ابوظبی به مسافران واکسن رایگان کرونا ارایه می‌دهد

مسافران می‌توانند با نشان دادن گذرنامه خود واکسن تزریق کنند

ابوظبی یکی از سختگیرانه‌ترین محدودیت‌های مربوط به کرونا را به اجرا گذاشت-REUTERS/ Hamad I Mohammed

ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی، به گردشگرانی که وارد این شهر می‌شوند واکسن رایگان کرونا ارایه می‌دهد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این اقدام می‌تواند منجر به افزایش شمار گردشگران و رونقش بیشتر صنعت گردشگری امارات شود.

مقامات ابوظبی اعلام کردند دریافت واکسن برای تمام گردشگرانی که یا ویزای این کشور را دارند و یا نیازی به ویزا ندارند (و یا می‌توانند ویزا را در فرودگاه دریافت کنند)‌ رایگان است.

حتی پیش از این‌که این خبر رسما اعلام شود، آسوشیتدپرس متوجه شده بود که در نرم‌افزار اداره بهداشت ابوظبی در روز سه‌شنبه به روشنی گفته شده که مسافرین می‌توانند با نشان دادن گذرنامه خود واکسن کرونای رایگان دریافت کنند. در ریز شرایط واکسیناسیون گردشگران امده است که این برای صاحبان گذرنامه‌هایی ممکن است که برای ورود به کشور قادر به دریافت ویزا در فرودگاه باشند. پیش از این دریافت واکسن تنها برای افرادی ممکن بود که اقامت امارات را داشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما شرکت خدمات بهداشتی ابوظبی (صحه) اکنون اعلام کرد: «دریافت واکسن تنها برای بازدیدکنندگانی که شامل شرایط زیر می‌شوند ممکن است: دارندگان ویزایی که امارت ابوظبی منتشر کرده است و دارندگان گذرنامه‌هایی که قادر به دریافت ویزا هنگام ورود به کشور هستند و مهر ورودی ابوظبی را دارند.»

سفر برای دریافت واکسن در حال تبدیل شدن به امری عادی است. از سوی دیگر در برخی کشورها در مورد این‌که چه کسانی واکسن دریافت می‌کنند کنترل چندانی نمی‌شود. مثلا در شهر نیویورک آمریکا نیز هزاران نفر از کشورهای مختلف وارد شده‌اند و بدون نشان دادن سند اقامتی واکسن گرفته‌اند.

ابوظبی از روز اول ژوئیه وارد فاز جدیدی می‌شود چرا که قرنطینه اجباری برای مسافرین را لغو می‌کند، مگر برای آن‌ها که از کشورهایی خاص می‌آیند.

امارات یکی از سریع‌ترین کارزارهای واکسیناسیون در جهان را داشته است. تا کنون ۱۴.۶ میلیون دوز واکسن به بیش از ۹ میلیون ساکن این کشور (که ۸۵ درصدشان شهروندان خارجی هستند) تزریق شده است. بیش از ۸۵ درصد ساکنین کشور واکسینه شده‌اند. بخش عمده این واکسن‌ها از واکسن «سینوفارمِ» دولت چین بوده‌اند که امارات از چند ماه پیش حتی بخشی از تولید آن‌را هم انجام می‌دهد. در ابوظبی و دوبی،‌ دو امارات اصلی از هفت امارت تشکیل‌دهنده این کشور، واکسن فایزر نیز ارائه می‌شود. از ماه مارس تمام ساکنین کشور که بالای ۱۶ سال هستند می‌توانند واکسن دریافت کنند.

امارات با توجه به جمعیت پایین، ثروت بالا و مقادیر بالای واکسن که تهیه کرده به خیلی کشورها و مناطق نیازمند واکسن رایگان فرستاده است:‌ از مصر تا نوار غزه تا کشور سیشل که مجمع‌الجزایری در اقیانوس هند است و بخشی از قاره آفریقا محسوب می‌شود.

واکسن سینوفارم توسط سازمان جهانی بهداشت تایید شده است، گرچه منتقدین آن می‌گویند تاثیرش به اندازه برخی واکسن‌های ساخت غرب مثل فایزر و مدرنا نیست.

ابوظبی قوانین بسیار سختگیرانه‌ای برای کنترل ویروس کرونا داشته است و حتی مرز خود با دبی را هم بست. پایتخت امارات حالا در حالی به سوی گشایش قدم برمی‌دارد که سامانه جدیدی از «گذرنامه‌های سبز» را برپا کرده که طبق آن تنها کسانی قادر به ورود به اماکن عمومی هستند که یا واکسن زده‌اند و یا تست منفی دارند. وزارت فرهنگ و گردشگری ابوظبی اقدامات گسترده‌ای برای افزایش گردشگری و بازگشایی امارت انجام داده است. از ماه سپتامبر ورود کشتی‌های تفریحی به ابوظبی نیز دوباره ممکن می‌شود. ابوظبی در ضمن بیش از ۲۳ مرکز تست کرونا، سه بیمارستان ویژه این ویروس، پنج بیمارستان صحرایی و دو مرکز ویژه بررسی مسافرین و افرادی که نیاز به قرنطینه دارند برپا کرده است.

دبی که مهمترین شهر منطقه است و با توجه به این‌که مقر هواپیمایی امارات است میلیون‌ها مسافر از سراسر جهان را جابجا می‌کند هنوز به طور رسمی طرحی را برای واکسیناسیون مسافرین اعلام نکرده است. اما این اقدام ابوظبی احتمالا باعث افزایش سفر به این کشور و رونق هواپیمایی «الاتحادِ» ابوظبی می‌شود.