سازمان ملل برای موج جدید آوارگی افغان‌ها آماده می‌شود

بیش از۲.۵ میلیون افغان در جهان پناهنده‌اند و ۴.۸ میلیون نفر هم در داخل خاک کشور آواره شده‌اند

مردم افغانستان علاوه بر درگیری‌های نظامی، از بحران اقتصادی و فقر نیز در رنج‌اند - WAKIL KOHSAR / AFP

کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان اعلام کرده است که با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، خود را برای احتمال آوارگی تعداد بیشتری از غیرنظامیان افغان آماده می‌کند.

هم‌زمان با آغاز خروج نیروهای خارجی از افغانستان و کند شدن تلاش‌ها برای برقراری صلح میان دولت افغانستان و گروه طالبان، درگیری‌ها در این کشور در حال افزایش است. سازمان ملل احتمال می‌دهد که پس از خروج کامل نیروهای خارجی از خاک افغانستان در ماه سپتامبر، تعداد آوارگان غیرنظامی این کشور افزایش یابد. خروج کامل نیروهای آمریکایی و کشورهای ناتو از افغانستان که از ماه مه شروع شد، قرار است تا ۱۱ سپتامبر به پایان برسد. این در حالی است که گفت‌وگوهای صلح با طالبان به کندی انجام می‌شود و درگیری‌ها در این کشورهمچنان از غیرنظامیان قربانی می‌گیرد

فیلیپو گراندی، کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، روز دوشنبه (۱۴ ژوئن) به رویترز گفت: «سازمان ملل خود را برای احتمال آوارگی تعداد بیشتری از غیرنظامیان افغان آماده می‌کند.» وی با اشاره به حمله خونین هفته گذشته به یک سازمان بین‌المللی که ۱۰ کشته بر جای گذاشت، گفت: «این فقط یک نمونه غم‌انگیز از خشونت در افغانستان است و با خروج نیروهای خارجی از این کشور، وضعیت وخیم‌تر هم خواهد شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان بدون ارائه جزئیات درباره برنامه‌های سازمان ملل در خصوص آوارگان غیرنظامی افغان، گفت: «ما در حال برنامه‌ریزی برای احتمال آوارگی تعداد بیشتری از غیرنظامیانی هستیم که از مرزهای کشورهای همسایه عبور خواهند کرد.» بر اساس گزارش کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، هم‌اکنون بیش از ۲.۵ میلیون افغان در سراسر جهان پناهنده‌اند و این در حالی است که ۴.۸ میلیون نفر هم در داخل خاک این کشور از محل سکونت خود آواره شده‌اند.

ایالات‌متحده آمریکا قصد دارد پس از ۲۰ سال، به حضور نظامی خود در افغانستان پایان دهد و آخرین نیروهایش را تا ۱۱ سپتامبر از این کشور خارج کند. هم‌زمان با تصمیم ایالات‌متحده، هفت هزار نیروی کشورهای عضو ناتو، استرالیا و نیوزیلند هم خاک افغانستان را ترک خواهند کرد. به گفته گراندی، نتیجه‌بخشی گفت‌وگوهای صلح میان دولت افغانستان و طالبان به پشتیبانی جهانی نیاز دارد تا اقدام‌های دیپلماتیک جایگزین درگیری شود.

در اواخر سال ۲۰۰۱، نیروهای کشور افغانستان با حمایت ایالات‌متحده، طالبان را که از تحویل اسامه بن‌لادن، رهبر القاعده، امتناع می‌کرد، شکست دادند. مردم افغانستان علاوه بر درگیری‌های نظامی، از بحران اقتصادی و فقر نیز در رنج‌اند. «مارک لوکاک»، رئیس بخش کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد، ضروری‌ترین نیاز غیرنظامیان افغان تا زمان برقرار ثبات در این کشور را کمک‌های بشردوستانه و اقتصادی می‌داند. او که در ماه جاری از مسئولیت خود کناره‌گیری می‌کند، به رویترز گفت: «گفت‌وگوهای ما با کاخ سفید در این زمینه مفید بوده و دولت بایدن در زمینه کمک‌های بشردوستانه به افغانستان اقدامات سازنده‌ای انجام داده است.»

در اوایل ماه جاری ایالات‌متحده اعلام کرد که بیش از ۲۶۶ میلیون دلار کمک بشردوستانه به افغانستان اختصاص می‌دهد. مبلغ کل کمک‌های آمریکا به این کشور از سال ۲۰۰۲ تاکنون حدود ۳.۹ میلیارد دلار بوده است. بر اساس اعلام سازمان ملل متحد، ۱۸.۴ میلیون نفر در افغانستان، یعنی حدود نیمی از جمعیت این کشور، به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.