استلا مک‌کارتنی: صنعت مد به دنبال «پایداری زیست‌محیطی» نیست

نشان تجاری استلا مک‌کارتنی در محصولات خود از مواد خام برگرفته از جانوران مثل چرم، پر، پوست یا خز استفاده نمی‌کند

استلا مکارتنی طراح مد در کنار پدرش پل مکارتنی ستاره موسیقی - عکس از توییتر StellaMcCartney

استلا مک‌کارتنی از رهبران جهان خواست از «تنبیه آن‌هایی که درست کار می‌کنند» دست بردارند و صنعت مد را به گزینش‌های دارای پایداری محیط‌‌‌زیستی تشویق کنند.

روز جمعه (۲۱ خرداد) در نشست گروه ۷ مدیران عامل ۹ کسب‌وکار جهانی از جمله این طراح مد در راستای گفت‌وگو درباره سرعت‌بخشیدن به سرمایه‌گذاری‌های پایدار با سران جهان دیدار کردند.

مک‌کارتنی پیش از این دیدار در مصاحبه با شبکه اسکای‌نیوز گفته بود «فرصتی عالی برای روشن کردن وضعیت صنعتی» است که «برای مسائل پایداری  محیط‌‌‌زیستی زیر ذره‌بین قرار گرفته است».

این طراح که دختر سر پل مک‌کارتنی و کنشگر فقید حقوق حیوانات، لیندا مک‌کارتنی، است در سال ۲۰۰۱ نشان تجاری به اسم خودش راه انداخت.

نشان تجاری استلا مک‌کارتنی در محصولات خود از مواد خام برگرفته از جانوران مثل چرم، پر، پوست یا خز استفاده نمی‌کند و به «رفتار مهربان‌تر با مادر ما کره زمین» متعهد است، نگرشی که به گفته مک‌کارتنی در صنعت مد نادر است.

او می‌گوید: «فکر نکنم همه واقعا بدانند صنعت مد یکی از زیان‌بارترین صنعت‌ها است. فکر نکنم بدانند که برای تهیه الیاف سلولزی ۱۵۰ میلیون اصله درخت نابود می‌شود. در حالی که من ترتیبی داده‌ام که خمیر چوب را از منابع پایدار در سوئد تهیه کنیم. سعی می‌کنم برخی از حقایق و واقعیت‌ها را مطرح کنم و نشان دهم که صنعت مد دارای وضعیتی نیست که مد باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مک‌کارتنی از سران جهان خواست در سیاست‌هایشان بازنگری کنند و مشوق طراحان جوان باشند. او توضیح داد که قوانین مالیاتی کنونی به «زیان» کسانی است که سعی می‌کنند عملکردشان دارای پایداری محیط‌زیستی باشد.

او افزود: «هرگز مرا تشویق نکرده‌اند و اگر کالای غیرچرمی به ایالات متحده صادر کنم باید تا ۳۰ درصد مالیات بدهم و از حاشیه سود کم کنم. این وضعیت به کسب‌وکار من کمکی نمی‌کند و در واقع بابت آنکه درست کار می‌کنم تنبیه‌ام می‌کنند.»

او توضیح داد: «اگر تکه‌ای چرم خوک در محصولات گیاهی به کار ببرم از مالیات معاف می‌شوم. بنابراین می‌خواهم چنین بحث‌هایی را مطرح کنم. دوست دارم روش کار مرا تشویق کنند.»

نشان تجاری مک‌کارتنی از دو دهه قبل که شروع به کار کرد در پی تامین‌کنندگانی در صنعت مد بوده است که مواد خام را به روشی پایدارتر تولید کنند. او گفت امیدوار است دولت‌ها نیز برای «آینده پایدار» سرمایه‌گذاری کنند.

مک‌کارتنی گفت: «۶۰ درصد تمام کارهای مثبتی که انجام می‌دهم با عملکردم در تهیه مواد خام محقق می‌شود. راهکارها را دارم. بنابراین امیدوارم بتوانیم این شرکت‌های کوچک همکار را بسیج کنیم و از آن‌ها بخواهیم در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند. یعنی جایی برای خودشان دور این میز پیدا کنند تا بتوانیم کار را گسترش دهیم و آینده پایدار را جانشین وضعیت متعارف کنیم.»

© The Independent

بیشتر از مُد و زیبایی