نشست گروه هفت: مهم‌ترین لحظات جلسه سران دنیا در کورنوال

اولین دیدار بوریس جانسون و جو بایدن به عنوان رهبران دو کشور روز پنجشنبه در آستانه شروع اجلاس رقم خورد

بوریس جانسون به بایدن گفت، اختلاف نظرشان در مساله ایرلند شمالی چندان مهم نیست - Ludovic MARIN / AFP

اجلاس سران گروه هفت به پایان خود نزدیک می‌شود و به همین مناسبت نگاهی می‌کنیم به برخی از به‌یادماندنی‌ترین لحظات چند روز گذشته:

قدم‌زنی دلبرانه بوریس و بایدن در ساحل

اولین دیدار بوریس جانسون و جو بایدن به عنوان رهبران دو کشور روز پنجشنبه در آستانه شروع اجلاس رقم خورد. این دو پیش از شروع مذاکرات به جای دست دادن آرنج به هم ‌زدند،‌ هدایایی ردوبدل کردند و رو به دوربین عکاسان لبخند زدند. جیل بایدن و کری جانسون نیز دست در دست همسرانشان را در قدم‌زنی در پیاده‌راه ساحل کاربیس بی همراهی می‌کردند و در حالی که ویلفرد خردسال نشسته بر ماسه‌ها نظاره‌گرشان بود نوک پایی هم به آب رساندند. رئیس جمهور ایالات متحده به شوخی گفت: «به نخست‌وزیر گفتم یک وجه تشابه با هم داریم و آن اینکه همسرانمان خیلی سر تر از خودمان هستند.»

آقای جانسون به بایدن گفت: «باد آمد و بوی عنبر آورد» و افزود اختلاف نظرشان در مساله ایرلند شمالی چندان مهم نیست. وی در عوض بر همکاری‌های نزدیک دو کشور تاکید کرد. آقای نخست‌وزیر گفت: «گوش دادن به اظهارات دولتمردان جو بایدن و خودش بسیار خوشایند است زیرا قرار است با ما در زمینه‌های زیادی، از مسائل امنیتی و ناتو گرفته تا تغییر اقلیم، همکاری کنند. عالی است، هوایی تازه است و قرار است کلی کار با هم انجام دهیم.»

ایالات متحده خبر اهدای ۵۰۰ میلیون دوز واکسن فایزر را اعلام کرد

جو بایدن پس از دیدار اولیه با جانسون در روز پنجشنبه‌، اعلام کرد دولتش قصد دارد ۵۰۰ میلیون دوز واکسن کووید‌ـ ۱۹ ساخت فایزر به کشورهای کم‌درآمدتر اهدا کند. او تاکید کرد این بخشش «ربطی به روابط سیاسی آمریکا با این کشورها ندارد» و فعالیت‌های ایالات متحده در مبارزه جهانی با همه‌گیری را با نقش این کشور به عنوان «مهد دموکراسی در جنگ جهانی دوم» مقایسه کرد. کاخ سفید اعلام کرد این بزرگ‌ترین طرح اهدای واکسنی است که یک کشور به تنهایی اجرا کرده است و این کار تحت مدیریت برنامه کوواس سازمان جهانی بهداشت صورت خواهد گرفت. این واکسن‌ها بین ۱۰۰ کشور کم‌درآمد و اتحادیه آفریقا توزیع خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز یکشنبه بوریس جانسون گفت گروه هفت خواستار تامین ۱ میلیارد دوز واکسن کووید‌ـ ۱۹ برای کشورهای فقیر شده است، که این رقم بسیار کمتر از ۱۱ میلیارد دوز واکسنی است که سازمان جهانی بهداشت خواستار آن بود. بایدن ماه گذشته (مه) روابط خود را با هم‌پیمانان اروپایی‌اش به هم زد تا از حرکت سازمان تجارت جهانی در ابطال حق مالکیت معنوی واکسن‌های ویروس کرونا حمایت کند.

نیمه‌خوانی، عاشقانه‌ای برای سران جهان

یکشنبه شب و در پایان روز دوم اجلاس، به دعوت آقای جانسون مراسم شام و کبابی در کاربیس بی برای قدرتمندترین شخصیت‌های جهان برگزار شد. همچنان که ظرف‌های خرچنگ و صدف دست به دست می‌شد،‌ مهمانان ضمن لذت بردن از رام کره‌ای داغ (Hot Buttered Rum) و مارشمالوی تنوری گرداگرد منقل‌ها جمع شده بودند و مست نوای گروه محلی نیمه‌خوانان «دو هگ اور» شده بودند که خود را «نیمه‌خوانان ساحل جنوبی کورنوال» معرفی کردند. مهمانان همچنین به تماشای پرواز نمایشی گروه معروف «پیکان‌های راف رد» نشستند که هواپیماهایشان غران در آسمان پدیدار شد و دود سفید، قرمز و آبی بر جای گذاشت.

در پی انتشار عکس‌هایی از این رویداد که نشان می‌داد مهمانان نه فاصله اجتماعی را رعایت کرده بودند و نه ماسک بر صورت داشتند، سخنگوی دولت بریتانیا مجبور شد اعلام کند حاضران این مراسم مقررات ایمنی کرونایی را رعایت کرده بودند.

پیام روی کت جیل بایدن

بانوی اول در اولین سفر برون‌مرزی‌اش از ماه ژانویه و از زمان ورود به کاخ سفید لباس خاص و چشمگیری برای خود انتخاب کرد. وی با کت مشکی ساده‌ای که پشتش واژه «عشق» با حروف اکلیلی نوشته شده بود روبه‌روی خبرنگاران حاضر شد.

به نظر می‌رسد این انتخاب جیل بایدن با آن کت معروف ملانیا ترامپ، بانوی اول پیشین، که رویش نوشته شده بود، «واقعا برایم مهم نیست، برای تو هست؟» هم‌خوانی داشته باشد. ملانیا آن کت را در بازدید از بازداشتگاه مهاجران در تگزاس و در میانه جنجال سر موضوع جداسازی کودکان از خانواده‌هایشان در مرز پوشیده بود.

 جیل بایدن در توضیح این انتخابش به سادگی گفت «از آمریکا با خود عشق و دوستی» آورده‌ است.

شنا کردن بوریس در دریا

نخست‌وزیر بریتانیا شنبه صبح پیش از شروع مذاکرات در ساحل کورنوال تنی به آب زد و سپس دست در دست همسرش در سواحل نزدیک هتل مجللشان قدم زد. آقای جانسون سال گذشته (۲۰۲۰) پس از بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه به دلیل ابتلا به ویروس کرونا تصمیم گرفته بود وزن کم کند و از آن زمان تا کنون عکس‌های زیادی از او حین دویدن و دوچرخه‌سواری منتشر شده است.

از سوی دیگر در ساحل کورنیش صدها معترض نیز به ساحل و خیابان‌های مجاور آمدند و علیه بی‌عملی سران کشورهای حاضر در این اجلاس در مورد تغییر اقلیم تظاهرات کردند. کنشگران گروه «شورش انقراض» در خیابان فالماوت تظاهرات کردند و کنشگران خواهان دریای پاک موسوم به «موج‌سواران مخالف با ورود فاضلاب به دریا» از ساحل گایلینگ‌ویس در فالماوت به سمت خلیج راهپیمایی کردند. گروه دوم تابلوهایی با متن «وضعیت اضطراری برای اقیانوس‌ها و اقلیم» در دست داشتند. گروه «شورش اقیانوس» نیز پیام اعتراضی خود را بر بدنه یک کشتی در اسکله فالماوت نصب کرده بودند که محل استقرار ماموران پلیس بود.

© The Independent

بیشتر از جهان