بیانیه ناتو در باره ایران: حمایت از برجام، محکومیت دخالت‌های منطقه‌ای

سران کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی حمایت ایران از گروه‌های نیابتی در منطقه را محکوم کردند

سی کشور عضو ناتو گفته‌اند که متعهدند مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شوند- KEVIN LAMARQUE / POOL / AFP

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بیانیه پایانی خود، از احیای برجام حمایت کرد و در عین حال، فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران در منطقه را محکوم کرد.

بر اساس گزارش‌ها، این بیانیه ۷۹ ماده‌ای روز دوشنبه در پایان نشست سران ناتو در بروکسل صادر شد که جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، هم در آن شرکت داشت.

سی کشور عضو ناتو در یک بند از این بیانیه گفته‌اند که متعهدند مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شوند.

در این بند، ضمن استقبال از مذاکرات جاری در وین میان ایران و شش قدرت جهانی، آمده است: «متعهدیم اطمینان حاصل کنیم که ایران هرگز سلاح هسته‌ای نمی‌سازد. ما از گفت‌وگو‌های میان طرف‌های برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و گفت‌وگوی جداگانه با ایالات متحده به منظور بازگرداندن ایران و آمریکا به تعهداتشان استقبال می‌کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ادامه این ماده از بیانیه ناتو آمده است: «ما از هدف احیای منافع مرتبط با بخش عدم اشاعه هسته‌ای برجام و تضمین صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران حمایت می‌کنیم. ما از ایران می‌خواهیم از تمامی اقداماتی که از میزان شفافیت می‌کاهد، دست بکشد و مسیر معکوس در پیش گیرد و همکاری کامل و به‌موقع با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تضمین کند. اگر برجام احیا شود و کامل اجرا شود، می‌تواند مسیر رسیدگی بیشتر به نگرانی‌های امنیتی و منطقه‌ای را هموار سازد.»

سران کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی با محکوم کردن حمایت ایران از گروه‌های نیابتی، گفته‌اند: «از ایران می‌خواهیم که به تمامی فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های میان‌قاره‌ای و اشاعه [تسلیحات] مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل و دیگر قطعنامه‌های مرتبط پایان دهد، از دیگر فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده‌اش خودداری کند، و نقشی سازنده در توسعه صلح و ثبات منطقه‌ای ایفا کند.»