فردی که به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شده از عاملین کشتار هواپیمای اوکراینی است

ابراهیم رئیسی باید در رابطه با جنایت‌هایش در چهار دهه گذشته پاسخگو باشد

انجمن بازماندگان هواپیمای اوکراینی خواهان پاسخگویی رئیسی ردباره نقش خود شدند - twitter: @faisal_moola

انجمن خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند فردی که به‌عنوان رئیس‌جمهور معرفی شده است، از عاملین و آمرین کشتار هواپیمای اوکراینی است.

در این بیانیه با اشاره به اینکه برخی از افرادی که تلاش کردند از طریق محاکم قضایی داخل ایران پرونده را پیگیری کنند، دستگیر و زندانی شدند و یا از تحصیل محروم شدند، اظهار شده است رئیس قوه قضائیه در شب هجدهم دی‌ماه از اعضای اصلی شورای‌عالی امنیت ملی بوده است که دستور به باز گذاشتن آسمان ایران دادند. تحقیقات مخفیانه و غیرمنصفانه در زیرمجموعه او صورت گرفته است که هیچ‌کس از جزئیات آن با خبر نیست.

همچنین، در این بیانیه تأکید شده که باید تمام تلاش ما برای اینکه نام ابراهیم رئیسی از فهرست تحریم‌های بین‌المللی خارج نشود، صورت بگیرد. از سوی دیگر باید تلاش شود تا نام او به فهرست افراد تحریم شده در کشور کانادا و سایر کشورها نیز افزوده شود.

صادرکنندگان بیانیه خواستار آن شدند که ابراهیم رئیسی را باید به پاسخگویی در رابطه با این ماجرا و سایر جنایت‌هایش در چهار دهه گذشته پاسخگو کرد.

ابراهیم رئیسی که سابقه حضور در کمیته چهار نفره اعدام‌های سال ۶۷ را دارد، در کشتار آبان ۹۸ نیز رئیس قوه قضائیه بود. همچنین، او در مسند معاونت اول قوه قضائیه در جریان برخورد با دستگیرشدگان اعتراض‌های سال ۱۳۸۸ مسئولیت اصلی را برعهده داشت.

پس از اعدام دو نفر از متهمان سال ۱۳۸۸، ابراهیم رئیسی در «نشست سیاسی بصیرت» در شهر قم گفت: «دو نفری که اعدام شده و ۹ نفر دیگر که به‌زودی اعدام خواهند شد، قطعاً در جریان آشوب‌های اخیر دستگیر شدند و هرکدام به یکی از جریان‌های ضدانقلاب مرتبط بوده و با انگیزه نفاق و براندازی نظام در اغتشاشات حضور یافته‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حسینعلی منتظری در خاطرات خود پیرامون اعدام‌های سال ۶۷ آورده است: «اول محرم شد؛ من آقای نیری که قاضی شرع اوین و آقای اشراقی که دادستان بود و آقای رئیسی معاون دادستان و آقای پورمحمدی که نماینده اطلاعات بود را خواستم و گفتم الان محرم است، حداقل در محرم از اعدام‌ها دست نگه دارید. آقای نیری گفت ما تا الان ۷۵۰ نفر را در تهران اعدام کرده‌ایم، ۲۰۰ نفر را هم به‌عنوان سر موضع از بقیه جدا کرده‌ایم کلک این‌ها را هم بکنیم بعد هرچه بفرمایید.»

در همین رابطه، هیلل نویر، دیدبان سازمان ملل متحد و فعال حقوق بشر در حساب توییتر خود نوشت: «با ابراهیم رئیسی آشنا شوید. وی بخشی از کمیسیون معروف رژیم ایران در سال ۱۹۸۸ بود که دستور اعدام دسته جمعی ۵۰۰۰ زندانی سیاسی را صادر کرد. او باید به جرم جنایت علیه بشریت تحت پیگرد قانونی قرار گیرد. در عوض ، او فقط به عنوان رئیس جمهور بعدی ایران انتخاب شد.»

نگاهی به پیشینه ریاست رئیسی بر قوه قضائیه ایران به‌خوبی روشنگر این مسئله است که وی در زندان، اعدام، پرونده‌سازی و سرکوب مخالفان مانند دهه شصت و هشتاد اراده‌ای راسخ دارد.

قوه قضائیه ایران به دلیل صدور احکام متعدد و اعدام‌های زیاد، بارها مورد انتقاد نهادهای حقوق بشری بین‌المللی و حتی سازمان ملل متحد قرار گرفته است.

در همین راستا، در ماه مارس سال ۲۰۱۱ ، ابراهیم رئیسی همراه با ۷۹ مقام دیگر جمهوری اسلامی، به دلایل حقوق بشری توسط اتحادیه اروپا تحریم شد.

همچنین، در آبان ۱۳۹۸، وزارت خزانه‌داری ایالت متحده آمریکا، ۹ نفر از چهره‌های مطرح جمهوری اسلامی را که در سرکوب خونین اعتراضات آبان نقش داشتند را تحریم کرد که در میان آن‌ها نام سید ابراهیم رئیسی به چشم می‌خورد.