احتمال توقف دو هفته‌ای مذاکرات وین

روی‌ کار آمدن رئیس‌جمهور جدید که به رهبر جمهوری اسلامی نزدیک است، می‌تواند روند مذاکرات را دستخوش تغییر کند

مذاکرات وین درباره برنامه هسته‌ای ایران و احیای برجام، از فروردین‌ماه سال جاری آغاز  و تاکنون شش مرحله از آن برگزار شده است - EU DELEGATION IN VIENNA / AFP

هم‌زمان با برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و پیش‌بینی انتخاب ابراهیم رئیسی، احتمال دارد مذاکرات وین درباره برنامه هسته‌ای ایران و احیای برجام پایان هفته جاری متوقف شود و دور بعدی در چهاردهم ماه جولای آغاز شود یا تا استقرار دولت جدید به تاخیر بیفتد.

لارنس نورمن، خبرنگار وال‌استریت ژورنال، در توییتی از احتمال توقف مذاکرات وین در پایان هفته جاری خبر داد و گفت: «دور بعدی مذاکرات در چهاردهم ماه جولای آغاز می‌شود.» او از منبع خبری خود نام نبرد ولی پیش‌بینی کرد که دور بعدی مذاکرات با تاخیر بیشتری شروع شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

توقف دور ششم مذاکرات وین، در حالی اتفاق می‌افتد که انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران برگزار شده و روی‌ کار آمدن رئیس‌جمهور جدید که به رهبر جمهوری اسلامی نزدیک است، می‌تواند روند مذاکرات را دستخوش تغییر کند. پیش‌تر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفته بود که برای توافق هسته‌ای با ایران باید منتظر شکل‌گیری دولت جدید ماند.

مذاکرات وین درباره برنامه هسته‌ای ایران و احیای برجام، از فروردین‌ماه سال جاری (۱۴۰۰) آغاز شد و تاکنون شش مرحله از آن برگزار شده است. به گفته خبرنگار وال‌ استریت ژورنال در دور ششم، مذاکرات اگرچه به‌ کندی و دشواری پیش رفت اما اختلاف‌ها کمتر شد.

انتخاب ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور که به علی خامنه‌ای نزدیک است، نگرانی‌ها را درباره امتیاز‌خواهی دولت آینده ایران افزایش داده و ممکن است دور بعدی مذاکرات تا استقرار دولت جدید به تاخیر بیفتد. چنانچه گروسی در پاسخ به این پرسش که مذاکرات در چه مرحله‌ای قرار دارد، گفته بود: «باید منتظر شکل‌گیری دولت جدید در ایران بود.»