اعتراض ۱۱ عضو جمهوری‌خواه کنگره به رفع تحریم از مقام‌های سابق ایران

«بایدن برای جلب رضایت ایران در مذاکرات وین، به تهران تن داده است»

نمایندگان معترض، عضو جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان هستند - Daniel SLIM / AFP

گروهی از نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره آمریکا از تصمیم اخیر دولت جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده از حزب دموکرات مبنی بر خارج کردن نام سه مقام سابق و دو شرکت ایرانی از فهرست تحریم‌ها بدون مشورت با قانونگذاران کنگره، به شدت انتقاد کردند.

به گزارش نشریه واشینگتن فری بیکن، یازده عضو جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان در نامه‌ای به آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا، دولت را متهم کرده‌اند برای جلب نظر ایران در مذاکرات وین، به خواسته‌های آن کشور در مورد تحریم‌ها تن داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امضاکنندگان این نامه، که تصویر آنها در گزارش آمده و تاریخ آن روز پنجشنبه است، خواستار شفافیت دولت در مورد هرگونه طرح یا برنامه احتمالی خود در راستای مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ در وین و لغو احتمالی تحریم‌های ایران شده‌اند.

این نامه در حالی منتشر شده است که اعضای جمهوری‌خواه هر دو مجلس نمایندگان و سنا تحقیقات خود در مورد ابعاد گوناگون مذاکرات وین، از جمله موضوع لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران و برخی شایعات در مورد تلاش دولت برای دور زدن کنگره را آغاز کرده‌اند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا هشت روز پیش اعلام کرد احمد قلعه بانی مدیرعامل پیشین شرکت ملی نفت ایران و دو مدیر سابق نفتی به نام‌های فرزاد بازرگان و محمد معینی را، که در سال ۲۰۱۳ در فهرست افراد تحت تحریم قرار گرفته بودند، از این فهرست خارج کرده است.

دولت آمریکا گفته است این تصمیم در نتیجه تغییر رفتار یا تغییر وضعیت قابل تایید این افراد اتخاذ شده و ارتباطی با مذاکرات برجام در وین ندارد.