هدیه بایدن به پوتین؛ عینک آفتابی سفارشی و بوفالوی کریستالی

پیش از این نشست، دو رئیس‌جمهور بر این موضوع توافق داشتند که روابط دو کشور در «بدترین وضعیت» تاریخی قرار دارد

کاخ سفید خبر اهدای عینک آفتابی از طرف آقای بایدن به رئیس‌جمهور روسیه را تایید کرد - Brendan SMIALOWSKI / AFP

روز چهارشنبه در ژنو و در جریان نشست سران، رئیس‌جمهور جو بایدن یک عینک آفتابی هوانوردی سفارشی و مجسمه‌ کریستالی بوفالوی آمریکایی (بایسون) را به ولادیمیر پوتین هدیه داد.

کاخ سفید خبر این حرکت سیاسی اهدای عینک آفتابی از طرف آقای بایدن به رئیس‌جمهور روسیه را تایید کرد. این عینک مخصوص خلبانان جنگنده را «راندولف یواس‌ای» طرحی کرده است.

در بیانیه‌ای آمده است که این شرکت «برای شرکای ارتش ایالات متحده و ناتو لوازم هوانوردی باکیفیت و بادوام تولید داخل تامین می‌کند که در کارخانه‌ آن واقع در ماساچوست تولید می‌شوند.»

آقای بایدن مجسمه بوفالوی آمریکایی ساخت استیوبن گلس نیویورک را نیز به عنوان نماد یکی از «باشکوه‌ترین پستانداران» ایالات متحده به آقای پوتین هدیه داد. بنا بر اعلام کاخ سفید، این اثر هنری نماد «قدرت، اتحاد و مقاومت» نیز به شمار می‌رود. هدیه دادن دیپلمات‌ها و سیاستمداران به شخصیت‌های بزرگ کشورهای دیگر رسمی دیرینه است.

به گفته موزه ملی دیپلماسی آمریکا، «غالبا هدیه هر کشوری عصاره فضایل آن کشور است و طوری انتخاب می‌شود که بیانگر حس غرور آن فرهنگ و ملت منحصربه‌ فرد باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این موزه می‌گوید: «روسای‌جمهور، بانوان اول، وزرای امور خارجه و سایر مقامات ایالات متحده انواع و اقسام هدایا شامل جواهرات، کتاب‌های نفیس با موضوع ایالات متحده، اشیاء زینتی یا سینی نقره حکاکی‌شده هدیه می‌دهند.» البته در این مورد خاص، به علت تداوم تنش‌ها‌ میان دو کشور شاید باید مفهوم چنین حرکت‌هایی را به دقت دنبال کرد.

پس برگزاری این نشست که پس از مدت‌ها انتظار و در پایان اولین سفر خارجی رئیس‌جمهور جو بایدن انجام شد، آقای پوتین گفت که «خصومتی پدید نیامد» اما پیشرفت سیاسی چشمگیری هم رخ نداد.

پیش از این نشست، دو رئیس‌جمهور بر این موضوع توافق داشتند که روابط دو کشور در «بدترین وضعیت» تاریخی قرار دارد.

دو رئیس‌جمهور هنگام دیدار برای مذاکرات ژنو لبخند زدند و با هم دست دادند. این مذاکرات کوتاه‌تر از حد انتظار بود و کمتر از چهار ساعت طول کشید.

آقای پوتین در نشست مطبوعاتی پس از جلسه گفت: «این جلسه واقعا راهگشا بود. جلسه مهم و خاصی بود. قرار بود به نتیجه برسیم و یکی از نتایج، جابه‌جایی مرزهای اعتماد بود.»

کاخ سفید پیش از برگزاری این اجلاس اعلام کرده بود که نشست خبری هر رئیس‌جمهور جداگانه برگزار خواهد شد؛ یعنی رئیس‌جمهور روسیه را هم‌ردیف رئیس‌جمهور آمریکا نمی‌داند.

به گزارش سی‌ان‌ان، آقای بایدن در مورد نشست خبری خود گفت: «باید به اطلاعتان برسانم فضای کلی این جلسه که فکر کنم در مجموع چهار ساعت طول کشید، خوب و مثبت بود.»

پس از این نشست، هیچ‌ یک از این دو رئیس‌جمهور دیگری را به کشور خود دعوت نکرد.

© The Independent

بیشتر از جهان