«تزریق واکسن فایزر در تهران به‌قیمت ۲۵ تا ۶۰میلیون تومان»

براساس گزارش همشهری، به تزریق‌کنندگان «کارت واکسن با مهر وزارت بهداشت کردستان عراق» داده می‌شود

به گفته متصدی یکی از مرکزهای تزریق واکسن فایزر، هر ویال(شیشه واکسن) برای ۵ تا ۶نفر مورد استفاده قرار می‌گیرد- FRANCOIS NASCIMBENI / AFP

روزنامه همشهری در گزارشی از وجود بازار غیررسمی فروش و تزریق واکسن کرونای آمریکایی فایزر در تهران به قیمت ۲۵ تا ۶۰میلیون تومان خبر داده است.

پیش از این هم شایعات گسترده‌ای درمورد تزریق واکسن کرونای فایزر در ایران به برخی افراد شناخته‌شده و چهره‌های سیاسی مطرح شده بود، اما روزنامه همشهری نوشته است که برای گزارش خود، به‌طور میدانی در این زمینه تحقیق کرده است.  

براساس گزارشی با عنوان «چند روایت از فروش فایزر در تهران» که روز سه‌شنبه، ۲۵ خردادماه در روزنامه همشهری منتشر شد، واکسن‌های کرونای آمریکایی فایزر به‌صورت قاچاق وارد ایران و در دفترهای اداری و مطب‌هایی مجهز به یخچال‌های پیشرفته برای نگهداری واکسن در چند نقطه از شهر تهران و تعدادی باشگاه‌های ورزشی لوکس، به متقاضیان تزریق می‌شود.  

بنابر این گزارش، سازوکار جذب متقاضی واکسن، به‌شکل محتاطانه و درصورت معرفی ازسوی افراد مورد اعتماد، با ارائه کدملی و شماره گذرنامه و تشکیل یک گروه ۵ یا ۶نفره انجام می‌شود. به گفته متصدی یکی از مرکزهای تزریق واکسن فایزر، هر ویال(شیشه واکسن) برای ۵ تا ۶نفر مورد استفاده قرار می‌گیرد و اگر تعداد کمتر از این باشد، امکان واکسیناسیون وجود ندارد. 

به گزارش همشهری، هزینه‌ای که برای تزریق دو دوز واکسن فایزر دریافت می‌شود، با توجه به «معرف و بازاریاب و محل تزریق»، از ۲۵ تا ۶۰ میلیون تومان متفاوت است و پس از تزریق، «کارت واکسن با مهر وزارت بهداشت کردستان عراق» به افراد داده می‌شود. در یکی از این دفترها به متقاضیان گفته شده است: «۱۶میلیون برای تزریق دوز اول و بیعانه پرداخت می‌شود، ۲۱روز بعد ‌برای دریافت دوز دوم، مابقی پول که ۹میلیون تومان است، گرفته می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از فروشندگان واکسن در بازار سیاه، در گفت‌وگو با همشهری، قیمت فعلی واکسن فایزر را مناسب دانسته و گفته است که در اسفندماه گذشته برای تزریق این واکسن باید ۸۰میلیون می‌پرداختید. به گفته او، قیمت واکسن آسترازنکا، ۱۶۰میلیون تومان و سینوفارم، ۱۸میلیون تومان است.

در این گزارش آمده است که برای واکسن‌های ۲۵میلیون تومانی، سهم بازاریاب‌هایی که متقاضیان دریافت واکسن را شناسایی و معرفی می‌کنند، برای هر نفر، ۲۵۰هزار تومان است

متصدی یکی از دفترهای فروش و تزریق واکسن کرونای فایزر گفته که این مراکز فعالیت خود را پیش از عید نوروز آغاز کرده‌اند و مدعی شده در این مدت، «هزاران نفر» واکسن تزریق کرده‌اند و از میان آن‌ها تعدادی بازیگران و کارگردان‌های معروف و مسئولان و اعضای هیئت‌مدیره چند بیمارستان خصوصی را نام برده است.

در بخش دیگری از گزارش همشهری نیز به گزارش‌هایی درمورد ورود محدود واکسن کرونا توسط کولبران، از مرزهای غربی کشور اشاره شده است. 

گزارش‌ها از بازار فروش واکسن کرونای آمریکایی در تهران، درحالی است که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در دی ماه سال ۱۳۹۹ ورود هرگونه «واکسن کرونای تولید آمریکا و انگلیس» به ایران را ممنوع اعلام کرد. 

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و داروی ایران نیز در گفت‌وگو با روزنامه همشهری، گفته است که «هرگونه تزریق واکسن فایزر ممنوع است و وارد‌کننده و تمام عوامل آن قاچاقچی به‌شمار می‌روند». او با اشاره به اطلاعات ضدونقیض درمورد فروش واکسن فایزر در ایران، گفته است: «به‌دلیل اینکه شهروندان عراقی از زدن واکسن فایزر سرباز می‌زنند و به زدن این واکسن اعتقاد ندارند، احتمال ورود این واکسن از طریق مرز عراق دور از ذهن نیست.» اما جهانپور تاکید کرد با توجه به اینکه واکسن فایزر برای نگهداری دمای منفی ۶۰ تا ۷۰ درجه نیاز دارد، امکان انتقال آن با شرایط خاصی که دارد، وجود ندارد و «به‌طور قطع اثربخشی خود را از دست داده است» و حتی ممکن است «خطرات جانی» برای افراد تزریق‌کننده به‌دنبال داشته باشد.