هشدار آمریکا؛ چین با لاپوشانی منشاء کرونا منزوی خواهد شد

دولت چین بابت عدم تمایل به ارایه اطلاعات به کارشناسان بین‌المللی با انتقادهای بین‌المللی مواجه شده است

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید - SAUL LOEB / AFP

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در برنامه یکشنبه فاکس‌نیوز در مورد تحقیقات راجع به خاستگاه ویروس کرونا در چین گفت که دولت چین با «انزوای» بین‌المللی مواجه خواهد شد اگر همچنان چوب لای چرخ تحقیقات درباره خاستگاه کووید‌ـ۱۹ بگذارد.

این دستیار ارشد کاخ سفید در مصاحبه با کریس والاس، مجری این برنامه، «فشار دیپلماتیک» را ابزار اصلی دولت آمریکا برای واداشتن پکن به اجازه دسترسی بیشتر به کارشناسان بین‌المللی خواند.

آقای سالیوان گفت: «تلاش‌های دیپلماتیک، فشار آوردن کشورهای جهان، اعمال فشار سیاسی و دیپلماتیک به چین بخش مهمی از تلاش‌های ما برای آن است تا در نهایت چین را وادار کنیم دست به انتخاب مشخصی بزند. مسئولانه عمل کنند و به بازرسان اجازه دهند واقعا مشخص کنند خاستگاه (ویروس کووید‌ـ ۱۹) کجاست یا با انزوا در جامعه بین‌المللی مواجه شوند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، نیز روز دوشنبه با تکرار اظهارات وی به خبرنگاران گفت پکن دوست ندارد دولت‌های جهان در موضوع تحقیق راجع به خاستگاه کووید‌ـ ۱۹ علیه این کشور «به خط» شوند.

پیش از این اظهارات، سازمان جهانی بهداشت در ابتدای سال جاری میلادی (۲۰۲۱) گروهی را برای تحقیق در مورد خاستگاه ویروس کرونا به چین اعزام کرده بود و این گروه بدون توافق در مورد نظریه مشخصی چندین نظریه را مطرح کرد. این گروه در آن هنگام دولت چین را به کوتاهی در ارایه اطلاعات راجع به کووید‌ـ ۱۹ متهم کرده بود.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، هفته گذشته در نشست خبری بعد از دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، خاطرنشان کرد وجهه بین‌المللی پکن بابت همه‌گیری کرونا به خطر افتاده است. در حال حاضر گمان بر آن است که کرونا از منطقه ووهان در چین شروع شده باشد. دولت چین بابت برخورد اولیه‌اش با شیوع کرونا و همچنین عدم تمایل به ارایه اطلاعات به کارشناسان بین‌المللی با انتقادهای بین‌المللی مواجه شده است.

در ایالت‌های سراسر آمریکا نیز آسیایی‌تبارها در بسیاری موارد آماج انتقاد قرار گرفته‌اند و خبرها حاکی از افزایش تبعیض‌ها و خشونت علیه آسیایی‌تبارها است.

آقای بایدن گفت: «چین تلاش زیادی می‌کند خود را کشوری مسئول و بسیار همراه جلوه بدهد اما بعضی چیزها برای مردم جهان نیازی به توضیح ندارند. نتایج را به چشم خودشان می‌بینند. آیا به راستی چین سعی در روشن شدن خاستگاه این ماجرا دارد؟»

© The Independent