کاخ سفید، به سادگی "نه" چین به تحقیقات درباره منشا کرونا را نمی‌پذیرد

رهبران کشورهای گروه هفت نیز خواستار تحقیقاتی «سریع، شفاف، توسط متخصصان و بر پایه علم» درباره کووید-۱۹ شده‌اند

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن - OLIVIER DOULIERY / AFP

مشاور امنیت ملی جو بایدن می‌گوید ایالات متحده «به سادگی نخواهد پذیرفت که چین به تحقیقات کامل درباره کووید-۱۹ نه بگوید».

اما جیک سالیوان به برنامه «وضعیت کشور» سی‌ان‌ان گفت کاخ سفید حین درخواست برای دسترسی به تحقیقات درباره دلایل شیوع همه‌گیری، چین را «تهدید» نخواهد کرد و «شرایط حتمی و قطعی تغییرناپذیری» (اولتیماتوم) صادر نمی‌کند.

آقای سالیوان به دانا بش، مجری برنامه، گفت دولت بایدن «دو مسیر» برای رویکرد خود اتخاذ کرده است.

آقای سالیوان گفت: «یک مسیر دستوری است که رئیس‌جمهور برای ارزیابی سازمان‌های اطلاعاتی صادر کرده است و مسیر دوم تحقیقات بین‌المللی است که از طرف سازمان بهداشت جهانی انجام می‌شود و برای آن جو بایدن از تمام شرکای دموکراتیک ما خواسته تا متحد با هم بگویند باید دسترسی به چین وجود داشته باشد تا اطلاعات لازم برای درک آنچه آنجا اتفاق افتاد را به دست آوریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او ادامه داد: «در این لحظه ما هیچ تهدید یا شرایط قطعی صادر نخواهیم کرد. آنچه انجام خواهیم داد ادامه جذب حمایت جامعه بین‌المللی از این درخواست است و اگر مشخص شود چین از تعهد به وظایف بین‌المللی خود سر باز می‌زند باید واکنش خود را در همان موقع بررسی کنیم.»

آقای بایدن به سازمان‌های اطلاعاتی دستور داده است درباره امکان ردیابی همه‌گیری از آزمایشگاهی در ووهان چین تحقیق کنند.

جمهوری‌خواهان، از جمله دونالد ترامپ، نظریه «نشت از آزمایشگاه» را گسترش داده‌اند ولی دانشمندان ایالات متحده تاکنون می‌گویند هیچ مدرکی قطعی برای اثبات این نظریه وجود ندارد.

آقای سالیوان افزود ایالات متحده همینک نیز «در حال بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و امکانات خود است تا تصویر روشن‌تری» را از آنچه اتفاق افتاده است ترسیم کند.

او همچنین گفت رهبران کشورهای گروه هفت نیز خواستار تحقیقاتی «سریع، شفاف، توسط متخصصان و بر پایه علم» درباره کووید-۱۹ شده‌اند.

آقای سالیوان گفت: «آنچه را قبلا گفتم تکرار می‌کنم، ما به سادگی نخواهیم پذیرفت که چین بگوید نه، ولی از حالا تا زمانی که مرحله دوم تحقیقات سازمان بهداشت جهانی کاملا به راه افتد تلاش خواهیم کرد تا اجماعی هرچه قوی‌تر در جامعه بین‌المللی بسازیم چون از این موضع قدرت است که می‌توانیم به نحو احسن با چین روبه‌رو شویم.»

© The Independent