هشدار کیم جونگ اون درباره کمبود مواد غذایی در دوران همه‌گیری کرونا

پیونگ یانگ هنوز ادعا می‌کند که کره شمالی تنها کشور جهان است که تاکنون هیچ مورد کرونایی نداشته است

آقای کیم ادعا کرد که اقتصاد آن کشور در نیمه اول سال جاری در مجموع رشد کرده است-STR / KCNA VIA KNS / AFP

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، روز سه‌شنبه با ریاست جلسه کمیته مرکزی حزب حاکم کارگران، اعتراف کرد که آن کشور نیازمند مقابله با «تنش» در وضعیت غذایی ناشی از همه‌گیری و توفان‌های سال گذشته است.

او همچنین خواستار آمادگی مردم کره شمالی برای اجرای طولانی‌‌‌تر محدودیت‌های کرونا شد؛ هرچند پیونگ یانگ هنوز ادعا می‌کند که کره شمالی تنها کشور جهان است که تاکنون هیچ مورد کرونایی نداشته است.

خبرگزاری محلی کی‌سی‌ان‌ای گزارش داد که (در آن نشست) آقای کیم پیشرفت برخی از سیاست‌های کلی را بررسی کرد و کمیته مرکزی حزب، اهداف خود را برای آخرین برنامه پنج ساله اقتصادی که کلیات آن در فوریه اعلام شد، تعیین کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای کیم ادعا کرد که اقتصاد آن کشور در نیمه اول سال جاری در مجموع رشد کرده است و دلیل آن را افزایش ۲۵ درصدی کل تولید صنعتی عنوان کرد، اما گفت که در تلاش‌های حزب برای اجرای رشد اقتصادی «یک سری انحرافات» رخ داده است. او به کمبود زیاد مواد غذایی در سراسر کشور، به عنوان یکی از چند مانع موجود اشاره کرد.

آقای کیم گفت: «در حال حاضر وضعیت غذایی مردم متشنج شده است، زیرا بخش کشاورزی به دلیل خسارات ناشی از توفان سال گذشته نتوانسته است برنامه تولید غلات را اجرا کند.»

به گزارش کی‌سی‌ان‌ای، حزب متعهد شد که امسال تمام تلاش خود را به بخش کشاورزی معطوف كند. حزب حاکم همچنین درباره راهکارهای مقابله با همه‌گيری کرونا بحث و تبادل نظر كرد. آقای کیم در پرتو درس‌‌های سال گذشته و برای دستیابی به اهداف امسال، خواستار گام‌هایی برای به حداقل رساندن اثرات بلایای طبیعی شد.

رسانه‌های دولتی گزارش دادند که کیم جونگ اون اعتراف کرده است که وضعیت غذایی کره شمالی «متشنج» است.

کره شمالی مدعی است که حتی یک مورد ابتلا به کرونا نداشته است. این ادعایی است که کارشناسان به دلیل زیرساخت‌های بهداشتی ضعیف آن کشور و مرز مشترک کره شمالی با چین که عبور و مرور بین دو سوی آن صورت می‌گیرد، در درستی آن شک دارند. کره شمالی اقدامات شدیدی، از جمله بستن مرزها و اعمال محدودیت‌ در خصوص سفر‌های داخلی، برای مقابله با ویروس کووید-۱۹ به اجرا گذاشته است.

سازمان کواکس که واکسن کرونا را برای کشورهای فقیر تأمین می‌کند، پیش‌تر گفته بود که نزدیک به دو میلیون دوز واکسن آسترازنکا به کره شمالی ارائه خواهد داد. اما ارسال این محموله به تاخیر افتاده است. یک مقام کواکس گفت: «کشورهایی که خواهان پشتیبانی کواکس هستند، لازم است رایزنی‌های مختلفی انجام دهند و برخی اسناد، از جمله برنامه‌ای برای واکسیناسیون، ارائه دهند. اما در مورد کره شمالی، این رایزنی‌ها طولانی‌تر شده است و به نظر می‌رسد که ارسال محموله دیرتر از برنامه قبلی انجام خواهد شد.»

 کی‌سی‌ان‌ای همچنین گزارش داد كه آقای كیم خواستار بحث درباره چگونگی برخورد کره شمالی با «اوضاع جاری بین‌المللی» شد؛ هرچند به هیچ اظهار نظر خاصی از سوی آقای كیم درباره آمریکا یا کره جنوبی اشاره نكرد.

در همین حال، اسوشیتدپرس گزارش داد که کارشناسانی که اوضاع کره شمالی را رصد می‌کنند، هنوز نشانه‌هایی از گرسنگی گسترده یا بی‌ثباتی عمده مشاهده نکرده‌اند، اما برخی می‌گویند با همزمانی بحران در بخش مواد غذایی و بازارهای دیگر، شرایط می‌تواند به «توفانی تمام‌عیار»‌ بدل شود و به وحشت عمومی بینجامد. موسسه توسعه کره (Korea Development Institute)، اندیشکده‌ای دولتی در کره جنوبی، ماه گذشته گفت که کره شمال ممکن است امسال با حدود یک میلیون تُن کمبود مواد غذایی مواجه شود.

لیف اریک ایسلی، استاد مطالعات بین‌الملل در دانشگاه اوها در سئول، گفت: «گرچه این گزارش خبری فاقد جزییات بود، اما جلسه حزب سرنخ‌های بیشتری درباره کمبود جدی مواد غذایی و کالاهای مصرفی در کره شمالی ارائه می‌کند. محدودیت‌های گسترده مرزی مرتبط با همه‌گیری، به اقتصاد کره شمالی آسیب رسانده است و به نظر می‌رسد که شاخص‌های قیمت و نرخ ارز، نشان از بدتر شدن اوضاع دارد.»

گزارش تکمیلی از سایر خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان