عربستان سعودی: رئیسی را بر اساس واقعیت‌های عینی داوری خواهیم کرد

«از دیدگاه ما، در هر حال سیاست خارجی ایران را رهبر آن کشور تعیین می‌کند»

شاهزاده فیصل بن فرهان، وزیر خارجه عربستان سعودی - FAYEZ NURELDINE / AFP

وزیر خارجه عربستان می‌گوید که درباره ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری منتخب ایران، بر اساس «واقعیت‌های عینی» داوری خواهد کرد.

به گزارش رویترز، شاهزاده فیصل بن فرهان روز سه‌شنبه در نشست خبری مشترکی با همتای اتریشی خود گفت: «از دیدگاه ما، در هر حال سیاست خارجی ایران را رهبر آن کشور تعیین می‌کند و بنابراین، مبنای تعامل ما با ایران و رویکردمان نسبت به آن کشور، واقعیت‌های عینی خواهد بود؛ فارغ از این که چه کسی سر کار است. ما دولت جدید [ایران] را بر این اساس داوری خواهیم کرد.»

بنا بر این گزارش، بن فرهان نگفت که آیا تغییر این واقعیت‌های عینی را خواهان است یا نه اما اظهار داشت که درباره پرسش‌های بی‌پاسخ مانده مربوط به برنامه هسته‌ای ایران «بسیار نگران» است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدت‌ها است که از ایران درباره ذرات اورانیوم پیدا شده در برخی تاسیسات هسته‌ای تهران را توضیح خواسته‌ است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشته رویترز، عربستان سعودی و متحدانشان در منطقه خلیج فارس همچنان بر سر برنامه‌ هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران -که تهران می‌گوید کاملا صلح‌آمیز است- و نیز برنامه موشک‌های بالیستیکی‌ این کشور، به تهران فشار می‌آوردند. دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا و نیز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باور دارند که ایران تا سال ۲۰۰۳ میلادی برای ساخت سلاح هسته‌ای  برنامه داشت که از آن هنگام متوقف شده است.

عربستان سعودی و ایران برای کاهش تنش‌های میان دو کشور، از ماه آوریل مذاکراتی را شروع کردند.