آشفته بازار کنکور در ایران

مهلت انتخاب رشته کنکور تمدید شد

عکس از باشگاه خبرنگاران جوان

کنکور سراسری ایران پس از فراز و نشیب‌ها در خصوص به تعویق انداختن و یا اعطای سهمیه سیل زدگی سرانجام در روزهای ۱۳ و ۱۴ تیر ماه برگزار شد و نتایج مرحله اول، ۱۵ مرداد ماه اعلام شد.

نتایج نهایی کنکور ۹۸، نیمه دوم شهریور ماه اعلام خواهد شد ولی، حالا نوبت انتخاب رشته است که به دلیل تاخیر پذیرفته شدگان، مهلت آن تا پایان روز شنبه ۲۶ مرداد ماه تمدید شده است. تا پیش از تمدید مهلت، تنها ۳۳ درصد فرم انتخاب رشته خود را پر کرده بودند و بسیاری معتقدند این تاخیر به دلیل پیچیدگی سیستم کنکور در ایران است.

مرتضی کیا، کارشناس آموزشی و مدیر دبیرستان، در برنامه تلویزیونی پرسشگر گفت: «طبق آمار وزیر کار سابق بالغ بر ۸۰ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه در مشاغل غیر مرتبط با رشته‌شان مشغول بکار می‌شوند. در انتخاب رشته آگاهی و شناخت و علاقه مهم است. در این تب و تاب چند روزه انتخاب رشته، بازار کاذبی شکل می‌گیرد و افرادی تحت عنوان مشاور از ۵۰۰ هزار تا دو و نیم میلیون تومان برای انتخاب رشته از خانواده‌ها پول می‌گیرند. بچه‌ها اصطلاحات دفترچه را نمی‌دانند و به همین خاطر به سراغ موسسات می‌روند و مبالغی هزینه می‌کنند در حالی که در خود دفترچه به صورت کامل همه موارد توضیح داده شده و مطالعه کامل آن کفایت می‌کند».

در حالی که همین چند وقت پیش رئیس کل سازمان نظام پزشکی در پاسخ به طرح افزایش ظرفیت پزشکی در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد ظرفیت تکمیل است، نتایج و آمارهای کنکور ۹۸ مهر تاییدی بر این گفته می‌زنند و پرده از ابعاد دیگر میزان نیازهای کشور برمی‌دارند.

مهندس حسین احمدی، مشاور و برنامه ریز کنکور، به تحلیل کنکور ۹۸ در وبسایت خود پرداخته و چنین نتیجه گیری کرده است: «نتیجه تحلیل، بدین معناست [که] در گروه‌های انسانی و ریاضی کلیه شرکت کنندگان در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی پذیرفته خواهند شد. ضمن اینکه ظرفیت خالی وجود خواهند داشت. اما در گروه علوم تجربی بدلیل آمار بسیار بالای شرکت کنندگان و رقابت فوق العاده سنگین و نفس‌گیر، فقط ۲۷/۲۴ درصدِ شرکت کنندگان پذیرفته خواهند شد و ۷۲/۷۶ درصد آنان رد و خداحافظی خواهند کرد. این نتایج نشان از بلایی است که در دوره‌های گذشته بر سر گروه ریاضی و علوم مهندسی کشور آمد و آنچه سال‌هاست بر علوم انسانی می‌رود و قطعا در آینده‌ای نزدیک بر علوم تجربی خواهد رفت».

شغل مشاور کنکور، شغل تازه پایی طی سال‌های اخیر است که داد برخی‌ها را نیز درآورده است. طبق گفته مرتضی کیا، بازار انتخاب رشته به سان بازار پایان نامه نویسی پررونق است. این کارشناس آموزشی گفت: «۱۰ درصد داوطلبان یعنی حدود ۱۰۰ هزار نفر بابت انتخاب رشته پول می‌دهند و میانگین گردش مالی انتخاب رشته در این یک هفته حدود ۳۰ تا ۵۰ میلیارد تومان است».

کیا افزود: «استعدادیابی حلقه مفقوده نظام آموزشی است و تا وقتی استعدادیابی صورت نگیرد دانش آموزان نمی‌توانند در مسیر صحیح زندگی خود قرار گیرند. تا زمانی که ندانیم در آینده چه اتفاقی می‌افتد و در هر بخش از بازار کار به چه تعداد نیرو نیازمندیم نمی‌توانیم هدایت تحصیلی خوبی انجام دهیم».

به نوشته ایرنا، «رسول خضری» عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز اسفند ماه ۹۷ گفته بود: «گردش مالی این آموزشگاه‌ها و موسسات خصوصی، یک تا ۲ برابر بودجه آموزش و پرورش است که اگر این پول در آموزش و پرورش و به صورت زیربنایی هزینه می‌شد، قطعا در حوزه آموزش و پرورش جزء کشورهای سرآمد مانند فنلاند و ژاپن بودیم».

گفتنی است جمعا یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۴۱۱ داوطلب در کنکور ۹۸ شرکت کردند و ۸۳۲ هزار و ۲۸۹ نفر به مرحله بعدی یعنی تعیین رشته صعود کردند. ظرفیت پذیرش امسال این آزمون ۷۶۷ هزار نفر است. از این تعداد، ۱۶۴ هزار و ۲۴۱ نفر در گروه ریاضی و فنی، ۶۳۷ هزار و ۲۴۶ نفر در گروه علوم تجربی، ۲۸۲ هزار و ۳۰۶ نفر در گروه علوم انسانی، ۲۵ هزار و ۱۳۵ نفر در گروه هنر و ۱۰ هزار و ۸۷ نفر در گروه زبان‌های خارجی ثبت نام کردند.

تعداد ۶۴۸ هزار و ۸۴۵ نفر از داوطلبان زن (معادل ۵۷.۹۸ درصد) و ۴۷۰ هزار و ۱۷۰ نفر مرد (معادل ۴۲.۰۲ درصد) هستند.

بیشتر از