عربستان با کمک نفتی به پاکستان نفوذ ایران را کاهش می‌دهد

طی این مدت پاکستان به رقبای منطقه‌ای عربستان سعودی، یعنی ایران و ترکیه نزدیک‌تر شده بود

دیدار شاهزاده محمد بن سلمان با عمران خان - Bandar AL-JALOUD / Saudi Royal Palace / AFP

اسلام‌آباد اعلام کرد از ماه جولای سال جاری، مطابق با توافق جدید با عربستان سعودی، ارسال کمک‌های نفتی به ارزش حداقل ۱.۵ میلیارد دلار به پاکستان آغاز خواهد شد.

به نوشته فایننشیال تایمز، اخبار مربوط به توافق نفتی با پاکستان در حالی اعلام می‌شود که عربستان سعودی در تلاش است با کمک ایالات متحده و قطر جبهه‌ای مشترک علیه ایران ایجاد کند. ریاض محاصره سه ساله قطر را در ماه ژانویه لغو کرد و حالا تلاش برای جلب رضایت جو بایدن را آغاز کرده است.

طی این مدت پاکستان به رقبای منطقه‌ای عربستان سعودی، یعنی ایران و ترکیه نزدیک‌تر شده بود و به همراه مالزی سعی در ایجاد یک بلوک مسلمان برای رقابت با سازمان همکاری‌های اسلامی با رهبری عربستان سعودی داشتند.

از سوی دیگر عمران خان با رجب طیب اردوغان، رابطه نزدیکی برقرار کرده است. به حدی که او مردم پاکستان را تشویق می‌کند تا سریال تلویزیونی تاریخی ترکی «قیام ارتوگرول» که نشان دهنده ارزش‌های اسلامی است را تماشا کنند.

سال گذشته و پس از فشار اسلام‌آباد به عربستان سعودی برای محکوم کردن فعالیت‌های هند در کشمیر، ریاض خواستار بازپرداخت وام ۳ میلیارد دلاری پاکستان به خود شد. اما پس از دیدار عمران خان، نخست وزیر پاکستان با شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در ماه مه، اختلافات میان این دو متحد دیرینه کاهش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علی شیبی، تحلیلگر سیاسی عربستانی، در این باره گفت که وضعیت بدی بین عربستان و پاکستان ایجاد شده بود اما کمک‌های نفتی به زودی شروع می‌شود. موضوعی که بر بهبود روابط تاثیر گذار است.

در همین رابطه، یک مقام ارشد دولت پاکستان گفت: «روابط ما با عربستان سعودی از رکود خارج شده است. حمایت عربستان سعودی از طریق کمک‌های نفتی انجام خواهد شد و سعودی‌ها به دنبال از سر گیری برنامه‌های سرمایه‌گذاری خود در پاکستان هستند.»

رابین میلز، مشاوره انرژی درباره روند جدید همکاری گفت: «عربستان سعودی و پاکستان متحدان یکدیگر هستند، اما روابط آنها همیشه سنگین بوده است. اما روابط پاکستان و ایران از آنچه تصور می‌کنید بهتر است.»

او افزود که زمان موضع گیری جدید عربستان سعودی "جالب" است. زیرا ایران در حال آماده‌سازی است تا پس از توافق با آمریکا و کاهش تحریم‌ها، صادرات نفت را مجدداً آغاز کند.

احمد رشید، نویسنده کتاب‌هایی در مورد افغانستان، پاکستان و طالبان، معتقد است عوامل مختلفی وجود دارد که ممکن است ریاض را برای راه‌اندازی مجدد تأسیسات نفتی در پاکستان تحریک کند. او تأکید کرد که این کار ممکن است "تا حدی با نیاز آمریکا به پایگاه‌های نظامی" برای آغاز حملات ضدتروریستی در افغانستان از پاکستان مرتبط باشد، اما اولویت آن احتمالاً جلوگیری از سقوط اسلام‌آباد به‌سوی تهران است.

پیشنهاد عربستان کمتر از نیمی از تسهیلات قبلی یعنی معادل ۳.۴ میلیارد دلار است که پس از کاهش روابط متوقف شد. در حال حاضر، ذخایر خارجی پاکستان بیش از ۱۶ میلیارد دلار است. در حالی که پیش از آن و قبل از ورود به برنامه ۶ میلیارد دلاری صندوق بین‌المللی پول در سال ۲۰۱۹ ، حدود ۷ میلیارد دلار ذخیره ارزی داشت.

شهروندان پاکستانی شاغل در عربستان سالیانه حدود ۴.۵ میلیارد دلار از درآمد خود را به کشورشان باز می‌فرستند. در دو سال گذشته اما ریاض دست به اخراج بسیاری از کارگران پاکستانی زده است. به نظر می رسد که بر اساس توافق جدید این مشکل نیز حل شود.

 

بیشتر از جهان