انقلاب تابستانی ۲۰۲۱؛ زمان و نحوه برگزاری جشن بلندترین روز تابستان

انقلاب تابستانی که به نام‌‌های جشن تابستان، میانه تابستان یا لیتا نیز مشهور است طولانی‌ترین روز سال است

برخی معتقدند بنای پیشاتاریخی استون‌هنج واقع در ویلتشر انگلستان نوعی تقویم ستاره‌شناسی بوده است - CHRIS J RATCLIFFE / AFP

فصل نو با فرا رسیدن انقلاب تابستانی رسما آغاز شده است.

بسیاری طولانی‌ترین روز تابستان را جشن می‌گیرند، چه به علت ارتباط معنوی با قدرت خورشید و چه تنها به این دلیل که بالاخره فصل گرما آغاز شده است.

از لحاظ ستاره‌شناسی، انقلاب تابستانی در پایان بهار و شروع تابستان در نیمکره شمالی رخ می‌دهد و به اعتدال پاییزی منتهی می‌شود که امسال (۲۰۲۱) روز سه‌شنبه ۲۲ سپتامبر (۳۰ شهریور) خواهد بود.

بیایید بیشتر در مورد انقلاب تابستانی سال ۲۰۲۱ بدانیم:

انقلاب تابستانی چیست؟

انقلاب تابستانی که به نام‌‌های جشن تابستان، میانه تابستان یا لیتا نیز مشهور است طولانی‌ترین روز سال است.

این روز روزی است که قطب جغرافیایی زمین در نیمکره شمالی یا جنوبی در مایل‌ترین حالت خود نسبت به خورشید قرار می‌گیرد و تابستان آغاز می‌شود. در این ماه با وقوع انقلاب تابستانی در نیمکره شمالی، خورشید به بیشترین ارتفاع ممکن می‌رسد. در نتیجه در روز انقلاب تابستانی، مدت روشن بودن هوا از تمام روزهای سال بیشتر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بعضی فرهنگ‌ها مانند پاگانیسم (بت‌پرستی) روز انقلاب تابستانی نماد باروری و جمع‌آوری محصول است.

انقلاب تابستانی چه روزی است؟

انقلاب تابستانی در نیمکره شمالی در ماه ژوئن (خرداد - تیر) و در نیمکره جنوبی در دسامبر (آذر- دی) اتفاق می‌افتد. امسال در نیمکره شمالی این رویداد دقیقا در ساعت ۲۲:۴۳ روز یکشنبه ۲۰ ژوئن (۳۰ خرداد) بود. مدت روشنایی این روز در بریتانیا ۱۶ ساعت و ۳۸ دقیقه بود. خورشید ساعت ۴:۴۳ طلوع و ۲۱:۲۱ دقیقه غروب کرد.

پس از ۲۰ ژوئن با گردش زمین و دور شدن نیمکره شمالی از خورشید کم‌کم مدت شب بیشتر می‌شود.

انقلاب تابستانی را چگونه جشن می‌گیرند؟

چنان که در تارنمای Dictionary.com آمده، ریشه اصطلاح انقلاب تابستانی (سولستایس) از واژه لاتین سولیستیتیوم است. یعنی از دو بخش لاتین سل به معنی «خورشید» و سیستیر به معنای «ایستادن و ثابت ماندن» تشکیل شده است.

برخی معتقدند بنای پیشاتاریخی استون‌هنج واقع در ویلتشر انگلستان نوعی تقویم ستاره‌شناسی بوده است. خورشید در روز انقلاب تابستانی هنگام طلوع درست در راستای سنگ پاشنه و سنگ محراب این بنا قرار می‌گیرد. اغلب در این روز هزاران نفر در استون‌هنج گرد هم می‌آیند تا این منظره را تماشا کنند و آغاز تابستان را جشن بگیرند.

البته امسال به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا این رویداد لغو شده است. در عوض سازمان میراث تاریخی انگلستان طلوع خورشید در این بنای تاریخی را در شبکه‌های اجتماعی خود به صورت زنده پخش خواهد کرد.

بسیاری نیز انقلاب تابستانی را سوای آنکه اعتقاد دینی نسبت به آن داشته باشند یا نه به شکل‌های دیگری جشن می‌گیرند.

به مناسبت این روز شاهد پیک‌نیک تابستانی، آتش‌بازی و حتی رقص دور میله ماه مه خواهیم بود.

© The Independent

بیشتر از جهان