پمپئو: «به حقایق درباره منشا کرونا نزدیک شده بودیم»

به گفته وزیر خارجه پیشین آمریکا، مستنداتی که می‌توانند این موضوع را اثبات کنند، آنقدر زیاد است که ارتفاع آن تا «۳۰ متر» می‌رسد

مایک پمپئو، وزیر پیشین امور خارجه آمریکا - Tami Chappell / AFP

وزیر پیشین امور خارجه ایالات‌ متحده گفت: «دولت ترامپ به کشف حقایقی درباره منشا ویروس کرونا نزدیک شده بود.»

مایک پمپئو، وزیر پیشین امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با فاکس نیوز بار دیگر مساله نشت آزمایشگاهی ویروس کرونا را تکرار کرد و گفت: «دولت ترامپ به کشف حقایقی درباره نقطه شروع ویروس کرونا نزدیک شده بود.»

پمپئو در پاسخ به سوالی پیرامون میزان موفقیت دولت ترامپ در به دست آوردن اطلاعات کافی درباره منشا ویروس کرونا این موضوع را مطرح کرد و گفت: «شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد ویروس کرونا از پژوهشکده ویروس‌شناسی ووهان به بیرون نشت کرده است.»

به گفته وزیر پیشین امور خارجه ایالات‌ متحده آمریکا مستنداتی که می‌توانند این موضوع را اثبات کنند، آنقدر زیاد است که ارتفاع آن تا «۳۰ متر» می‌رسد. پمپئو همچنین با بیان اینکه اطمینان دارد ویروس کرونا نتیجه نشت آزمایشگاهی بوده، گفت: «ما حزب کمونیست چین را تحت‌ فشار بسیار قرار دادیم.» به گفته او علاوه بر وزارت امور خارجه، دیگر سازمان‌ها از جمله مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات‌ متحده در تحت‌ فشار گذاشتن چین برای بازگویی حقیقت نقش داشته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش فاکس‌نیوز، پمپئو در این گفت‌وگو ضمن دفاع از عملکرد دولت ترامپ گفت: «روشن شدن حقیقت برای چین هزینه دارد.» هفته گذشته یکی از اعضای هیئت مشاور سازمان بهداشت جهانی به فاکس‌نیوز گفت: «هم‌زمان با افزایش نظریه نشت آزمایشگاهی ویروس از آزمایشگاه ووهان، چین پنهان‌کاری‌ها درباره کووید‌ـ ۱۹ را شدت بخشیده است.»

به گفته جیمی متزل، چینی‌ها به سرعت در حال پنهان کردن اسناد، تخریب نمونه‌ها و شواهد موجود هستند. پمپئو نیز در مصاحبه روز یکشنبه خود به این پنهان‌کاری‌ها اشاره کرد و گفت: «ما به‌ خوبی می‌دانیم که پنهان‌کاری همچنان ادامه دارد اما زمان پاسخگویی فرار رسیده است.» به گفته وزیر پیشین امور خارجه ایالات‌متحده، «دولت ترامپ به کشف حقیقت درباره کووید-۱۹ و تشکیل پرونده‌ای درباره آنچه واقعا اتفاق افتاده نزدیک شده بود.»

تحقیق درباره منشا ویروس کرونا در وزارت امور خارجه آمریکا در اواخر دولت ترامپ آغاز شد اما در ماه مه در حالی‌ که هنوز نتایج تحقیق‌ها مشخص نشده بود جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، دستور توقف تحقیق‌ها را صادر کرد. او البته به فاصله یک روز بعد از نهادهای اطلاعاتی آمریکا خواست تحقیق‌هایی درباره منشا ویروس کرونا انجام دهند، این در حالی است که چین پس از دستور بایدن آمریکا را به سیاست‌زدگی متهم کرد.

ترامپ و پمپئو پیش از این نیز بارها فرضیه نشت آزمایشگاهی ویروس کرونا را مطرح کرده بودند اما چین در حالی‌ که دسترسی پژوهشگران به منابع اطلاعاتی را محدود کرده نظریه نشت آزمایشگاهی را تکذیب می‌کند. به گزارش فاکس‌نیوز یک دیپلمات ارشد چینی نیز به تازگی در گفت‌وگو با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، نظریه نشت آزمایشگاهی را «بی‌اساس» خوانده است. با این‌ حال بلینکن بر اهمیت همکاری دولت چین برای انجام تحقیق‌های مستقل از جمله فاز دوم تحقیق‌های سازمان بهداشت جهانی و شفافیت در مورد منشا کرونا تاکید کرده است. هفته گذشته رهبران اتحادیه اروپا نیز خواستار تحقیق‌های مستقل، شفاف و بدون واسطه درباره منشا ویروس کرونا شده بودند.