پنج باری که مهمانان سرشناس ملکه، رسوم دربار بریتانیا را نقض کردند

موقع احوالپرسی با ملکه، مردها سرشان را خم می‌کنند و زنان تعظیم می‌کنند یا دست می‌دهند

به دنبال نشست سران کشورهای گروه هفت (G7) در سنت‌ایوز در آخر هفته، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، و همسرش جیل بایدن، برای دومین ملاقات با ملکه بریتانیا ظرف ۴۸ ساعت، به قصر ویندزور رفتند.

رئیس جمهوری آمریکا در تاریخ ۱۱ ژوئن با ملکه و دیگر اعضای ارشد خانواده سلطنتی بریتانیا در گلخانه موسوم به عدن ملاقات کرد؛ جایی که رهبران جهان برای بحث درباره بحران آب‌وهوا و کمبود تنوع زیستی در سراسر جهان حضور یافتند.

در جریان سفر بایدن به لندن، از رئیس جمهوری آمریکا با رژه نظامی و مهمانی چای بعد‌ازظهر در قصر که ملکه در هر دو مراسم حضور داشت، استقبال شد. او درباره ملکه به خبرنگاران گفت: «او مرا به یاد مادر می‌اندازد؛ ظاهر و سخاوتمندی‌اش.»

به‌‌رغم این تعریف او از ملکه، بایدن به چند مورد نقض بالقوه مفاد پروتکل ملاقات با ملکه متهم شده است؛ از جمله زدن عینک آفتابی در فضای بیرونی و برملا کردن موضوع مکالمه.

پایگاه اینترنتی خاندان سلطنتی بریتانیا می‌نویسد: «ملاقات با ملکه یا اعضای خانواده سلطنتی دارای هیچ مقررات اجباری نیست، اما بسیاری از افراد مایلند که آداب سنتی را رعایت کنند.»

این تارنما سپس درباره نحوه سلام‌ و احوالپرسی با ملکه توضیح می‌دهد و می‌گوید که مردها سرشان را خم می‌کنند و زنان تعظیم می‌کنند یا دست می‌دهند. درباره نحوه درست خطاب کردن ملکه نیز توضیح داده شده و گفته شده است که می‌توان او را علیاحضرت یا «مادام» خطاب کرد.

جزئیات بیشتری درباره این پروتکل‌ ذکر نشده است، اما افراد ارشد زیادی هستند که در طول سالیان، به نقض این مقررات متهم شده‌اند.

جو بایدن

جو بایدن در نیمه ژوئن، شش ماه پس از آغاز ریاست جمهوری خود و طی اولین رشته سفرهای بین‌المللی‌اش که در نشست «جی۷» در کورنوال آغاز شد، دو بار با ملکه ملاقات کوتاه داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش‌ها حاکی است که او در چند مورد، از جمله فاش کردن محتوای سخنانش با ملکه، پروتکل‌ها را نقض کرده است. او به خبرنگاران گفت: «او مایل بود درباره دو رهبر بداند، یکی آقای پوتین که قرار است با او ملاقات کنم، و دیگری شی‌ جین‌پینگ.»

محتوای ملاقات‌های هفتگی ملکه با نخست‌وزیر بریتانیا محرمانه نگه داشته می‌شود.

کاروان اتومبیل‌های بایدن نیز پس از کاروان ملکه وارد محوطه باغ‌ عدن شد، و کارشناسان رعایت آداب می‌گویند که معمولا همه باید «قبل از افراد خاندان سلطنتی» حضور به هم رسانند.

آنا وینتور

در سال ۲۰۱۸ آنا وینتور، سردبیر نشریه وُگ، در هفته مد لندن کنار ملکه و در ردیف اول جایگاه تماشاگران نشست. وینتور که به عینک‌های آفتابی بزرگش معروف است، عینکش را از صورت برنداشت. گرانت هرولد، پیشخدمت سلطنتی سابق، به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت:‌ «او باید قبل از حضور ملکه عینکش را برمی‌داشت، چه برسد به این که هنگام صحبت نیز آن را به چشم داشته باشد.»

هرولد گفت:‌ «حفظ تماس چشمی هنگام صحبت کردن مهم است، و برنداشتن عینک آفتابی در صدر رفتارهای ناشایست و نقض جدی پروتکل سلطنتی است. اگر ملکه به او اجازه دهد که عینکش را بر ندارد قابل قبول است، اما چنین امری بعید است.»

دونالد ترامپ

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، به دلیل اشتباهاتش در عرصه‌های جهانی مورد انتقاد قرار می‌گرفت، و ملاقاتش با ملکه الیزابت دوم استثنا نبود.

 

ترامپ در جریان سفرش به بریتانیا در قصر ویندزور مورد استقبال قرار گرفت. چند دقیقه پس از ملاقات او و ملکه و در هنگام قدم زدن در مقابل اعضای گارد «کلدستریم»، در تصاویری که عکاس‌ها منتشر کردند دیده می‌شد که ترامپ جلوتر از ملکه گام برمی‌دارد. ملکه سپس چند قدم کجکی برداشت.

در مراسم ضیافت شام نیز آقای ترامپ دست خود را بر پشت ملکه گذاشت.

دیوید کمرون

گفته می‌شود که در سال ۲۰۱۹ دربار سلطنتی بریتانیا از رفتار نخست‌وزیر دیوید کمرون خرسند نبود، چرا که او درباره صحبت‌هایش با ملکه درباره همه‌پرسی استقلال اسکاتلند در سال ۲۰۱۴ سخن گفته بود.

آقای کمرون به شبکه خبری بی‌بی‌سی گفت که از ملکه پرسیده است که آیا می‌تواند با طرح‌های بالقوه اسکاتلند برای ترک اتحادیه مخالفت کند.

ملکه در زندگی‌اش به‌ندرت درباره سیاست نظر می‌دهد و اعضای ارشد خانواده سلطنتی رای نمی‌دهند. این امر را شاهزاده هری نیز پس از نقل‌مکان به آمریکا تایید کرد و گفت «هرگز در تمام عمرش»‌ رای نداده است.

میشل اوباما

میشل اوباما در جریان سفر به بریتانیا در سال ۲۰۰۹ همراه با همسرش باراک اوباما، رئیس‌ جمهوری وقت آمریکا، هنگام در آغوش گرفتن ملکه در عکس‌ها ثبت شد؛ حرکتی که بدون شک جزو رفتارهای استاندارد مهمانان ملکه نیست.

اما خوشبختانه ملکه در مورد بغل کردن خانم اوباما مشکلی نداشت. آنجلا کلی، دوست نزدیک و خياط سابق ملکه، در کتابش نوشته است: «درباره ملاقات میشل و ملکه و لحظه صمیمی و گرمی دوجانبه‌ای که میان این دو زن برجسته شکل گرفت، سخنان زیادی گفته شده است و هنگامی که آنان نزدیک هم قرار گرفتند و دست‌هاشان را پشت یکدیگر حلقه کردند، پروتکل نقض شد.»

او می‌نویسد:‌ «در واقع این یک لحظه طبیعی برای ملکه بود تا احترام و علاقه خود به یک زن فو‌ق‌العاده دیگر را نشان دهد و واقعیت این است که پروتکلی در کار نیست که حتما باید به آن پایبند بود.»

© The Independent

بیشتر از زندگی