وزارت کشور: مشارکت در تهران ۲۶ درصد بوده است

کاهش میزان مشارکت رأی دهندگان، مهم‌ترین شاخص کاهش مشروعیت هر نظام در برابر شهروندان آن است

رئیس ستاد انتخابات استان تهران اعلام کرد که نرخ مشارکت مردم پایتخت در انتخابات ۲۸ خرداد، ۲۶ درصد بوده است.

شکرالله حسن بیگی در باره آمار مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۸ خردادماه در استان تهران اظهار داشت: بر اساس تجمیع نتایج صندوق‌های رأی انتخابات ریاست جمهوری، از مجموع ۹ میلیون و ۸۱۵ هزار و ۷۷ نفر واجدین شرایط شرکت در انتخابات در استان تهران، ۳ میلیون و ۳۴۶ هزار و ۵۸۰ رأی اخذ شده که معادل مشارکت ۳۴.۳۸ درصد واجدین شرایط در استان تهران و درصد مشارکت شهر تهران ۲۶ درصد است.

بر اساس آمار رسمی منتشر شده توسط وزارت کشور جمهوری اسلامی، ۲۸ میلیون و ۹۳۳ هزار و ۴ نفر در انتخابات شرکت کردند و میزان مشارکت مردم ۴۸.۸ بوده است. با وجود آنکه بسیاری در درستی این آمار تردید دارند و حکومت را به افزایش دروغین میزان مشارکت متهم می‌کنند، با این حال، حتی طبق همین آمار نیز پایین‌ترین میزان مشارکت در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری رقم خورده است. بسیاری از فعالان سیاسی و مدنی، از جمله مادران دادخواه خواستار تحریم انتخابات شده بودند.

در این میان، میزان مشارکت در تهران که نزدیک به ۲۰ درصد از جمعیت کشور را در خود جای داده است، مورد توجه بسیاری قرار دارد.

شکرالله حسن بیگی در مورد آرای باطله در تهران هم گفت بر اساس نتایج صندوق‌ها؛ ۳۹۸ هزار و ۸۴۱ رأی باطله مأخوذه معادل ۱۱.۸۶ درصد آراء استان تهران و تعداد ۱۳ هزار و ۷۷۱ رأی معادل ۰.۴ درصد آرای باطله غیر مأخوذه در استان تهران است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که در سال ۱۳۹۶ استان تهران ۶۶.۲ درصد مشارکت مردمی را تجربه کرده بود.

در آخرین انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز تهران با ۲۶.۲۴ درصد، کمترین میزان مشارکت را داشته است.

افت شدید مشارکت در تهران به‌عنوان کلان‌شهری که حدود ۱۷ درصد جمعیت کشور را در خود جای داده، نشان از افزایش میزان نارضایتی دارد.

کمترین میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری تا پیش از این دوره، در سال ۱۳۷۲ بود که تنها ۵۰.۷ درصد مردم به پای صندوق‌های رأی رفتند. البته کاهش مشارکت مردم در یازدهمین دور انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال گذشته که تنها ۴۳ بود باعث شده است حکومت ایران انتظار مشارکت گسترده‌ای مردم را در سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری نداشته باشد. با این حال بر اساس سخنرانی‌های رهبر جمهوری اسلامی، واضح است که کاهش میزان مشارکت رأی دهندگان، مهم‌ترین شاخص کاهش مشروعیت هر نظام در برابر شهروندان آن است. از این رو، انتخابات اخیر حاوی پیام مهمی برای ناظران داخلی و خارجی است.