۵۵ میلیون دوز واکسن اهدایی آمریکا به کدام کشورها می‌رود؟

«اهدای میلیون‌ها واکسن از طرف ایالات متحده به سایر کشورها نشانگر پایبندی دولت ایالات متحده به تعهداتی مهم است»

در کل ۵۸۰ میلیارد دوز واکسن اهدایی ایالات متحده بسیار بیشتر از کمک هر کشوری در جهان است - David Ryder/AFP

دولت بایدن با صدور بیانیه‌ای در روز دوشنبه (۳۱ خرداد) مشخص کرد ایالات متحده در هفته‌های آینده قصد دارد در مجموع به کدام کشورها از ذخایر خود ۵۵ میلیون دوز واکسن کووید اهدا کند.

بنا به بیانیه‌ای که کاخ سفید منتشر کرده است ۴۱ میلیون دوز واکسن به طرح سازمان جهانی بهداشت به نام کوواکس اهدا خواهد شد تا بین کشورهای آفریقا، آسیا و آمریکای مرکزی و جنوبی توزیع شود.

۱۴ میلیون دوز باقی‌مانده نیز بر اساس اعلام کاخ سفید مستقیما از ایالات متحده به فهرست بلندبالای کشورها و مناطقی شامل کرانه باختری، نوار غزه و کوزوو ارسال خواهد شد.

در بیانیه خبری کاخ سفید آمده است: «اهدای میلیون‌ها واکسن از طرف ایالات متحده به سایر کشورها نشانگر پایبندی دولت ایالات متحده به تعهداتی مهم است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ادامه این بیانیه آمده است: «درست همان طور که در کشور خودمان عمل کردیم تا حد امکان با رعایت مقررات و قوانین ایالات متحده و کشور میزبان به سرعت عمل خواهیم کرد تا انتقال ایمن و بی‌خطر واکسن‌ها از مرزهای بین‌المللی تسهیل شود.»

اهدای ۵۵ میلیون دوز واکسن که خبر آن روز دوشنبه منتشر شد در چارچوب اهدای ۸۰ میلیون واکسن کرونا از ذخایر ایالات متحده صورت می‌گیرد و جدا از ۵۰۰ میلیون دوز واکسنی است که جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، اوایل ژوئن اعلام کرده بود این کشور به منظور اهدا خریداری خواهد کرد.

در کل ۵۸۰ میلیارد دوز واکسن اهدایی ایالات متحده بسیار بیشتر از کمک هر کشوری در جهان است. بنا به گزارش یک شرکت چینی در مورد وضعیت اهدای واکسن‌ها، دولت چین با اهدای حدود ۲۵ میلیون دوز در جایگاه دوم قرار دارد.

به‌رغم کمک‌های دولت بایدن، طرح کوواکس همچنان برای تامین تمام واکسن مورد نیاز خود دچار مشکل است. بر اساس این طرح باید تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی ۲ میلیارد دوز واکسن تحویل بدهند.

© The Independent