فرمانده ارشد طالبان در شمال کشته شد

جنگجویان طالبان عقب رانده شدند

نیروهای امنیتی توانستند جنگجویان طالبان را در چند شهرستان به عقب برانند و کنترل آن‌ها را دوباره به دست گیرند- طارق آرین، سخنگوی وزارت کشور

وزارت کشور افغانستان تایید کرد که در عملیات به عقب راندن جنگجویان گروه طالبان در مناطق مختلف شمالی کشور، پیشرفت داشته و فرمانده اصلی گروه طالبان در این مناطق را کشته است.

طارق آرین، سخنگوی وزارت کشور افغانستان، در توییتی نوشت: «مولوی بریالی یکی از فرماندهان برجسته طالبان تروریست با سه تن از همراهانش در ولایت بلخ کشته شدند. او در سازماندهی حملات تروریستی علیه مردم و نیروهای امنیتی در ولایات شمال کشور دست داشت. از جمله چهار قوماندان (فرمانده) برجسته طالبان محسوب می‌شد.»

برخی از جنگجویان طالبان روز دوشنبه در حملات غافلگیرانه‌ای توانستند تا دروازه شهر مزارشریف پیشروی کنند و با انتشار عکس‌های تبلیغاتی جوسازی کنند. این گروه همچنان چند مرکز شهرستان‌های ولایت بلخ را تصرف کردند.

اما نیروهای دفاعی افغانستان در ضدحملاتی امروز، سه‌شنبه ۲۲ ژوئن، اعلام کرد که دو شهرستان ولایت بلخ را از طالبان پس گرفته و فرمانده اصلی این گروه را کشته است. نیروهای افغان از زمین و هوا به طالبان حمله کردند و توانستند کنترل مرکز شهرستان‌های استراتژیک بلخ در ولایت بلخ و دوشی در ولایت بغلان را دوباره به دست گیرند.

فواد امان، سخنگوی وزارت دفاع، می‌گوید: «کماندوها و سایر نیروهای قهرمان دفاعی و امنیتی شهرستان بلخ، ولایت بلخ را دوباره پس گرفتند. تعرض کماندوها ساعت ۹ شب آغاز و ساعت ۱۰:۴۰ تمام شد. بنا به آمارهای ابتدایی، پس از کشتنِ ۳۱ تروریست طالب شهرستان آزاد شد.»

براساس گزارش‌های رسمی نیروی هوایی ارتش در ضدحملات کمک کرده و حملات هوایی نیروهای امنیتی در شهرستان‌های بغلان مرکزی، ازره، فیروز نختچیر سمنگان، مرکز ولایت قندوز و دیگر نقاط کشور انجام شده است.  

صدها جنگجوی گروه طالبان در حمله به مناطق مختلف شمال افغانستان نقش داشتند و توانستند چندین شهرستان را تصرف کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

احزاب سیاسی ضدطالبان و نیروهای محلی در دفاع از نیروهای امنیتی بسیج شده‌اند و در بلخ حزب جمعیت اسلامی اعلام بسیج عمومی کرده است.

عطا محمدنور، رئیس شاخه حزب جمعیت اسلامی، در پیامی نوشت: «از احزاب محترم سیاسی درخواست می‌گردد که در این شرایط حساس برای پاسداری از میهن و مردم، نیروهای خویش را همراه بسیج ملی کنند تا بتوانیم هم‌صدا و یکدست در برابر دشمنان میهن مبارزه قاطع نماییم.»

او می‌افزاید: «اینک از حکومت افغانستان مطالبه می‌شود که در‌ حمایت از بسیج ملی برای دفاع از میهن و حمایت نیروهای امنیتی، امکانات لازم و به موقع را در اختیار نیروهای بسیج ملی قرار دهد، در صورت عدم همکاری حکومت در این راستا، آسیب‌های هرگونه پیامد آن بر دوش حکومت افغانستان خواهد بود.»

برخی دیگر از افراد قدرتمند محلی نیز افراد مسلح خود را در دفاع از شهرها در حالت آماده‌باش قرار داده‌اند و بحث بسیج ملی علیه طالبان جدی‌تر شده است.

بیشتر از جهان