گروسی: توافق هسته‌ای باید منتظر دولت جدید ایران بماند

در سال آخر دولت احمدی‌نژاد نیز مذاکره محرمانه بین ایران و آمریکا جریان داشت و توافق در دولت بعد انجام شد

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی-JOE KLAMAR / AFP

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به روزنامه ایتالیایی «لارپوبلیکا» گفت که برای توافق هسته‌ای با ایران باید منتظر شکل‌گیری دولت جدید ماند. او تاکید کرد که توافق نیازمند اراده سیاسی همه طرف‌ها است.

ایران، کشورهای باقی‌مانده در برجام (بریتانیا، آلمان، فرانسه، چین و روسیه) و آمریکا پس از روی کار آمدن دولت جو بایدن، با هدف احیای برجام  شش دور مذاکره در وین برگزار کردند.

باوجود اظهارنظرهای مثبت طرفین درباره پیشرفت مذاکرات، برخی گزارش‌ها از باقی‌ماندن مشکلات فنی حکایت دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال به نظر می‌رسد یکی از دلایل به تعویق افتادن توافق، انتخابات پیش رو در ایران باشد. روحانی پیش‌تر گفته بود که برخی می‌خواهند در دولت او توافق نشود تا توافق را به نام خود ثبت کنند.

انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران جمعه ۲۸ خرداد برگزار می‌شود و تحویل دولت معمولا در مردادماه انجام می‌شود.

پیش از آغاز مذاکرات منتهی به برجام در دولت اول حسن روحانی نیز، نمایندگان ایران با مجوز علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی مذاکرات محرمانه‌ای را با نمایندگان آمریکا انجام داده بودند که زمینه‌ساز توافق هسته‌ای شد. این مذاکرات در یک سال و نیم پایانی دولت دوم احمدی‌نژاد انجام شد.

این مذاکرات اما این بار در ماه‌های آخر دولت روحانی به طور علنی انجام شد و به نظر می‌رسد دولت آینده با چراغ سبز خامنه‌ای به دنبال بهره‌برداری از امتیازهای توافق باشد.

گروسی در پاسخ به این پرسش که مذاکرات در چه مرحله‌ای قرار دارد، گفت که باید منتظر شکل‌گیری دولت جدید در ایران بود.

ابراهیم رئیسی در بین پنج کاندیدای باقی‌مانده در انتخابات از شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری برخوردار است. گروهی از اصلاح‌طلبان نیز از عبدالناصر همتی، رئیس سابق بانک مرکزی حمایت می‌کنند. اما اغلب گروه‌های سیاسی در داخل و خارج از ایران و بخش قابل توجهی از مردم انتخابات را تحریم کرده‌اند.

رئیس قوه قضاییه در مورد برجام و تحریم‌ها موضعی مشابه خامنه‌ای دارد. رهبر جمهوری اسلامی خواستار لغو همه تحریم‌ها و تضمین درباره برقرار نشدن دوباره تحریم‌ها است.