سفیر جدید بریتانیا در تهران کیست؟

سایمون شرکلیف تقریبا هم‌زمان با آغاز به کار دولت ابراهیم رئیسی در ایران، جایگزین راب مک‌ایر می‌شود

شرکلیف از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۳ میلادی دبیر دوم سفارت بریتانیا در تهران بود- تصویر از وب‌سایت دولت بریتانیا (Gov.UK)

سایمون شرکلیف، دیپلمات بریتانیایی با بیش از ۲۰ سال سابقه کار در وزارت خارجه این کشور، به‌عنوان سفیر آینده بریتانیا در تهران منصوب شده است. 

این دیپلمات بریتانیایی که از سال ۱۹۹۸ به وزارت خارجه بریتانیا پیوسته، فارغ‌التحصیل دانشگاه کمبریج است و از سال ۲۰۱۸ تاکنون مدیریت بخش امنیت ملی وزارت خارجه بریتانیا را برعهده داشته است.   

شرکلیف پیش‌ از این هم حدود سه‌سال سابقه کار در ایران را داشته و از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۳ میلادی، دبیر دوم سفارت بریتانیا در تهران بوده است. پس از آن دوره، او در وزارت خارجه به‌عنوان رئیس بخش سیاست‌گذاری در حوزه عراق منصوب شد و سپس به‌عنوان منشی خصوصی نماینده ویژه بریتانیا در امور عراق، به‌مدت یک سال در بغداد بود. 

او از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ میلادی به‌عنوان رایزن سیاسی سفارت آمریکا در کابل، پایتخت افغانستان به‌سر می‌برد، از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ سفیر بریتانیا در یمن و از ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶، معاون نمایندگی بریتانیا در کشور نیجریه بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سفیر آینده بریتانیا در تهران، متاهل است و دو فرزند دارد. او علاوه‌بر موارد بالا، سابقه فعالیت به‌عنوان مسئول بخش ضدتروریسم وزارت خارجه بریتانیا (۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴)، معاونت بخش آسیای جنوبی وزارت خارجه بریتانیا، دو دوره دبیر اولی سفارت بریتانیا در واشینگتن (یک دوره در بخش تهدیدهای استراتژیک و دوره دوم در امور مربوط به پاکستان و افغانستان)، مسئول امور رسانه‌ای وزارت خارجه بریتانیا و دستیار بخش برنامه‌ریزی منابع وزارت خارجه را نیز در کارنامه دارد.

براساس بیانیه‌ای که وزارت خارجه بریتانیا روز دوشنبه، ۳۱ خردادماه، منتشر کرد، شرکلیف از ماه اوت (مرداد- شهریور)، تقریبا هم‌زمان با آغاز به کار دولت ابراهیم رئیسی در ایران، جایگزین راب مک‌ایر خواهد شد که از سال ۱۳۹۷ سفیر بریتانیا در تهران بوده است. مک‌‌ایر دی‌ماه سال سال ۱۳۹۸ درپی حضور در محل تجمع معترضان به شلیک موشک‌های سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی، بازداشت و پس از حدود سه ساعت آزاد شده بود.