احکام اعدام ۱۲ عضو ارشد اخوان‌المسلمین در مصر تأیید شد

دولت مصر از سال ۲۰۱۳ اخوان‌المسلمین را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده است

۴۴ نفر از کسانی که به اعدام محکوم شدند، تقاضای تجدید نظر کردند و احکام ۳۱ تن از آنان به حبس ابد تغییر یافت-KHALED KAMEL / AFP

روز دوشنبه، دادگاه عالی غیرنظامی مصر احکام اعدام ۱۲ عضو ارشد اخوان‌المسلمین را تأیید کرد.

احکام اعدام علیه این افراد به دلیل مشارکت آنان در تحصنی در سال ۲۰۱۳ صادر شده بود که با مداخله نیروهای امنیتی و کشتن صدها نفر از شرکت‌کنندگان در تظاهرات به پایان رسید.

طرح درخواست تجدید نظر برای این احکام اعدام،  ممکن نیست.

عبدالرحمن البار، که عمدتا به عنوان مفتی گروه (اخوان‌المسلمین) شناخته می‌شود، محمد البلتاجی، عضو سابق مجلس مصر، و اسامه یاسین، وزیر سابق آن کشور، از جمله کسانی هستند که احکام اعدامشان تأیید شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بسیاری از اعضای اخوان‌المسلمین، در ارتباط با پرونده‌های دیگر و در پی برکناری محمد مُرسی، رئیس‌ جمهوری مرتبط با این گروه اسلامگرا در سال ۲۰۱۳، به اعدام محکوم شدند، اما دادگاه به محاکمه مجدد آنان رای داد.

حکم روز دوشنبه، با محاکمه جمعی صدها مظنون متهم به قتل و ارتکاب به خشونت در جریان تظاهرات حمایت از اخوان‌المسلین در قاهره در هفته‌های پس از رفتن مُرسی مرتبط است.

در سپتامبر ۲۰۱۸ یک دادگاه رسیدگی به جرایم در مصر، ۷۵ نفر را به اعدام محکوم کرد و برای ۶۰۰ نفر دیگر نیز احکام زندان صادر کرد.

۴۴ نفر از کسانی که به اعدام محکوم شدند، تقاضای تجدید نظر کردند و احکام ۳۱ تن از آنان به حبس ابد تغییر یافت.

اخوان‌المسلمین بزرگترین و قدیمی‌ترین سازمان سیاسی مصر به شمار می‌رود و در پی وقوع تظاهرات بهار عرب در سال ۲۰۱۱ و سرنگونی حکومت حُسنی مبارک، محمد مُرسی، عضو حزب آزادی و عدالت که شاخه سیاسی اخوان‌المسلمین است، در انتخابات پیروز شد.

دولت مصر از سال ۲۰۱۳ اخوان‌المسلمین را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده است.