دولت افغانستان با چه دست‌مایه‌ای به آمریکا می‌رود؟ 

انتظار می‌رود در این سفر قرارداد راهبردی آمریکا-‌افغانستان محور گفت‌وگوها باشد

اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان و عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی پایان همین هفته به آمریکا خواهند رفت - NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

رهبران دولت افغانستان پایان هفته به آمریکا سفر خواهند کرد. بر اساس گزارش رسانه‌ها محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله، رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی مصالحه، پایان این هفته به آمریکا خواهند رفت. در این سفر غنی و عبدالله با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد. سخنگوی کاخ سفید گفته است که غنی و عبدالله روز ۲۵ ژوئن با بایدن در کاخ سفید دیدار می‌کنند. به گفته سخنگوی کاخ سفید، محور این دیدارها تداوم مشارکت پایدار بین دو کشور و ادامه کمک آمریکا به افغانستان است.

سفر رئیس‌جمهور افغانستان و عبدالله به آمریکا نخستین سفر پس از توافق صلح بین آمریکا و طالبان در سال ۲۰۱۹ است. به همین دلیل این سفر از ویژگی خاصی برخوردار است. پیش از این، سفر رهبران دولت افغانستان به کشوری صورت می‌گرفت که عملا در جنگ با طالبان قرار داشت اما این بار این سفر به کشوری است که با طالبان توافق صلح انجام داده و اعلام کرده است که جنگ افغانستان دیگر برای آمریکا جنگ با تروریسم حساب نمی‌شود و دولت آمریکا به این باور است که جنگ فعلی جنگ داخلی خود افغان‌ها است.

مهم‌ترین بحثی که در این سفر و دیدار با رهبری دولت آمریکا مطرح خواهد شد، مساله آینده پیمان راهبردی بین دولت افغانستان و آمریکا است. در سال ۲۰۱۴ پیمان استراتژیک بین دولت افغانستان و آمریکا به امضا رسید که بر اساس این پیمان ۲۶ ماده‌ای، دولت آمریکا از دولت افغانستان حمایت خواهد کرد. هرچند در صورت تهدید یا حمله کشور سوم به افغانستان، این پیمان راهبردی آمریکا را به سرعت ملزم به واکنش نمی‌کند ولی زمینه‌های همکاری دو جانبه را برای گرفتن تصمیم درست برای این حمله یا تهدید ایجاد می‌کند. یعنی اگر کشوری به افغانستان حمله کند دولت آمریکا واکنش تجزیه و تحلیل شده‌ای به خرج خواهد داد و نه یک واکنش سریع و حساب نشده.

با این حال این پیمان راهبردی، دولت آمریکا را موظف می‌کند تا در برابر افغانستان با مسئولیت بیشتری برخورد کند. این پیمان در ۲۰۲۴ پایان می‌یابد و حالا رئیس‌جمهور افغانستان و عبدالله تصمیم دارند تا برای تمدید این پیمان با دولت آمریکا، با رهبران این کشور وارد گفت‌وگو شوند و نیاز به تمدید پیمان را مهم و حیاتی جلوه بدهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در کنار آن رهبران دولت افغانستان تلاش خواهند کرد تا دولت آمریکا را قانع کنند تا بپذیرد که طالبان هیچ‌گونه برنامه‌ای برای صلح در دست ندارند با اینکه رهبری گروه طالبان ظاهرا در اغلب سخنرانی‌های خود دولت افغانستان را به سهل‌انگاری در روند صلح و دلسرد بودن آنان در قبال مذاکرات صلح متهم می‌کنند. اما واقعیت این است که طالبان هیچ‌گونه برنامه مشخصی برای صلح ندارند. به نظر طالبان بهترین گزینه برای این گروه (طالبان) تصرف سراسر افغانستان از راه نظامی است و آنان هر روز به هوادارانشان شکست نیروهای دولت افغانستان و پیروزی خود را نوید می‌دهند.

از سوی دیگر متقاعد کردن آمریکا در مورد برخورد دوگانه پاکستان نسبت به روند صلح افغانستان نیز یکی از برنامه‌های مهم سفر رهبران دولت افغانستان است. اشرف غنی که ید طولایی در آشکارسازی چهره واقعی پاکستان دارد سعی خواهد کرد تا آمریکا را ترغیب کند تا فشار بیشتری بر پاکستان برای کنار گذاشتن سیاست عمق استراتژیک افغانستان که باعث شده در چهل سال اخیر این کشور هرگز روی آسایش و آرامش را نبیند، وارد کند. پاکستان بر اساس طرح عمق استراتژیک و برنامه قتل با هزار زخم سعی دارد تا رژیم دست‌نشانده خود را در افغانستان مسلط سازد که همانا طالبان است. خلاف ظاهرسازی پاکستان، این کشور به صورت دایمی در حال کمک کردن به طالبان است و حتی گفته می‌شود رهبری جنگ فعلی در چند ماه گذشته بر عهده ژنرال‌های کارکشته آی‌اس‌آی در افغانستان است.

رئیس‌جمهور مسلما بخش عمده‌ای از فعالیت‌های پشت پرده پاکستان را آشکار خواهد ساخت اما اینکه دولت آمریکا فشارها بر پاکستان را چقدر افزایش خواهد داد برمی‌گردد به لابی سیاسیون افغانستان.

مسلما تعریف فصل نو از روابطی که رئیس‌جمهور افغانستان چندی پیش در مورد رابطه کشورش و آمریکا مطرح کرد یکی دیگر از موارد مطرح‌شدنی در این دیدار خواهد بود.

دولت آمریکا با اینکه تا چند روز دیگر آخرین سربازان خود را نیز از افغانستان خارج خواهد کرد اما عرصه کمک به دولت افغانستان را همچنان باز نگه می‌دارد. در بودجه سال ۲۰۲۲ آمریکا ۲۳۰۰ میلیون دلار کمک به افغانستان در نظر گرفته شده که ۳۰۰ میلیون دلار نسبت به سال ۲۰۲۱ بیشتر است. این مساله نشان می‌دهد که دولت آمریکا بر تعهدات خود برای کمک به افغانستان همچنان ایستاده است. دولت آمریکا به صراحت گفته است که از یک دولت دموکراتیک که به ارزش‌های مدنی چون حقوق بشر، حقوق زنان و حقوق اقلیت‌ها احترام بگذارد و آن را اجرایی کند حمایت خواهد کرد. همچنان دولت آمریکا متعهد شده است که نگذارد افغانستان بار دیگر پناهگاه تروریست‌ها شود. این مساله نشان می‌دهد که برای طالبان تنها یک مسیر وجود دارد، توافق سیاسی! بیرون از این نه کشورهای همسایه و نه جامعه جهانی نخواهد گذاشت که این کشور باز هم ماوای تروریسم در سطح جهان شود.    

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه