وزیر بهداشت: «ورود واکسن به کشور از سر گرفته شد»

پایان یافتن ذخایر واکسن، تعطیلی موقت مراکز واکسیناسیون را در پی داشت

نخستین واکسن ایرانی که روز دوشنبه ۲۴ خردادماه مجوز مصرف آن صادر شد، واکسن «کووایران برکت» نام دارد - ATTA KENARE / AFP

وزیر بهداشت از ورود محموله‌ جدید واکسن به کشور خبر داد و گفت: «از این هفته مشکلی برای تزریق نداریم.» سعید نمکی با اعلام اینکه توزیع واکسن داخلی از روز سه‌شنبه ۲۵ خرداد آغاز می‌شود، مدعی شد ایران تا پایان تابستان به «یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان واکسن در جهان» تبدیل می‌شود.

پایان یافتن ذخایر واکسن کرونا در ایران، در هفته‌های گذشته تعطیلی موقت برخی مراکز واکسیناسیون در استان‌هایی مثل خوزستان، تهران، فارس و مازندران را در پی داشت در حالی که هنوز کمتر از پنج میلیون دوز واکسن در کشور تزریق شده بود اما ستاد ملی کرونا در واکنش به انتقادهای مطرح‌شده دلیل کند شدن روند واکسیناسیون را «بدقولی» شرکت‌های فروشنده واکسن اعلام کرد.

توقف واکسیناسیون نگرانی مضاعفی را برای گروه‌های پرخطر و برخی سالمندان که دوز اول واکسن را دریافت کرده بودند نیز ایجاد می‌کرد چون آن‌ها باید به فاصله ۲۸ روز پس از دریافت دوز اول واکسن، دوز دوم را تزریق می‌کردند اما بسیاری از آن‌ها پس از مراجعه به مراکز واکسیناسیون با در بسته و نبود واکسن روبه‌رو شدند.

حالا وزیر بهداشت از ورود محموله‌های جدید واکسن به کشور خبر داده و می‌گوید: «از این هفته مشکلی در توزیع واکسن نداریم.»

به گفته او «بدعهدی» باعث شده ورود واکسن به کشور با مشکلاتی مواجه شود: «اما با پیگیری‌های صورت گرفته ورود واکسن به کشور از سر گرفته شد و از این هفته مشکلی برای تزریق نداریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سعید نمکی روز دوشنبه ۲۴ خردادماه نیز در استان مرکزی، دلیل کمبود واکسن خارجی در کشور را بدقولی «دوستان» عنوان کرد. اشاره او به کشورهایی همچون چین و روسیه بود که واکسن‌های خریداری شده ایران را ارسال نکردند و اولویت را به واکسیناسیون کشورهای خود دادند.

به گزارش انتخاب، وزیر بهداشت در حاشیه گشایش بیمارستان ثامن شهرستان آران و بیدگل، همچنین از واکسیناسیون عمومی با واکسن‌های ایرانی از روز سه‌شنبه خبر داد و گفت: «اولین واکسن‌های تولید داخلی از امروز توزیع می‌شود و هفته بعدی دومین گروه مجوز می‌گیرند.»

نخستین واکسن ایرانی که روز دوشنبه ۲۴ خردادماه مجوز مصرف آن صادر شد، واکسن «کووایران برکت» نام دارد که سازنده آن «ستاد اجرایی فرمان امام» است. بر اساس اعلام وزیر بهداشت، هفته آینده نیز مجوز مصرف اضطراری «واکسن رازی» صادر خواهد شد.

سعید نمکی در حالی مدعی شده که ایران تا پایان تابستان به «یکی از کشورهای تولیدکننده واکسن در جهان» تبدیل خواهد شد که با وجود صدور مجوز مصرف واکسن برکت، روز دوشنبه در استان مرکزی، ظرفیت واکسیناسیون عمومی را در خرداد و تیر همچنان بین پنج تا شش میلیون دوز اعلام کرد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت تاکنون کمی بیشتر از پنج میلیون دوز واکسن اسپوتنیک روسی و سینوفارم چینی در کشور تزریق شده و از روز سه‌شنبه ۲۵ خردادماه نیز تزریق واکسن‌های تولید داخل نیز آغاز می‌شود. این در حالی است که هنوز واکسن‌های ساخت ایران تاییدیه سازمان بهداشت جهانی را دریافت نکرده‌اند.