سفیر روسیه پس از سه ماه به آمریکا برگشت

جان سالیوان، سفیر آمریکا در روسیه، نیز به مسکو باز خواهد گشت

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در ایالات متحده آمریکا- Mark Wilson/Getty Images/AFP

سفیر روسیه در ایالات متحده در آستانه بازگشت به واشنگتن گفت امیدوار است پس از دیدار رهبران دو کشور در ژنو، پیوندهایی «برابر و عملگرایانه» شکل بگیرد.

به گزارش رسانه‌های روسیه، هواپیمای حامل آناتولی آنتونوف که در ماه مارس «برای مشورت» به مسکو فراخوانده شده بود، روز یکشنبه فرودگاه شرمتیووی مسکو را به مقصد نیویورک ترک کرد. آقای آنتونوف از آنجا راهی واشنگتن خواهد شد.

آنتونوف به خبرگزاری ریا نووستی گفت: «با توجه به نتایج دیدار بین دو رئیس جمهوری، من چشم به راه همکاری سازنده با همتایان آمریکایی‌ام هستم تا روابطی برابر و عملگرایانه بنا کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، پس از دیدار با همتای آمریکایی‌اش جو بایدن در ژنو، روز چهارشنبه گفت که مسکو و واشنگتن توافق کرده‌اند که مناسبات خود را دوباره به سطح سفیر ارتقا دهند.

روابط میان دو کشور از زمان روی کار آمدن بایدن – که کرملین را به دخالت در انتخابات آمریکا و حمله‌های سایبری متهم کرده است – رو به تیرگی گذاشت.

پس از آن که بایدن، پوتین را به «قاتل» تشبیه کرد، روسیه در ماه مارس در اقدامی کم‌سابقه، سفیر خود را از واشنگتن فراخواند و گفت که جان سالیوان، سفیر آمریکا در مسکو، نیز باید به کشورش برگردد.

سالیوان در ماه آوریل و در گرماگرم تحریم‌های تلافی‌جویانه دو طرف علیه هم و اخراج متقابل دیپلمات‌ها، مسکو را ترک گفت.

سالیوان روز شنبه در توییتی نوشت: «پس از دیداری مهم، چشم به راه بازگشت به مسکو هستم تا گروهی نیرومند از همکاران خود در سفارت آمریکا را برای اجرای رهنمودهایی که [بایدن] در ژنو شرح داد، از جمله ثبات استراتژیک، حقوق بشر، و رابطه‌ای باثبات و پیش‌بینی‌پذیر با روسیه، هدایت کنم.»