موج پنجم کرونا در شرق و جنوب شرق کشور آغاز شد

تجمع‌های انتخاباتی و روند کند واکسیناسیون شیوع موج پنجم را به دنبال دارند

موج پنجم کرونا در مناطق شرق و جنوب شرق کشور از جمله استان‌های بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خوزستان و کرمانشاه آغاز شده است.

محمدرضا محبوب‌فر، عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران، با اعلام اینکه بیماری در استان‌های بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خوزستان و کرمانشاه اوج گرفته و شرایط نگران‌کننده‌ای وجود دارد، گفت: «افزایش آمار از بروز موج پنجم خبر می‌دهد.» به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان و به نقل از محمدرضا محبوب‌فر «دلیل اینکه در حال حاضر استان‌های جنوبی و شرقی در وضعیت قرمز به سر می‌برند این است که در کشور ما تاکنون قرنطینه، بیماریابی و تعطیلی فعال، اجرا نشده است».

محمدرضا محبوب‌فر با تاکید بر اینکه شرایط بسیار ناپایدار و شکننده است، گفت: «در چنین شرایطی که با ویروس‌های جهش‌یافته مواجه شده‌ایم، صحبت در مورد اینکه شهرهای کشور در وضعیت زرد و نارنجی هستند و فقط شهرهای جنوبی و شرقی در وضعیت قرمز به سر می‌برند، یک حرف بیهوده و باطل است زیرا این ویروس می‌تواند در حال چرخش و گردش باشد و کوچک‌ترین بی‌احتیاطی، منجر می‌شود که طوفان پیک پنجم کل کشور را در بر بگیرد.»

آغاز موج پنجم کرونا در مناطق شرقی و جنوب شرقی کشور در حالی اعلام شده که حسن روحانی روز یکشنبه ۲۲ خرداد‌ماه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: «از خدا می‌خواهیم و تلاشمان را هم مضاعف می‌کنیم شاهد موج پنجم‌ نباشیم.» پیشتر سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت و کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، نیز از احتمال شیوع موج پنجم کرونا با ویروس جهش‌یافته هندی و آفریقایی خبر داده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سیما سادات لاری روز دوشنبه ۱۷ خردادماه با اعلام اینکه در برخی شهرستان‌های با وضعیت قرمز ویروس کرونای جهش‌یافته هندی و آفریقایی مشاهده شده، گفت: «در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی شاهد تکرار تجربه‌های سخت روزهای گذشته خواهیم بود.» همچنین عاطفه عابدینی، دبیر کمیته علمی ستاد مقابله با ویروس کرونا روز دوازدهم خرداد، در یک نشست خبری ویدیویی از احتمال آغاز موج پنجم کرونا با ویروس جهش‌یافته هندی خبر داد. سعید نمکی، وزیر بهداشت، نیز در اردیبهشت‌ماه درباره شیوع ویروس‌ جهش‌یافته هندی و آفریقایی هشدار داد و گفت: «من راهی جز خواهش و تمنا ندارم.»

پیک پنجم و کارزار انتخابات
وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا رعایت نکردن دستورات بهداشتی را از جمله دلایل مهم افزایش ابتلا به بیماری اعلام می‌کنند و یکی از نگرانی‌ها درباره خطر شیوع موج پنجم کرونا برگزاری تجمعات انتخاباتی است. حمید سوری، رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی مقابله با کرونا، روز ۱۶ خردادماه درباره خطر شیوع موج پنجم کرونا در روزهای منتهی به انتخابات هشدار داد و به ایسنا گفت: «اگر موارد بهداشتی نظیر فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی صورت نگیرد احتمال اینکه شاهد طغیان بیماری باشیم وجود دارد. همه چیز وابسته به رفتار ما است؛ به طور کلی هر تجمعی می‌تواند خطرناک باشد.»

در حالی که کارشناسان پیوسته از خطر آغاز موج پنجم با برگزاری تجمعات خبر داده‌اند، ابراهیم رئیسی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، در روز ۱۹ خردادماه همایش انتخاباتی هزاران نفری خود را در اهواز بدون رعایت دستورات بهداشتی برگزار کرد. اهواز مرکز استان خوزستان یکی از مناطقی است که محمدرضا محبوب‌فر از آغاز پیک پنجم کرونا در آن‌ها خبر داده است.

موج پنجم و روند کند واکسیناسیون
حمید سوری، چهاردهم خردادماه در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه «استعداد بالقوه برای موج پنجم وجود دارد»، تنها راه مقابله با موج پنجم کرونا را سرعت‌بخشیدن به واکسیناسیون به‌ طوری‌ که روزانه ۴۰۰ هزار دوز واکسن تزریق شود، دانسته بود. به گفته کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو نیز برای رسیدن به ایمنی جمعی باید حدود ۵۶ میلیون نفر واکسن دریافت کنند و این در حالی است که به گفته محمدرضا محبوب‌‎فر تاکنون فقط یک درصد از جمعیت کشور واکسینه شده‌اند و همین افراد هم فقط دوز اول را دریافت کرده‌اند.

با وجود نگرانی‌ها برای شیوع موج پنجم کرونا و قدرت سرایت انواع جهش‌یافته همچنان واکسیناسیون در کشور به کندی انجام می‌شود. بسیاری از افراد سالمند و گروه‌های پرخطر که دوز اول واکسن را دریافت کرده‌اند در انتظار دوز دوم واکسن هستند اما به دلیل پایان یافتن ذخایر واکسن‌های وارداتی، واکسیناسیون در برخی شهرها متوقف شده است. ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده بدقولی شرکت‌های چینی و روسی در ارسال محموله‌های واکسن دلیل اصلی به وجود آمدن این شرایط است.

بنا به اعلام وزارت بهداشت قرار است به زودی مجوز استفاده اضطراری از واکسن‌های تولید ایران صادر شود و در تیرماه ۱۰ میلیون دوز واکسن ایرانی تزریق خواهد شد. پیشتر اعلام شده بود استفاده از واکسن‌های ایرانی اختیاری و داوطلبانه است اما از آنجا که ذخایر واکسن‌های خارجی مورد تایید سازمان بهداشت جهانی در کشور به پایان رسیده و ورود ‌محموله‌های جدید نیز به صورت قطره‌چکانی انجام می‌شود، به نظر می‌رسد شهروندان گزینه‌ دیگری جز انتخاب و دریافت واکسن‌های ایرانی ندارند.