پیاده‌روی فضایی در ایستگاه بین‌المللی برای نصب صفحات خورشیدی جدید

ایستگاه فضایی در نوامبر سال ۲۰۲۰ (آبان ۱۳۹۹) رکورد ۲۰ سال حضور انسان در فضا را پشت سر گذاشت

روز شنبه «شِین کیمبرو» از ناسا و «توماس پسکی» از سازمان فضایی اروپا (ESA)، برای نصب و تکمیل آرایه خورشیدی ایستگاه فضایی بین‌المللی، به مدت شش ساعت در بیرون از ایستگاه فضایی به سربردند. در این پیاده‌روی فضایی که شش ساعت و سی و هشت دقیقه به طول انجامید، این دو فضانورد آرایه خورشیدی تا شونده (iROSA) جدید ایستگاه فضایی بین‌المللی را با موفقیت باز کردند، آن را در جای خود قرار دادند، و کابل‌های آن را به منبع تغذیه ایستگاه وصل کردند.

به گفته ناسا، این آرایه جدید خورشیدی که در روز پنجم ژوئن (۱۵ خرداد ۱۴۰۰)، سوار بر بیست و دومین ماموریت فضایی «کارگو دراگون اسپیس ایکس» به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسید، به این دلیل در آنجا نصب و جایگزین شد که صفحات خورشیدی موجود بیش از بیست سال کار کرده بودند و به علت قرار گرفتن‌ درازمدت در فضا، نشانه‌هایی از مستعمل شدن و کهنگی در آن‌ها بروز کرده بود.

هدف از نصب صفحه خورشیدی جدید این است که اطمینان حاصل شود منبع برق کافی برای جنبه‌های مختلف فناوری برنامه فضایی «آرتمیس» ناسا وجود خواهد داشت. برنامه فضایی «آرتمیس» برنامه‌ای است که ناسا قصد دارد در جریان آن، نخستین زن و نخستین فرد رنگین‌پوست را بر روی ماه فرود آورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در چهارمین  پیاده‌روی فضایی مشترک «کیمبرو» و «پسکی»، این دو همچنین سخت‌افزارهای کهنه را برداشتند و بسته‌بندی و انبار کردند تا دومین آرایه خورشیدی تا شونده (iROSA) را از سازه پشیتیابی پروازی باز کنند و آن را برای نصب آماده کنند. مرحله بهینه‌سازی یک صفحه خورشیدی دیگر و پیاده‌روی فضایی بعدی، برای روز جمعه، ۴ تیر ۱۴۰۰ برنامه‌ریزی شده است.

«پسکی» ضمن اشاره به «کیمبرو» در توییت خود نوشت: «این [راهپیمایی فضایی] هر بار یک تلاش گروهیِ بزرگ است و چه خوشحالی از این بزرگتر که بار دیگر به همراه «کیمبرو» باشد.»

با این نصب [جدید] ، آرایه‌های [خورشیدی] جدید با قبلی‌ها ترکیب می‌شوند و انتظار می‌رود که ظرفیت کلی برق ایستگاه فضایی بین‌المللی از ۱۶۰ کیلووات به ۲۱۵ کیلووات افزایش یابد.

ناسا در مطلبی که در تارنمای خود منتشر کرده است، می‌گوید این نوسازی (Upgrade) که شش شبکه از هشت شبکه برق ایستگاه فضایی را بهینه‌سازی خواهد کرد، همچنین به برنامه‌های فضایی آینده کمک خواهد کرد و استفاده و تجاری‌سازی ایستگاه فضایی بین‌المللی را بهبود خواهد بخشید. 

به گفته ناسا، خدمه و سرنشینان ایستگاه فضایی بین‌المللی تاکنون به منظور مونتاژ و سرهم کردن قطعات و تعمیر و نگهداری «آزمایشگاه مداری»، ۲۴۰ پیاده‌روی فضایی انجام داده‌اند و در مجموع ۶۳ روز و ۵۶ دقیقه در حال کار بیرون از ایستگاه به سر برده‌اند. ایستگاه فضایی که در نوامبر سال ۲۰۲۰ (آبان ۱۳۹۹) رکورد ۲۰ سال حضور انسان در فضا را پشت سر گذاشت، از زمان آغاز به کار خود، میزبان ۲۴۴ انسان از ۱۹ کشور بوده است. ناسا یادآور می‌شود که تقریبا ۳۰۰۰ پژوهش علمی محققان ۱۰۸ کشور، در «آزمایشگاه مداری» انجام شده است.

بنا به گفته ناسا، نصب صفحه‌‌‌های جدید که انتظار می‌رود ۱۵ سال عمر داشته باشند، قرار است روز جمعه تکمیل شود و این کار هم برق امور روزانه و هم برق تحقیقات و پروژه‌های علمی را که در ایستگاه بین‌المللی فضایی انجام می‌شود، تامین خواهد کرد. 

© The Independent

بیشتر از جهان