کشف سومین الماس بزرگ جهان در بوتسوانا

بزرگ‌ترین الماس جهان، جواهر کالینان، ۳۱۰۶ قیراط وزن دارد و در سال ۱۹۰۵ در آفریقای جنوبی یافته شد

این سنگ حدود ۱۰۹۸ قیراط وزن دارد - Monirul Bhuiyan / AFP

الماسی که در بوتسوانا استخراج شد و گمان می‌رود سومین الماس بزرگ جهان باشد، در این کشور به نمایش گذاشته شده است.

این سنگ حدود ۱۰۹۸ قیراط وزن دارد.

این سنگ را تقریبا دو هفته پیش، شرکت الماس دبسوانا استخراج کرد و روز چهارشنبه ۱۶ ژوئن (۲۶ خرداد) به موکویتسی ماسیسی، رئیس‌جمهوری بوتسوانا، نشان داده شد.

هنوز مشخص نیست ارزش این الماس چقدر است اما دومین الماس بزرگ جهان، لسدی لارونا، که ۱۱۰۹ قیراط وزن دارد، چهار سال پیش به بهای ۴۰ میلیون پوند فروخته شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لینت آرمسترانگ، مدیر موقت دبسوانا، به رسانه‌ها گفت: «این بزرگ‌ترین الماسی است که دبسوانا در بیش از ۵۰ سال سابقه کاری‌اش به دست آورده است. ارزیابی اولیه ما نشان می‌دهد این می‌تواند سومین سنگ جواهر بزرگ جهان باشد.»

هنوز نامی روی این الماس نگذاشته‌اند. بزرگ‌ترین الماس جهان، جواهر کالینان، ۳۱۰۶ قیراط وزن دارد و در سال ۱۹۰۵ در آفریقای جنوبی یافته شد.

رئیس‌جمهور ماسیسی بزرگ‌ترین کشف دبسوانا را ستود

دکتر موکویتسی ماسیسی، رئیس‌جمهوری، کشف اخیر الماس ۱۰۹۸.۳ قیراطی دبسوانا را تحسین کرده است.

ــ دولت بوتسوانا (BWGovernment@) ۱۶ ژوئن ۲۰۲۱

چنان که در وب‌سایت دبسوانا آمده است، این شرکت در سال ۱۹۶۹ تاسیس شد و «با سهم مساوی متعلق است به دولت جمهوری بوتسوانا و شرکت‌های گروه دبی‌یرز».

این شرکت مدعی است «یکی از تولیدکنندگان پیشگام الماس جهان از لحاظ ارزش و حجم [تولید] است». 

در این ضمن، خانم آرمسترانگ گفت این شرکت هنوز تصمیم نگرفته است الماس را از کانال شرکت دبی‌یرز بفروشد یا از طریق شرکت دولتی الماس اوکاوانگو.

بی‌بی‌سی به نقل از لفوکو موگی، وزیر معادن، فناوری سبز و امنیت انرژی این کشور، نوشت کشف این سنگ نمی‌توانست زمانی بهتر از این اتفاق بیفتد، درست پس از اینکه همه‌گیری کووید‌ـ‌۱۹ به فروش الماس در سال ۲۰۲۰ ضربه زده بود.

بوتسوانا بزرگ‌ترین تولیدکننده الماس آفریقا است. این سنگ در جواننگ کشف شد‌ــ غنی‌ترین و پرارزش‌ترین معدن جهان که بنا بر گزارش‌های محلی، یک طرح توسعه ۲ میلیارد دلاری در آن در حال اجراست. 

ریچل موتیباتسلا، سخنگوی شرکت دبسوانا، به رسانه‌ها گفت: «دبسوانا با دولت جمهوری بوتسوانا و دبی‌یرز همکاری خواهد کرد این الماس ارزش‌گذاری و فروخته شود تا اطمینان حاصل کند که نهایت سود عایدی به مردم بوتسوانا می‌رسد.»

 می‌خواهید هدیه‌ای درخشان برای #روزـولنتاین بخرید؟ هدیه‌ای انتخاب کنید که در تولید آن از کودکان کار استفاده نشده باشد. hrw@ می‌تواند کمک کند.

ــ هتر بار (@heatherbarr1) ۹ فوریه ۲۰۱۸ 

در دو دهه گذشته، هفت کشور آفریقایی درگیر جنگ‌های داخلی شدید و خشنی بوده‌اند که آتش آن‌ها را [جدال بر سر] الماس برافروخته بود: سیرالئون، لیبریا، آنگولا، جمهوری کنگو، ساحل عاج، جمهوری آفریقای مرکزی، و جمهوری دموکراتیک کنگو.

در گزارش سال ۲۰۱۸ دیده‌بان حقوق بشر آمده است که نقض حقوق بشر در زنجیره تولید و تامین الماس همچنان ادامه دارد.

© The Independent

بیشتر از جهان