اعتصاب عمومی در لبنان بر سر شدت گرفتن بحران اقتصادی

منتقدان، تلاش چهره‌های حزب حاکم برای قرار گرفتن پشت اعتصاب‌کنندگان را به باد استهزاء گرفته‌اند

شرکت‌کنندگان در اعتراض‌ها در چند خیابان آتش روشن کردند -JOSEPH EID / AFP

فروشگاه‌ها، ادارات دولتی، کسب‌وکارها و بانک‌های لبنان روز پنجشنبه در چارچوب اعتصاب عمومی و اعتراض به وخیم‌تر شدن اوضاع اقتصادی و فشار بر دولت برای حل بحران، درهای خود را بستند و در خیابان‌ها آتش افروختند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، شرکت‌کنندگان در تظاهرات با آتش زدن سطل‌های بزرگ زباله جاده فرودگاه را مسدود کردند.

در جریان اعتصاب سراسری برخی جاده‌های اطراف بیروت و شماری از شهرهای دیگر مسدود شدند. رسانه‌های لبنانی می‌گویند جالب این‌جاست که همان احزابی که با ناتوانی در تشکیل دولت، متهم هستند که کشور را به بن‌بست کشانده‌اند، از اعتصاب حمایت کرده‌اند. این امر انتقاد بسیاری از فعالان سیاسی و ناظرانی را برانگیخته که می‌پرسند چرا همان‌هایی که عامل مشکلات اقتصادی و مالی هستند در اعتصاب شرکت کرده‌اند؟

لبنان از ماه اوت ۲۰۲۰ دولت کارآمدی نداشته‌ است. سعد حریری، که در ماه اکتبر سرپرست نخست‌وزیری و مامور تشکیل کابینه شد، تاکنون نتوانسته است حمایت رئیس‌جمهور را برای گزینه‌های دولت جلب کند و دو طرف سر اینکه چه کسی در تشکیل دولت نفوذ بیشتری داشته باشد به بن‌بست رسیده‌اند.

بانک جهانی بحران اقتصادی و مالی لبنان را از جمله وخیم‌ترین‌ها در ۱۵۰ سال گذشته توصیف کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بحران لبنان از سال ۲۰۱۹ آغاز شد و در هفته‌های اخیر به اوج خود رسید. سوخت در این کشور کمیاب شده، قطع برق افزایش یافته و داروهای وارداتی در بازار موجود نیست. بیمارستان‌ها آزمایشگاه‌هایشان را تعطیل کرده‌اند و قیمت‌ها سر به فلک گذاشته، چرا که واحد پول محلی در ۳۰ سال گذشته به کمترین میزان ارزش خود مقابل دلار سقوط کرده است. بهای دلار در بازار سیاه حدود ۱۰ برابر نرخ رسمی است.

منتقدان، تلاش چهره‌های حزب حاکم برای قرار گرفتن پشت اعتصاب‌کنندگان را به باد استهزاء گرفته‌اند و در شبکه‌های اجتماعی تصاویر تظاهرات ضددولتی را منتشر کرده‌اند.

با وجود بحران و برگزاری اعتراض‌ها، سیاستمداران برای تشکیل دولتی که بتواند اصلاحات عمده انجام دهد و تصمیم‌های تعیین‌کننده بگیرد، تعجیل نکرده‌اند.

روز چهارشنبه میشل عون، رئیس‌جمهور و نبیل بری، سخنگوی بانفوذ مجلس لبنان جدال لفظی داشتند و بری پیشنهاد کرد که در بن‌بست پیش‌آمده میانجیگری کند.

بری از نقش رئیس‌جمهور در تشکیل دولت انتقاد کرد و گفت که عون و حزب مسیحی‌اش ـ به ریاست داماد او ـ به دنبال کسب کرسی‌های کافی در دولت برای مسدود کردن تصمیم‌ها هستند. عون این اتهام‌ها را رد کرد و بری را به زدوبند با سعد حریری متهم کرد.

سامی جمایل، رئیس حزب کتائب، در توییتی نوشت:‌ «وقتی که ستون‌ها درگیر جنگ قدرت می‌شوند تا به ما نشان دهند که کدام‌یک در ورشکستگی ما نقش بیشتری دارد، نظم علیه خودش اعتصاب می‌کند.»

او سال گذشته (۲۰۲۰) در اعتراض به فساد و انفجار گسترده در بندر بیروت، استعفا کرد.