنامه تری گادی، نماینده سابق کنگره آمریکا و مجری تلویزیونی امروز، در مورد رئیسی گفت: «دستان او به خون هزاران نفر آغشته است. او آدمی نیست که ما باید مشغول مذاکره با او باشیم. این حکومتی نیست که ما می‌بایست با آن ارتباط داشته باشیم. ما باید کارزار فشار حداکثریت را داشته باشیم تا این حکومت را مجبور کنیم رفتارش را تغییر دهد.»