رئیسی، رئیس‌جمهور می‌شود اما خامنه‌ای تصمیم می‌گیرد

بازتاب تحریم انتخابات، نزدیکی ابراهیم رئیسی به علی‌ خامنه‌ای و نقش او در اعدام زندانیان در خبرگزاری‌های جهانی

«رئیسی که شعار مبارزه با فساد را سر داده از نزدیکان علی خامنه‌ای و تحت حمایت سپاه پاسداران است» - ATTA KENARE / AFP

بیش از ۵۹ میلیون نفر در ایران، شرایط رای دادن داشتند اما روز جمعه ۲۸ خرداد، اغلب مراکز رای‌گیری خالی بود و با وجود اینکه رسانه‌های حکومتی مثل تلویزیون همه تلاش خود را به کار بستند که انتخابات را پرشور جلوه دهند، آنچه بازتاب بین‌المللی پیدا کردن تحریم انتخابات و مشارکت نکردن مردم بود. رسانه‌های معتبر جهان با انتشار گزارش‌هایی انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در دوره سیزدهم را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار دادند، نتایج از پیش تعیین‌شده، تحریم انتخابات، نقش‌داشتن ابراهیم رئیسی در کشتار زندانیان و قدرت نداشتن دولت و تصمیم‌گیری‌های علی خامنه‌ای در همه امور در گزارش‌های رسانه‌های بین‌المللی از انتخابات ایران منعکس شده است. رویترز، آسوشیتدپرس و خبرگزاری سی‌ان‌ان در گزارش‌هایی با پیش‌بینی پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات، از او به عنوان فردی تندرو و محافظه‌کار که نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی است، نام بردند که در اعدام زندانیان نقش داشته و احتمال دارد رهبر آینده ایران شود.

خبرگزاری رویترز: خشم مردم تحریم انتخابات را به دنبال داشت

خبرگزاری رویترز در گزارشی، انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری ایران را همه‌پرسی درباره عملکرد حکومت در حوزه‌های اقتصادی از جمله افزایش قیمت‌ها، سقوط ارزش پول و بیکاری دانست و نوشت: «در حالی‌ که مقام‌های ایرانی خواستار مشارکت مردم در انتخابات بودند، خشم مردم از مشکلات اقتصادی و محدود کردن آزادی‌ها باعث تحریم انتخابات شد با این حال بسیاری افراد هم به یک قاضی تندرو رای دادند که آمریکا او را تحریم کرده است.»

ابراهیم رئیسی که از او به عنوان پیروز انتخابات نام برده می‌شود هنگامی‌که رای خود را داخل صندوق می‌انداخت با اشاره به نارضایتی‌های مردم گفت: «من از همه افراد با همه گرایش‌های سیاسی می‌خواهم رای بدهند.»

تلاش حکومت و رسانه‌های وابسته به آن برای پرشور نشان دادن انتخابات، در رسانه‌های رسمی و شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ای داشت. در همین زمینه رویترز نیز نوشت: «تلویزیون دولتی ایران، صف‌های طولانی رای‌دهندگان را در چندین شهر نشان می‌داد و خبرگزاری فارس نیز از رای دادن ۲۲ میلیون نفر تا ساعت ۷:۳۰ دقیقه عصر خبر داد ولی وزارت کشور این خبر را تایید نکرد.»

رویترز در گزارش خود به حمایت علی خامنه‌ای و دستگاه‌های امنیتی از ابراهیم رئیسی اشاره کرد و با یادآوری نقش او در کشتار زندانیان دهه‌های پیش نوشت: «رئیسی که شعار مبارزه با فساد را سر داده از نزدیکان علی خامنه‌ای و تحت حمایت سپاه پاسداران است که قدرت بسیار دارد. او همچنین در فهرست افرادی قرار دارد که ایالات‌متحده آن‌ها را تحریم کرده است.» رویترز در گزارش خود با برخی ایرانیان که انتخابات ریاست‌جمهوری را تحریم کرده‌اند نیز گفت‌وگو کرد؛ پاسخ‌دهندگان، نا امیدی از بهبود شرایط، بی‌اعتمادی به حکومت و مشخص بودن نتایج از پیش را به عنوان دلایل خود برای رای ندادن، برشمرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رویترز در تحلیل خود پیروزی ابراهیم رئیسی را به معنای حذف سیاستمداران اعتدال‌گرا همچون حسن روحانی دانست که پس‌ ازاینکه ایالات‌ متحده برجام را ترک کرد و تحریم‌ها دوباره علیه ایران اعمال شد، جایگاه او در کشور تضعیف شد.

این گزارش تورم، بیکاری، تحریم‌های فروش نفت و کاهش ارزش پول را از جمله عوامل تضعیف دولت دوازدهم دانست اما درعین‌ حال پیش‌‎بینی کرد که پیروزی ابراهیم رئیسی در تلاش برای احیای برجام و لغو تحریم‌های آمریکا هیچ خللی ایجاد نمی‌کند چون در جمهوری اسلامی حرف آخر را در سیاست‌های خارجی و برنامه‌های هسته‌ای، علی خامنه‌ای می‌زند.

آسوشیتدپرس: رئیسی در کشتار زندانیان نقش داشت

خبرگزاری آسوشیتدپرس به خالی بودن برخی مراکز رای‌گیری با وجود دعوت مسئولان به مشارکت در انتخابات اشاره کرد و از پیروزی احتمالی ابراهیم رئیسی به دلیل حمایت علی خامنه‌ای خبر داده است.

در این گزارش نیز به تلاش رسانه‌های حکومتی از جمله صداوسیما برای پرشور نشان دادن انتخابات اشاره شده در حالی‌ که تصویری از یک مرکز رای‌گیری در تهران نشان می‌دهد، ماموران اخذ رای در حال چرت زدن هستند و در حیاط مسجد نیز یک روحانی با پسربچه‌ای فوتبال بازی می‌کند. با وجود اینکه تصاویر زیادی از مراکز خلوت رای‌گیری منتشر شد، تلویزیون دولتی ایران تصاویری از صف‌های طولانی پخش می‌کرد و می‌کوشید ساعات پایانی رای‌گیری را همراه با ازدحام نشان دهد.

آسوشیتدپرس نیز در گزارش خود با برخی شهروندان ایرانی که انتخابات را تحریم کرده‌اند گفت‌وگو کرد و از قول یک شهروند به نام هدیه که قصد شرکت در انتخابات را نداشت، نوشت: «من هیچ کاندیدایی اینجا ندارم.»

در این گزارش نیز به قرار گرفتن ابراهیم رئیسی در فهرست تحریم‌های ایالات‌ متحده و نقش او در کشتار دهه ۶۰ اشاره شد و همچنین با یادآوری موضوع جانشینی رئیسی پس از مرگ خامنه‌ای که پیش‌تر اعلام شده بود، نوشت: «رئیسی ممکن است به همراه پسر خامنه‌ای، مجتبی، رقیب این سمت باشد.»

خبرگزاری سی‌ان‌ان: تصمیم‌گیری درهمه امور مهم با علی خامنه‌ای است
سی‌ان‌ان در گزارشی به نتیجه از پیش تعیین شده انتخابات اشاره کرد و از روی کار آمدن یک رئیس‌جمهور محافظه‌کار پس از رد صلاحیت دیگر رقبا خبر داد. در این گزارش نیز به قرار داشتن رئیسی در فهرست تحریم‌های آمریکا اشاره شده که تنها رقیب او در انتخابات سیزدهم عبدالناصر همتی بود.

در گزارش سی‌ان‌ان به مشارکت اندک مردم در انتخابات و نگرانی علی خامنه‌ای از رای ندادن مردم اشاره شده است. این خبرگزاری با پیش‌بینی اینکه رئیسی پیروز انتخابات است، دولت بعدی را دولتی دانست که با بحران اقتصادی که پس از کرونا نیز افزایش‌یافته روبه‌روست در حالی‌ که تهران مذاکرات را برای احیای برجام آغاز کرده است.

این گزارش می‌افزاید: «صرف‌ نظر از اینکه چه کسی رئیس‌جمهور شود تصمیم‌گیری در همه امور مهم با علی خامنه‌ای است که آخرین حرف را می‌زند.» به گزارش سی‌ان‌ان و به نقل از تحلیلگران، پیروزی رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری روز جمعه (۲۸ خرداد) می‌تواند زمینه را برای رسیدن به رهبری او پس از خامنه‌ای فراهم کند. در این گزارش از رئیسی به عنوان یکی از نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی نام برده شده که پیشینه نقض حقوق بشر را به دلیل نقش داشتن در کشتار زندانیان دارد. گفته شده او از ترس مجازات بین‌المللی ایران را ترک نخواهد کرد.