ابراز تاسف آمریکا درباره محرومیت ایرانیان از انتخابات «آزاد و عادلانه»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید مذاکرات غیرمستقیم احیای برجام در وین «پیشرفت معناداری» داشته است

درپی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران، دولت ایالات متحده آمریکا از اینکه ایرانیان نتوانستند در یک «فرایند انتخاباتی آزاد و عادلانه» شرکت کنند، ابراز تاسف کرد. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در نخستین واکنش واشنگتن به انتخابات ریاست جمهوری ایران و اعلام ابراهیم رئیسی به‌عنوان برنده آن، یک سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، روز شنبه، ۲۹ خردادماه، گفت: «ایرانیان از حق خود برای انتخاب رهبرانشان در یک فرایند انتخاباتی آزاد و عادلانه محروم شدند.»  

بیش از ۶۰۰ داوطلب برای نامزدی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران نام‌نویسی کرده بودند که شورای نگهبان با رد صلاحیت بسیاری از شخصیت‌های شناخته‌شده از جناح‌های مختلف، تنها هفت نامزد را تایید کرد که سه نفر از آن‌ها پیش از انتخابات، کناره‌گیری کردند. براساس نتایج رسمی انتخابات روز جمعه که وزارت کشور ایران اعلام کرد، ابراهیم رئیسی با ۱۷میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ رای از مجموع کل ۲۸ میلیون و ۹۳۳هزار و چهار نفر رای، پیروز انتخابات و رئیس‌ جمهوری آینده ایران معرفی شد.

بسیاری از ایرانیان پیشاپیش از تحریم انتخابات خبر داده بودند. بنابر اعلام وزارت کشور، میزان مشارکت در این انتخابات، ۴۸.۸ درصد بود که پایین‌ترین میزان در تمام انتخابات‌های ریاست جمهوری اسلامی ایران تاکنون بوده است. با این حال، منتقدان جمهوری اسلامی را متهم به ارائه آمار جعلی می‌کنند و می‌گویند میزان واقعی مشارکت بسیار کمتر از میزان اعلام شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا علاوه‌بر این، به خبرنگاران گفت که ایالات متحده به گفت‌وگوهای غیرمستقیم با ایران برای پیوستن دوباره آمریکا به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ که دونالد ترامپ از آن خارج شد، ادامه خواهد داد. به گفته او، این مذاکرات غیرمستقیم که در وین، پایتخت اتریش، در جریان است، «پیشرفت معناداری» داشته و واشنگتن خواهان ادامه آن است.

او افزود: «ما به گفت‌وگوها درمورد بازگشت متقابل به برجام، در کنار متحدان و شرکای خود ادامه خواهیم داد.»  

تاکنون شش دور گفت‌وگوهای غیرمستقیم ایران و آمریکا برای بازگشت به توافق برجام، با نظارت و وساطت دیپلمات‌های اتحادیه اروپا در وین برگزار شده است. اتحادیه اروپا روز شنبه اعلام کرد که جلسه بعدی کشورهای مذاکره کننده برای احیای توافق هسته‌ای، روز یکشنبه،۳۰ خردادماه برگزار خواهد شد.

یک مقام آمریکایی پیش‌تر اعلام کرده بود که دولت آمریکا می‌خواهد در هفته‌های باقی‌مانده تا آغاز کار دولت جدید در ایران، توافق با تهران برای احیای برجام را نهایی کند. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، نیز از احتمال توافق نهایی در مذاکرات وین، تا پیش از پایان کار دولت دوازدهم در مردادماه خبر داده است.