احیا قلبی؛ دست‌های شما نجات‌بخش است

حفظ خونسردی به‌اندازه داشتن مهارت مهم است

 لازم نیست پزشک یا آتش‌نشان باشید تا بتوانید جان کسی را نجات دهید. با دانستن چند حرکت ساده نجات‌بخش می‌توانید در دقایق حساس زندگی را به انسانی برگردانید.

عضله قلب ممکن است بنا بر دلایلی مانند سکته، برق‌گرفتگی یا نارسایی قلبی برای مدتی کوتاه از کار بیفتد. بر اساس توصیه‌های سازمان بهداشت عمومی بریتانیا، اگر بتوانید تا رسیدن کادر درمان با عملیات احیا قلبی، نگذارید گردش خون متوقف شود، شانس برگشت به زندگی را بیشتر کرده‌اید.

اگر با کسی مواجه شدید که ناگهان بی‌حرکت شده، به صدا یا تکان دادن بدن واکنش نشان نمی‌دهد و به نظر می‌رسد نفس نمی‌کشد، می‌توانید با احیای قلبی ریوی زندگی او را نجات دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 اولین کاری که می‌کنید این است به خودتان مسلط بوده و مطمئن شوید کسی کادر درمان را خبر کرده است. پس‌ازآن به ترتیب اقدامات زیر را انجام دهید:

شرایط را ارزیابی کنید

برای بررسی اینکه آیا فردی به CPR ( احیا قلبی و ریوی) نیاز دارد یا خیر، اولین کاری که باید انجام دهید این است که شانه‌های او را به‌آرامی تکان دهید و از او بخواهید به سؤالات شما پاسخ دهد.

اگر شخص واکنش نشان نداد، راه تنفسی او را بازکنید. اگر در حال غذا خوردن بوده غذا را از دهانش خارج کنید.

برای باز نگه‌داشتن راه تنفس، یک دست خود را روی پیشانی و دو انگشت خود را زیر چانه قرار دهید. سپس، درحالی‌که چانه را هم‌زمان بلند می‌کنید، به‌آرامی سر را به عقب متمایل کنید.

به خاطر داشته باشید اگر فردی دچار ایست قلبی شده باشد، در این صورت یا به‌طور طبیعی نفس نمی‌کشد یا اصلا نفس نمی‌کشد.

با دقت گوش دهید تا ببینید آیا صدای تنفس را می‌شنوید و یا صورت خود را نزدیک دهان فرد قرار دهید تا ببینید آیا می‌توانید نفسی روی گونه خود احساس کنید.

درحالی‌که منتظر آمبولانس هستید، می‌توانید شروع به انجام CPR کنید. اگر به تلفن همراه دسترسی دارید آن را روشن نگه‌داشته و از اپراتور اورژانس بخواهید شما را راهنمایی کند.

اگر پس از انجام ۳۰ بار فشردن قفسه سینه، آن فرد هنوز نشانه‌ای از تنفس نداشته باشد، باید دو بار تنفس دهان‌به‌دهان را مطابق ویدئوهای آموزشی انجام دهید.

 به خاطر داشته باشید، حفظ خونسردی به‌اندازه داشتن مهارت مهم است. اگر تنها هستید می‌توانید در حین  احیا، با فریاد از دیگران کمک بخواهید اما فرد بیهوش را رها نکنید.

اگر در زمان دادن تنفس و ماساژ قلبی، فرد هشیار شد، او را آرام نگه‌دارید و منتظر آمبولانس بمانید.