خطر سایت‌های شرط‌بندی و عمل زیبایی بیخ گوش نوجوانان

از شرط‌بندی روی اسبدوانی تا تبلیغ جراحی بزرگ کردن پستان و فروش سگ‌های گوش‌بریده

طرفداران چهره‌های تاثیرگذار رسانه‌های اجتماعی حساب‌هایی را دنبال می‌کنند که قمار و جراحی زیبایی را تبلیغ می‌کنند - pexels

بررسی‌های یک نهاد دیده‌بان نشان داده است که میلیون‌ها طرفدار چهره‌های تاثیرگذار رسانه‌های اجتماعی ترغیب می‌شوند حساب‌هایی را دنبال کنند که قمار و جراحی زیبایی را تبلیغ می‌کنند.

چهره‌های معروف رسانه‌های اجتماعی مانند بل حسن و کندال ری نایت، شرکت‌کننده‌های برنامه لاو آیلند (Love Island) که هر دو صدها هزار دنبال‌کننده آنلاین دارند، فقط دو نمونه از چند چهره تاثیرگذار بریتانیایی‌اند که در بخشی از یک مسابقه قرعه‌کشی، چنین حساب‌هایی را تبلیغ می‌کنند.

کارزارهای ضدقمار و نهادهای ناظر عمل‌های زیبایی شرکت آن‌ها در این مسابقه را «خطرناک و غیرمسئولانه» خوانده‌اند زیرا به احتمال زیاد، نوجوانان کم‌سن‌و‌سال دنبال‌کننده‌های چهره‌های تاثیرگذاری مانند حسن ۲۳ ساله و ری نایت ۲۹ ساله‌اند. 

بنا بر اعلام سیو فیس (Save Face)، نهاد دیده‌بان حوزه عمل‌های زیبایی غیرجراحی، این ستاره‌های برنامه تلویزیونی واقع‌نمای یادشده ۷۵ حساب اینستاگرامی را تبلیغ کرده‌اند که پلی سوشال (Play Social)، یک شرکت بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، اداره می‌کند.

از دنبال‌کننده‌ها خواسته شده است پلی سوشال و تمام حساب‌های اینستاگرامی را که این شرکت دنبال می‌کند دنبال کنند تا وارد قرعه‌کشی «جوایزی بزرگ به ارزش هزاران [پوند]» شوند به امید اینکه کیف لویی ویتون، آیفون ۱۲، یا کنسول‌های بازی پلی‌استیشن ۵ یا اکس‌باکس ۵ برنده شوند.

تا دوشنبه ۱۴ ژوئن (۲۴ خرداد)، پست‌های مسابقه حسن و ری نایت همچنان روی صفحه‌ اینستاگرامشان بود. به گزارش تایمز، احتمالا برای یک پست تبلیغ مسابقه، به حسن ۳۰۰۰ پوند پرداخته شده است.

سیو فیس در بررسی ۷۵ حساب اینستاگرامی که پلی سوشال اداره می‌کند، و مرتب تغییر می‌کنند، تعدادی کلینیک تزریق لب یافته است که در بریتانیا ثبت ملی نشده‌اند و مجوز رسمی نگرفته‌اند.

این نهاد همچنین حساب‌هایی را یافته است که شرط‌بندی مسابقات اسبدوانی، بازار خریدو‌فروش ارزهای خارجی، جراحی پلاستیک حجم‌دهی پستان، فروش سگ‌هایی که گوششان را بریده‌اند، محصولات سفیدکننده دندان و اسباب‌بازی‌های جنسی را تبلیغ می‌‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اشتون کالینز، رییس این نهاد دیده‌بان، به تایمز گفت چهره‌های تاثیرگذاری که در [تبلیغ] مسابقه دخیل بوده‌اند «این تصور را ایجاد کرده‌اند که این حساب‌ها را می‌شناسند و بنابراین تایید می‌کنند یا خودشان از آن‌ها استفاده کرده‌اند».

او در ادامه افزود کسانی که وارد مسابقه شدند ناگهان می‌بینند که سیل مطالب صفحه‌های تاییدنشده و احتمالا خطرناک «به خبرخوان صفحه‌شان سرازیر شده است»، از جمله پنج صفحه تزریق فیلر لب که در بریتانیا ثبت ملی نشده‌اند و مجوز نگرفته‌اند.

دیگر چهره‌های تاثیرگذاری که در تبلیغ این مسابقه شرکت کردند عبارت‌اند از کالوم جونز ۲۴ ساله، که او هم پیش‌تر در برنامه لاو آیلند شرکت کرده بود، و کیتی فرانکلین ۲۰ ساله. حسن بیش از یک میلیون دنبال‌کننده در اینستاگرام دارد، ری نایت حدود ۸۵۰ هزار دنبال‌کننده دارد، جونز بیش از ۸۳۰ هزار دنبال‌کننده و حساب تیک‌تاک فرانکلین بیش از ۲.۵ میلیون مشترک دارد.

به گفته جیم اورفورد، بنیان‌گذار دیده‌بان قمار بریتانیا (Gambling Watch UK)، این مسابقه به شرکت‌های شرط‌بندی امکان می‌دهد «از افراد کم‌سن‌و‌سال، آسیب‌پذیر و ناآگاه بهره‌کشی کنند».

مدیرعامل پلی سوشال، رنِی کار، به روزنامه تایمز گفت این مسابقه از یک راهبرد بازاریابی موسوم به «جایزه‌دهی حلقه‌ای» استفاده می‌کند که به گفته او «روشی فوق‌العاده است تا طرفداران جوایز بزرگ بگیرند».

او گفت این چهره‌های تاثیرگذار وقتی وارد کارزار تبلیغی شدند، خبر نداشتند قرار است از طرفدارانشان بخواهند چه حساب‌هایی را دنبال کنند، و در ادامه افزود «بعضی حامیان مالی شاید خدماتی را در دسترس قرار دهند که برای مخاطب بزرگسال است یا نباید به مخاطب کم‌سن‌و‌سال‌تر ارائه شود».

کار گفت اینستاگرام این فناوری را دارد که از ورود افراد کم‌سن‌و‌سال به مسابقه و دنبال کردن حساب‌های تزریق فیلر لب یا حساب‌های مناسب مخاطب بزرگسال جلوگیری کند. 

او در ادامه گفت: «نیت ما پاک است و فقط سعی داریم کار کنیم.»

سخنگوی اینستاگرام گفت این بستر رسانه اجتماعی از سال گذشته سیاستی را در پیش گرفته است که دسترسی به برخی پست‌های تبلیغ عمل‌های زیبایی را به گروه سنی بالای ۱۸ سال محدود می‌کند، و شرکت‌های شرط‌بندی می‌توانند برای حساب‌هایشان درخواست محدودیت سنی کنند.

سخنگوی اینستاگرام به ایندیپندنت گفت این شرکت مشغول تحقیق در مورد حساب‌های گزارش‌شده است و با هرکدام که از سیاست‌های این شرکت تخطی کرده باشند برخورد خواهد کرد.

ایندیپندنت با تمام افراد تاثیرگذار ذکرشده و پلی سوشال تماس گرفته و نظر آن‌ها را جویا شده است.

© The Independent

بیشتر از زندگی