محسن هاشمی به علی خامنه‌ای: «ایران را از پیچ خطرناک نجات دهید»

فرزند هاشمی رفسنجانی از علی خامنه‌ای خواست اجازه تغییر مسیر «جمهوری اسلامی به حکومت به‌ اصطلاح اسلامی» را ندهد

محسن هاشمی، فرزند علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی - عکس از الف

محسن هاشمی، در نامه‌ای به علی خامنه‌ای از او خواست «اجازه تغییر مسیر جمهوری اسلامی به حکومت اسلامی» را نداده و ایران را از «پیچ خطرناک» نجات دهد. فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی که این نامه را در واکنش به اظهارات حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات دولت محمود احمدی‌نژاد در خصوص رد صلاحیت پدرش در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۲ نوشت، از رهبر جمهوری اسلامی تظلم خواهی کرد و درباره «تقویت اراده‌ای» که نظر مردم را «تزیینی» فرض کرده و از هر وسیله‌ای برای تحقق اهداف خود بهره می‌برد، هشدار داد.

حیدر مصلحی، وزیر پیشین اطلاعات، در یک برنامه تلویزیونی گفت که در سال ۱۳۹۲ به شورای نگهبان رفته و درخواست کرده که هاشمی را رد صلاحیت کنند چون به این جمع‌بندی رسیده بودند که او در صورت حضور در انتخابات رای می‌آورد و «با توجه به شرایط نظام مصلحت این بود ایشان رد صلاحیت شوند». اگرچه عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، اظهارات حیدر مصلحی را تکذیب کرده اما محسن هاشمی در نامه خود به علی خامنه‌ای نقل‌ قولی را از اکبر هاشمی رفسنجانی یادآوری کرده که نشان می‌دهد او می‌دانسته دلیل رد صلاحیتش، حضور وزیر وقت اطلاعات در شورای نگهبان بوده است. محسن هاشمی در این نامه از پدرش نقل کرد: «وزیر وقت اطلاعات به شورای نگهبان رفت و توضیحاتی درباره رشد آرای او در نظرسنجی‌ها داد و گفت که اگر من را تایید کنند، همه رشته‌های ۱۰ ساله پنبه خواهد شد.»

هاشمی در نامه خود به علی خامنه‌ای با یادآوری واکنش سخنگوی شورای نگهبان در همان زمان که این اظهارات را «ساده‌انگارانه» قلمداد و تکذیب کرد به گفته‌های اخیر وزیر پیشین اطلاعات اشاره کرد و نوشت: «اکنون وزیر وقت اطلاعات گفته در شورای نگهبان گفتم که بر اساس گزارشات از کف خیابان در سال ۹۲ آقای رفسنجانی پیروز انتخابات می‌بود. جمع‌بندی من این بود که با توجه به شرایط نظام، مصلحت این بود ایشان رد صلاحیت شوند و دلایل آن را توضیح دادم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرزند اکبر هاشمی که خود نیز در انتخابات ریاست‌جمهوری رد صلاحیت شده در نامه‌اش با اشاره به رد صلاحیت کاندیداها در انتخابات ریاست‌جمهوری درباره «تقویت اراده‌ای» که نظر مردم را «تزیینی» فرض می‌کند هشدار داد و نوشت: «از هر وسیله‌ای برای تحقق اهداف خود بهره می‌برند و به‌ جای احراز صلاحیت، رای تمایل به نامزدها می‌دهند و این رای، جایگزین رای مردم در تشخیص مصلحت و نامزد اصلح شده است.»

او ضمن تظلم‌خواهی از علی خامنه‌ای خواست که اجازه تغییر مسیر جمهوری اسلامی به «حکومت به‌ اصطلاح اسلامی» را نداده و ایران را از «پیچ خطرناک» نجات دهد.

اگرچه سخنگوی شورای نگهبان، اظهارات جنجالی حیدر مصلحی، وزیر پیشین اطلاعات، درباره رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی در انتخابات سال ۱۳۹۲ را تکذیب کرده اما واکنش‌ها به گفته‌های او همچنان ادامه دارد. به خصوص اینکه شواهد نشان می‌دهد اظهارات حیدر مصلحی چندان هم دور از واقعیت نیست چون اکبر هاشمی چند ماه پیش از مرگ، در نشستی با اهالی دانشگاه برای دومین بار به مساله رد صلاحیت خود اشاره کرد و گفت: «وزیر وقت اطلاعات در زمان بررسی صلاحیت‌ها، به شورای نگهبان رفته و گفته بود با این اقبالی که روز‌به‌روز و بلکه ساعت‌به‌ساعت به ایشان می‌شود، با رای بی‌سابقه‌ای می‌آید و همه رشته‌های ۱۰ساله ما را پنبه می‌کند.» به گزارش اعتماد آنلاین او نخستین بار در گفت‌وگوی پنجم مهرماه ۹۴ با پایگاه خبری انتخاب، روایتی مشابه را به زبان آورده بود.

حالا محسن هاشمی درباره اظهارات فردی از علی خامنه‌ای تظلم‌خواهی کرده که با نظارت مستقیم رهبر جمهوری اسلامی در دولت محمود احمدی‌نژاد مشغول به کار شد و پس از اینکه با رئیس‌جمهور وقت به اختلاف خورد و استعفا داد، علی خامنه‌ای با استعفای او مخالفت کرد و کار به قهر و خانه‌نشینی رئیس‌جمهور وقت کشیده شد.

حیدر مصلحی در برنامه‌ای تلویزیونی نقش خود را در رد صلاحیت اکبر هاشمی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۲ افشا کرده و گفت: «بر اساس گزارشات ما از کف خیابان در سال ۹۲ آقای رفسنجانی پیروز انتخابات بود. یک عزیزی گفت مگر بچه حزب‌اللهی‌ها می‌گذارند این اتفاق بیفتد. جمع‌بندی من این بود با توجه به شرایط نظام مصلحت این بود ایشان رد صلاحیت بشوند و دلایل آن را هم نوشتم. فقها و حقوقدانان شورای نگهبان هرچقدر در ذهنشان گشتند که یک ان‌قلت در مجموعه من بیاورند نتوانستند. یکی از حقوقدانان شورای نگهبان سوالی مطرح کرد که مگر ایشان چه گفته‌اند که رد صلاحیت شوند، گفتم من با شخص کاری ندارم، من می‌گویم حفظ نظام این هزینه و این فایده را دارد.»

این گفته‌ها واکنش سریع و تکذیب سخنگوی شورای نگهبان را در پی داشت اما محمد هاشمی، برادر اکبر هاشمی رفسنجانی، نیز در گفت‌وگو با مدارا به ماجرای حضور مصلحی در شورای نگهبان اشاره کرده و گفت: «مصلحی در نشست شورای نگهبان گفت که هاشمی رفسنجانی، ۳۰ میلیون رای خواهد آورد و باید رد صلاحیت شود.»