چین از آمریکا خواست تا به تأخیر در حذف تحریم‌ها پایان دهد

به نظر می‌رسد ایالات متحده منتظر نتیجه انتخابات ایران است

نماینده چین در وین از ایالات متحده خواست تا به تأخیر در لغو تحریم‌های اقتصادی ایران پایان دهد. او در ادامه از طرفین خواست تا اقدامات لازم برای جلوگیری از لغو مجدد برجام را نیز در دستور کار قرار دهند.

در حساب کاربری توییتر نمایندگی دائمی چین در سازمان ملل و سایر سازمان‌های بین‌المللی در وین، به نقل از نماینده چین آمده است: «نگرانی‌های ایران در مورد لغو تحریم‌ها مشروع است. ایالات متحده ابتدا باید کلیه تحریم‌های یک‌جانبه غیرقانونی ایران و اشخاص ثالث را حذف کند. تحریم تسلیحات متعارف هم که با قطعنامه‌های برجام نیز ناسازگار نیست، باید برداشته شود.»

نماینده چین از همه طرف‌های گفتگو خواست تا تلاش خود را برای به نتیجه رسیدن دو طرف ایران و آمریکا در مذاکرات آتی افزایش دهند.

پیش از این نیز، میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در توییتی نوشت که همه شرکت‌کنندگان بر عزم خود برای به نتیجه رساندن موفقیت‌آمیز مذاکرات تأکید کردند. همه خواستار آن هستند که این را هر چه سریع‌تر انجام دهند.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، روز شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفت موفقیت مذاکرات بستگی به انعطاف‌پذیری و عملگرایی طرفین دارد، و تأکید کرد که «بازی کردن با وقت، به نفع هیچ کس نیست.»

در همین رابطه، عباس عراقچی پس از پایان روز اول از دور ششم مذاکرات وین اظهار داشت، «هم بازگشت آمریکا به برجام مسائل فنی، حقوقی و سیاسی دارد و هم راستی‌آزمایی اقدام‌های آمریکا در رفع تحریم پیچیده است.»

علی‌رغم تلاش‌های طرفین، به نظر می‌رسد انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران بر روی نتیجه مذاکرات وین مؤثر است و دلیل تأخیر در تصمیم‌گیری نهایی نیز به همین دلیل است.

در این زمینه، وندی شرمن، معاون وزیر خارجه ایالات متحده، هفته گذشته گفت مذاکرات بین ایران و قدرت‌های جهانی در مورد چگونگی احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ آخر هفته جاری میلادی، روزهای شنبه و یکشنبه در وین از سرگرفته خواهد شد و تأکید کرد که انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۸ ژوئن ایران، عاملی است که این مذاکرات را پیچیده می‌کند.

بیشتر از جهان