درخواست بوریس جانسون از ناتو برای مقابله با چالش امنیتی چین

جانسون هشدار می‌دهد که ناتو باید بر تهدیدهای موجود در منطقه اقیانوس هند‌-‌اقیانوس آرام تمرکز کند

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا - JUSTIN TALLIS / AFP

روز دوشنبه (۲۴ خرداد) هم‌زمان با نخستین نشست حضوری اعضای ناتو بعد از همه‌گیری کرونا، بوریس جانسون از رهبران این پیمان نظامی می‌خواهد با چالش امنیتی فزاینده چین مقابله کنند.

در این نشست که جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، نیز در آن حضور دارد آقای جانسون هشدار می‌دهد که ناتو باید نگاه خود را از حوزه اروپا-اقیانوس اطلس متعلق به دوران جنگ سرد فراتر ببرد و بر تهدیدهای موجود در منطقه اقیانوس هند‌-‌اقیانوس آرام تمرکز کند، منطقه‌ای که در سال‌های اخیر صحنه عرض‌اندام فزاینده چین بوده است.

تصمیم آقای جانسون برای اعزام ناو هواپیمابر جدید اچ‌ام‌اس کویین الیزابت به منطقه اقیانوس هند-اقیانوس آرام جلوه‌ای از تمایل او برای اعمال نفوذ بریتانیا در آسیای شرقی است. این اعزام بخشی از بزرگ‌ترین ماموریت بین‌المللی ناوگان سلطنتی بریتانیا از جنگ فالکند در سال ۱۹۸۲ تا کنون است.

این ناو ۶۵ هزار تنی هم‌اکنون در رزمایش ناتو در دریای مدیترانه حضور دارد و سپس در نخستین ماموریت خود همراه با گروه ضربت ناوهای هواپیمابر راهی اقیانوس اطلس خواهد شد. ناوهای نیروی دریایی ایالات متحده و هلند نیز در این گروه حضور دارند.

به گفته منابع آگاه در ایالات متحده، آقای جانسون از نشست روز دوشنبه استفاده خواهد کرد تا «ضرورت فراتر رفتن نگاه ناتو از منطقه اروپا-اقیانوس اطلس و مقابله با چالش‌های مناطق دورتر و از جمله منطقه اقیانوس هند-اقیانوس آرام را مطرح کند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این کشورهای گروه ۷ در نشست کورنوال برای مقابله با طرح «کمربند و جاده» شی جین‌پینگ در مورد طرح زیرساختی ایجاد جهانی بهتر برای کشورهای فقیر به توافق رسیده بودند. چین در چارچوب این طرح با سرمایه‌گذاری در بنادر، جاده‌ها و راه‌آهن نفوذ خود در آسیا و آفریقا را افزایش داده است.

جبران آسیب‌های کرونا، تهدید روسیه و خروج نهایی نیروهای متحد از افغانستان که ۲۰ سال بعد از سرنگونی طالبان از قدرت صورت می‌گیرد نیز در دستور کار نشست بروکسل قرار دارد.

نخست‌وزیر بریتانیا به ۱۵۰ هزار نظامی بریتانیایی که در افغانستان حضور یافتند ادای احترام خواهد کرد و بر تعهد بریتانیا به پشتیبانی از دولت کابل برای مقابله با تروریسم تاکید می‌کند.

آقای جانسون در آستانه این نشست گفت: «ناتو فقط برای امنیت بریتانیا مهم نیست ناتو امنیت ما است. ناتو مدیون یک میلیارد نفری است که امنیت روزانه‌شان را حفظ می‌کنیم تا همچنان بتوانیم با چالش‌های جدیدی منطبق شویم و به پیش برویم و تهدیدهای جدید را از بین ببریم. در این صورت است که ناتو همچنان رکن دفاع از نسل‌های آینده جهان باقی خواهد ماند. اکنون که در حال کمر راست کردن از آسیب‌های همه‌گیری کرونا در جهان هستیم باید به بنیان‌های امنیت هم سامانی بدهیم. صلح و ثباتی که ناتو به ارمغان آورد به مدت ۷۰ سال مبنای رفاه در جهان بوده است و اطمینان کامل دارم که از این پس نیز همین طور خواهد بود.»

آقای جانسون خواهد گفت با توجه به بازنگری‌هایی که بریتانیا امسال (۲۰۲۱) در خط‌‌مشی‌های خارجی، دفاعی و امنیتی خود انجام داده است و ۲۴ میلیارد پوند در قابلیت‌های دفاعی سرمایه‌گذاری کرده است همچنان به امنیت منطقه اروپا-اقیانوس اطلس و پیمان ناتو «تعهدی تزلزل‌ناپذیر» دارد.

او همچنین خواهد گفت در دوران همه‌گیری کووید‌ـ ۱۹ که حملات سایبری مهاجمان به سامانه‌های بهداشت کشورهای ناتو افزایش یافت بار دیگر اهمیت این سازمان مشخص شد.

© The Independent