وزیر خارجه اسرائیل: برای مقابله با ایران هسته‌ای «همه گزینه‌های موجود» را به‌‌کار می‌گیریم

یائیر لاپید، برجام را توافق بدی دانست که پیش‌تر با آن مخالفت کرده و هنوز هم مخالف آن است

یائیر لاپید، وزیر خارجه دولت جدید ائتلافی در اسرائیل- EMMANUEL DUNAND / AFP

یائیر لاپید در نخستین سخنرانی خود به‌عنوان وزیر خارجه دولت جدید ائتلافی اسرائیل، برجام را «توافقی بد» دانست و تأکید کرد که دولت اسرائیل برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای «همه گزینه‌های موجود» را به‌کار خواهد گرفت.   

وزیر خارجه جدید اسرائیل، روز دوشنبه، ۲۴ خردادماه، در جلسه تودیع و معارفه‌ای که با حضور گابی اشکنازی، وزیر خارجه پیشین، برگزار شد، ضمن تشریح سیاست‌های خود در وزارت خارجه، درمورد توافق برجام گفت: «این توافق بدی بود. من با آن مخالفت کردم و هنوز هم مخالف آنم. اما اسرائیل می‌توانست پیش از رسیدن به توافق، با رویکردی متفاوت، بر آن تأثیر بسیار بیشتری بگذارد.» او افزود که به همراه نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران تلاش می‌کند و از «همه گزینه‌های موجود» برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای استفاده خواهد کرد.

لاپید که در دولت ائتلافی قرار است پس از دوسال جانشین نخست‌وزیر اسرائیل شود، گفت: «ما باید هرچه سریع‌تر برای بازگشت [آمریکا] به توافق هسته‌ای با ایران آماده شویم.»  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر خارجه جدید اسرائیل در سخنان خود برای کارمندان وزارت خارجه اسرائیل، گفت که روز یکشنبه ساعتی پس از ادای سوگند برای آغاز فعالیت دولت ائتلافی، در تماس تلفنی با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا و همچنین امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، دغدغه‌های خود درمورد توافق هسته‌ای با ایران را بیان کرده است.   

نفتالی بنت، نخست‌وزیر جدید اسرائیل نیز روز یکشنبه در جلسه رای اعتماد پارلمان به دولت جدید، بازگشت به توافق هسته‌ای ایران را «خطا» خوانده و تاکید کرده بود که اسرائیل اجازه نخواهد داد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد. او افزوده بود که اسرائیل جزو طرف‌های برجام نیست و آزادی عمل کامل خود را برای مقابله با آن،حفظ خواهد کرد.

لاپید در بخش دیگری از سخنان روز دوشنبه خود، درمورد روابط اسرائیل با ایالات متحده، کابینه بنیامین نتانیاهو را متهم کرد که به روابط اسرائیل با حزبی که در حال حاضر رهبری را در آمریکا در دست دارد، آسیب رسانده است و متعهد شد که رابطه با حزب دموکرات آمریکا را بازسازی کند. او همچنین بر ادامه و توسعه توافق‌نامه‌های صلح ابراهیم در برنامه سیاست خارجی اسرائیل تأکید کرد.