سخنگوی کاخ کرملین: «مسکو از آمریکا خواسته که به برجام بازگردد»

بایدن و پوتین در ژنو درباره برنامه هسته‌ای ایران و برجام گفت‌وگو کردند

رهبران دو کشور ایالات‌ متحده و روسیه روز چهارشنبه برای نخستین‌بار پس از ۱۰ سال با یکدیگر دیدار کردند - Mikhail Metzel / AFP

یک‌روز پس از دیدار رسمی رهبران ایالات‌ متحده و روسیه در ژنو، سخنگوی کاخ کرملین از احتمال بازگشت آمریکا به برجام خبر داد و گفت: «روسیه به حل شدن اختلاف‌ها و بهبود وضعیت فعلی امیدوار است.»

رهبران دو کشور ایالات‌ متحده و روسیه روز چهارشنبه برای نخستین‌بار پس از ۱۰ سال با یکدیگر دیدار کردند و درباره مسائل مختلفی همچون برجام و برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کردند. جو بایدن پس از دیدار با پوتین گفت که درباره «جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح» هسته‌ای با پوتین صحبت کرده است و پوتین نیز خواستار احیای برجام و بازگشت آمریکا به آن شده است.

یک روز پس از دیدار ولادیمیر پوتین و جو بایدن، روسای جمهور روسیه و ایالات‌ متحده، سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرد که «روسیه به حل اختلاف‌ها و بهبود وضعیت فعلی امیدوار است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری تاس، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، با اعلام اینکه در نشست رهبران آمریکا و روسیه، مساله ایران مورد بحث قرار گرفت، گفت: «نظرات خاصی وجود دارد اما مساله این است که هر چیزی امکان دارد و مسکو از آمریکا خواسته که به برجام بازگردد.»

مذاکرات وین درباره برنامه هسته‌ای ایران، از اوایل ماه آوریل در وین آغاز شده و تاکنون نمایندگان شرکت‌کننده در مذاکرات از پیشرفت در کار سخن گفته‌اند. کارشناسان در این مذاکرات در سه کارگروه متن توافق آینده با ایران با هدف احیای برجام، بازگشت ایالات‌ متحده به برجام و پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای را بررسی می‌کنند.
در این مذاکرات علاوه بر نماینده اتحادیه اروپا نمایندگان کشورهای انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه حضور دارند که به‌ صورت جداگانه با هیئت ایرانی و آمریکایی مذاکره می‌کنند.

ایالات‌متحده در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد اما در حال حاضر گزینه بازگشت به آن را بررسی می‌کند اما هنوز هیچ گفت‌وگوی مستقیمی در وین بین نمایندگان ایالات‌ متحده و ایران انجام نشده است.