از دام و طیور تا آپارتمان: جوایز کشورهای مختلف برای ترغیب واکسیناسیون

پژوهشگران پزشکی در سراسر جهان معتقدند که شاید مشوق‌ها راه موثری برای افزایش میزان واکسیناسیون بین مردم باشد

مقام‌های اندونزی برای تشویق سالمندان و جامعه مسلمان اندونزی که به حلال بودن واکسن کرونا اطمینان ندارند، مرغ زنده جایزه می‌دهند- REUTERS/Willy Kurniawan

اگر در مسکو واکسن کرونا تزریق کردید، ممکن است هنگام ترک محل علاوه بر واکسن داخل بازویتان سوئیچ یک اتومبیل هم در دستتان باشد. پایتخت روسیه هر هفته به حکم قرعه پنج اتومبیل به کسانی که واکسینه می‌شوند، جایزه می‌دهد. 

این تنها یک نمونه از روش‌های خلاقه‌ای است که کشورهای مختلف به کسانی که واکسن کووید را دریافت می‌کنند پاداش می‌دهند. مسئولان و شرکت‌ها در سراسر جهان از آپارتمان یک میلیون و چهارصد هزار دلاری گرفته تا یک سیگار ماری جوآنا، برای ترغیب واکسیناسیون بین کسانی که هنوز در مورد آن تردید دارند، مشوق‌های بسیار متفاوتی در نظر گرفته‌اند. 

در ادامه نگاهی به برخی از مشوق‌های خلاقه‌ای می‌اندازیم که کشورها و شهرهای مختلف در نظر گرفته‌اند و اینکه این مشوق‌ها چه پیامدی بر برنامه‌های بهداشتی آن‌ها داشته است:

در هنگ کنگ جایزه از آسمان می‌بارد. شرکت‌های خصوصی جوایز نفیسی از آپارتمان یک میلیون و چهارصد هزار دلاری گرفته تا اتومبیل تسلا یا شمش طلا قرعه‌کشی می‌کنند. سایر موسسات به منظور ترغیب واکسیناسیون طیف جوایزشان را به تلفن همراه و کوپن خرید برای شهروندان واکسینه‌شده گسترش داده‌اند.  

ایالت واشینگتن به عنوان بخشی از کارزار «ماری جوآنا برای واکسن» (جوینتز فوُر جَبز) به شهروندان بالای ۲۱ سال سیگار ماری جوآنای رایگان می‌دهد. این سیگارها را تنها می‌شود از مراکز مجاز دریافت کرد به این صورت که فردی که برای بار اول یا دوم واکسینه می‌شود به این مراکز مراجعه کرده و یک سیگار ماری جوآنای از قبل پیچیده شده دریافت می‌کند.   

شهر نیویورک در ماه مه برنامه «واکسن و خراش» (وَکس اند اِسکرَچ) خود را پیاده کرد. جایزه این بلیت‌های بخت‌آزمایی بین ۵ میلیون و ۲۰ دلار است که بین ۱۰ مرکز بزرگ واکسیناسیون در نیویورک توزیع شده است. این بلیت‌های بخت‌آزمایی به کسانی داده می‌شود که یا نخستین دوز واکسن فایزر یا تنها دوز واکسن جانسون اند جانسون را تزریق کرده‌اند.

ایالت اوهایو در برنامه «وَکس اِ میلیون» (یک میلیون را واکسن بزن) خود همه‌هفته به فرد خوش‌شانس واکسینه‌شده‌ای مبلغ یک میلیون دلار جایزه می‌دهد. بر اساس این برنامه، به نوجوانان واکسینه‌شده (به حکم قرعه) چهار سال بورس تحصیلی رایگان برای دانشگاه‌های دولتی این ایالت داده می‌شود.

در ماه مه، ایالت مِین برای ترغیب مردم به زدن واکسن برنامه «واکسن شما برای رفتن به طبیعت» را ابداع کرد. بر اساس این مشوق واکسینه‌شده‌ها مجوز ماهیگیری رایگان، بلیت مسابقات بیس بال و کارت‌‌های کادو دریافت می‌کنند. 

هلند آخرین کشور در فهرست کشورهایی است که به داوطلبان دریافت واکسن جایزه می‌دهد. از هفته آینده به داوطلبان در برخی مراکز واکسیناسیون میان سایر جوایز، ماهی شور سنتی داده می‌شود. 

جوایز واکسیناسیون در شهر ملبورن (استرالیا) کوچک و محدود است. یک گروه سینمایی در کارزار خود موسوم به «تنقلات رایگان مقابل واکسن» (فری اسنکس فور وَکس) به واکسینه‌شده‌ها ذرت بوداده و شکلات رایگان می‌دهد.  

در ناحیه «مای چایم» تایلند که اغلب ساکنان آن کشاورز هستند قرعه‌کشی برای ۲۷ راس گاو است. مقام‌های تایلند می‌گویند این کارزار موفقیت‌آمیز حدود ۵۰ درصد از ۱۴۰۰ ساکنان این ناحیه را به زدن واکسن ترغیب کرده است.

اندونزی نیز همانند تایلند حیوانات زنده جایزه می‌دهد. مقام‌های این کشور برای تشویق سالمندان و جامعه مسلمان اندونزی که به حلال بودن واکسن کرونا اطمینان ندارند، مرغ زنده جایزه می‌دهند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شهر «لاس پیناس» فیلیپین از آغاز ماه ژوئیه هر ماه به ۱۰ شهروند واکسینه‌شده یک «بسته آغاز معاش» می‌دهد. این بسته یکصد دلاری شامل مواد غذایی و دیگر اقلامی است که می‌تواند نقطه آغازی برای یک فروشگاه کوچک باشد. مقام‌های شهر سن لویی هم هر ماه به حکم قرعه یک راس گاو به یک شهروند واکسینه‌شده جایزه می‌دهند.  

در رومانی مردم پس از دریافت واکسن کووید می‌توانند یک پرس رایگان میچی، غذای گوشتی سنتی این کشور، دریافت کنند. 

ممکن است برخی دادن جایزه و پاداش مقابل تقویت سیستم ایمنی فرد علیه یک همه گیری مرگبار را قدری گیج‌کننده بیابند اما پژوهشگران پزشکی در سراسر جهان معتقدند که شاید این مشوق‌ها راه موثری برای افزایش میزان واکسیناسیون بین مردم باشد.

محققان در مقاله‌ای در نشریه «نیواینگلند ژورنال آو مدیسین» می‌گویند که «ارائه مشوق‌های مالی منطقی است زیرا این امر به طور غیرمستقیم هزینه‌های واکسیناسیون از جمله زمانی که به گرفتن وقت، رفت‌وآمد یا انتظار صرف می‌شود یا مزد از دست رفته کارگران ساعتی یا دستمزد نگهداری از فرزند را جبران می‌کند».   

این مقاله می‌افزاید: «این هزینه‌ها به گونه‌ای غیر متعادل اقشار کم‌درآمد را از زدن واکسن منصرف می‌کند. این پرداخت‌ها این اطمینان را به وجود می‌آورد که واکسیناسیون حقیقتا برای همگان "رایگان" است.»

© The Independent

بیشتر از جهان