«اشغال»: هند بیش از ۱۳۰۰ تن را در کشمیر بازداشت کرد

دولت هند می‌گوید لغو خودمختاری کشمیر باعث رونق اقتصادی می‌شود

فعالان «انجمن جوانان برای کشمیر» در حال راهپیمایی اعتراضی بر ضد سیاست‌های دولت هند در شهر لاهور پاکستان 

ARIF ALI / AFP

به دنبال اقدامات سرکوب گرانه دولت نارندرا مودی، که با هدف جلوگیری از قیام ملی در کشمیر صورت می گیرد، بیش از ۱۳۰۰ نفر از شهروندان کشمیر تحت کنترل هند بازداشت شده اند. 

اهالی شهر سریناگار -- بزرگترین شهر و پایتخت تابستانی ایالت جامو و کشمیر -- که با قطع کامل وسائل ارتباطی، تماس‌شان  با جهان خارج قطع شده، به ایندیپندنت گفتند شهرشان را، که به دنبال لغو خودمختاری این ایالت به مارپیچی از سیم خاردارتبدیل شده، دیگر نمی شناسند.

یک مقام ارشد پلیس گفت درمیان ۱۳۰۰ نفری که یا بازداشت شده یا در حصر خانگی بسر می‌برند، ۳۵۰ سیاستمدار وجود دارد. این عده، برای نخستین بار در تاریخ کشمیر، شامل تمام رهبران احزاب طرفدار هند در منطقه، از جمله سه وزیر اعظم سابق، است.

کشمیر میان هند و پاکستان تقسیم شده است، اما هردو کشور مدعی مالکیت تمامی آن هستند. بخش تحت کنترل هند از سال ۱۹۸۹ دچار آشوب هایی بوده که حدود ۷۰۰۰۰ کشته برجای گذاشته است.

سیاستمداری از حزب کنفرانس ملی، که نخواست نامش فاش شود، گفت بازداشت‌های ده روز گذشته، با کمرنگ کردن تفاوت‌های میان اردوگاه‌های سیاسی جدایی طلبان، طرفداران پاکستان، و طرفداران هند، در عمل مردم دره کشمیر را، که از خودمختاریشان دفاع می‌کنند، متحد کرده است. 

او گفت: «در هفتاد سال گذشته، ما حتی با وجود احساسات جدایی طلبانه، پرچم هند را در کشمیر در اهتزاز نگاه داشتیم. این بازداشت‌ها هدیه‌ای است به مردم کشمیر از طرف رژیم فاشیستی هند».

در کشمیر، مردم برای زندگی روزمره به شدت تلاش می‌کنند، اما قطع ارتباطات با جهان خارج این امر را برای برخی غیرممکن کرده است. یک زن ساکن کشمیر گفت که از ایمان»، دختر ۳۱ ساله اش  که قرار بود روز هفتم اوت در شهر جنوبی «آنانت ناگ»  در ۵۶ کیلومتری سریناگار وضع حمل کند، خبری ندارد و نمی‌داند آیا مادربزرگ شده است یا نه.

مردی به نام ذوالفقار احمد در حال عبور از خیابانی درسریناگار گفت: «انگار این محل دیگر متعلق به من نیست. نگران آنم که این سرزمین حالا و برای مدتی طولانی در آینده به اشغال درآمده است.» 

برخوردهای روزانه به خاطر قانونی که اجتماع  بیش از چهار نفر را ممنوع می کند، محدود است، اما کارکنان بیمارستانی به ایندیپندنت گفتند حداقل ۱۵ جوان را که در ناحیه چشم هدف گلوله پلیس قرار گرفته بوده اند، تحت معالجه قرار داده اند.

پزشکان بیمارستان «اس ام اچ اس» سریناگار گفتند امیدی به بهبود چشم آن ها ندارند زیرا شبکیه چشم آسیب دیده است. یکی از آن‌ها گفت: «ما معالجات اولیه را انجام داده ایم. باید تا جذب خون فضای پشت عدسی چشم صبر کنیم تا جراحی ممکن شود.»

مقامی که وظیفه اطلاع رسانی روزانه به رسانه‌ها را دارد گفت دولت از مشکلات مردم مطلع است، اما تاکید کرد محدودیت‌های جاری «منطقی» است زیرا برخی مصمم هستند آرامش منطقه را برهم زنند.

دولت هند می‌گوید لغو موقعیت ویژه ایالت جامو و کشمیر برای پایان دادن به آشوب‌های خشونت بار لازم بوده، و این اقدام با فراهم کردن فرصت‌های شغلی و مالکیت در کشمیر برای اکثریت هندوی کشور، موجب رونق اقتصادی این ایالت خواهد شد. 

روز چهارشنبه، دولت اعلام کرد که در دوازدهم ماه اکتبر «نخستین گردهمایی سرمایه گذاران» را در مرکز کنفرانس محافظت شده سریناگار، برگزار خواهد کرد. دولت هند در بیانیه‌ای گفت این کنفرانس «سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف اقتصاد را به منطقه جلب کرده و جامو و کشمیر را به عنوان منطقه ای برتر برای سرمایه گذاری نشان خواهد داد.»

هم اهالی و هم سیاستمداران کشمیر، تصمیم 5 اوت دولت هند را در لغو موقعیت ویژه جامو و کشمیر اقدامی در جهت تغییر شکل و خصوصیات جمعیت عمدتا مسلمان کشمیر تلقی می کنند. آن ها این حرکت را «توطئه» ای می خوانند که هدف آن سلب قدرت از آن ها از طریق اسکان هندو ها در منطقه است. 

به گفته جاوید احمد، یکی از اهالی سریناگار، «جوانان ما باید علیه تلاش های هند برای تغییر ترکیب جمعیتی کشمیر مبارزه کنند. باید جانمان را نجات دهیم؛ باید برای آزادی زنده باشیم.»

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/news

© The Independent