طرح سران گروه هفت برای مقابله با نفوذ فزاینده چین در کشورهای فقیر

این برنامه‌ پاسخی به طرح «کمربند و جاده» چین است که ۱۰۰ کشور امضا کرده‌اند

به گفته نخست‌وزیر بریتانیا، این طرح «گذار جهان به سوی ‌انرژی‌های تجدیدپذیر و فناوری‌های پایدار» را تسریع خواهد کرد‌ـ Ludovic MARIN / AFP

سران گروه هفت برای مقابله با نفوذ چین در کشورهای فقیر، طرحی زیرساختی را به اجرا درمی‌آورند اما در رسیدگی به وضعیت اضطراری بحران اقلیمی همچنان به کوتاهی متهم‌اند.

ساخت راه‌آهن‌ در آفریقا و ایجاد نیروگاه‌های برق بادی در آسیا از جمله طرح‌هایی‌اند که در چارچوب برنامه «ایجاد جهانی بهتر» تامین اعتبار خواهند شد، برنامه‌ای که پاسخی به برنامه شی جین‌پینگ به نام «طرح کمربند و جاده» است.

این اقدام‌ها برای بسیج سرمایه بخش خصوصی در حوزه‌هایی مانند اقلیم، بهداشت و درمان، فناوری دیجیتالی و کمک به تامین حدود ۴۰ تریلیون دلار موردنیاز کشورهای در حال توسعه تا سال ۲۰۳۵ طراحی شده است.

چین با طرح موسوم به «طرح کمربند و جاده» در سال ۲۰۱۳ در این زمینه پیش‌دستی کرده است، و بیش از ۱۰۰ کشور برای همکاری در طرح‌های راه‌آهن، بندر، بزرگراه و سایر زیرساخت‌ها آن را امضا کرده‌اند.

به نظر می‌رسد این طرح بستری برای گسترش نفوذ چین کمونیست باشد، اتهامی که چین آن را «میراثی از دوران استعمار» که غرب این کشور را تحقیر می‌کرد، می‌خواند و آن را رد می‌کند.

بوریس جانسون بدون اینکه از چین نام ببرد، از آمادگی این نشست برای توافق روی طرح خبر داد و گفت این طرح «گذار جهان به سوی انرژی‌های تجدیدپذیر و فناوری‌های پایدار» را تسریع خواهد کرد.

نخست‌وزیر بریتانیا گفت: «برای گروه هفت فرصت بی‌سابقه‌ای پیش آمده است تا انقلاب صنعتی سبز در جهان را پیش ببرد و روش زیست ما را متحول کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما کاخ سفید اهدافش را آشکارا بیان کرد و یکی از مقام‌های ارشد آن در مصاحبه با رویترز گفت: «تاکنون نتوانسته بودیم جایگزین مثبتی ارائه دهیم که بازتابی از ارزش‌ها، معیارها و روش کسب‌وکار ما باشد.»

کشورهای گروه هفت در نشست دیروز زیر فشار قرار داشتند تا وعده سال ۲۰۰۹ خود را محقق کنند و برای تطبیق با شرایط اضطراری اقلیمی، سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار به کشورهای فقیر کمک کنند.

بنا بر اعلام موسسه آکسفام، گروه هفت که قرار بود ۸۰ درصد این اعتبار را تامین کند، تا سال ۲۰۲۵، پرداخت فقط ۳۶ میلیارد دلار اعتبار اقلیمی دولتی را بر عهده گرفته است و فقط ۸ تا ۱۰ میلیارد دلار آن صرف تطبیق [با شرایط اقلیمی] می‌شود.

قرار است دیوید اتنبورو برای سران گروه هفت سخنرانی کند و از آن‌ها بخواهد برای جلوگیری از گرمایش «فاجعه‌بار» زمین بی‌درنگ دست به کار شوند.

دفتر نخست‌وزیری بریتانیا هم بار دیگر وعده داد «اعتبار اقلیمی بین‌المللی تا رسیدن به هدف» افزایش می‌یابد اما گروه‌های سبز همچنان نگران‌اند.

گروه هفت از شکل‌گیری «پیمان طبیعت» که هدف آن متوقف‌ و معکوس‌ کردن روند نابودی تنوع زیستی تا سال ۲۰۳۰ است هم حمایت خواهد کرد و بر این اساس، تا پایان دهه جاری میلادی، دست‌کم ۳۰ درصد خشکی‌ها و ۳۰ درصد اقیانوس‌ها تحت حفاظت قرار می‌گیرند.

در کاربیس بی، آقای جانسون صندوق ۵۰۰ میلیون پوندی سیاره آبی را افتتاح کرد که هدف آن کمک به کشورهای در‌حال‌توسعه برای مقابله با ماهی‌گیری ناپایدار، کاهش آلودگی دریاها و حفاظت از زیست‌بوم‌های ساحلی است؛ اما دیمین گرین، معاون غیررسمی سابق نخست‌وزیر حزب محافظه‌کار در دولت بریتانیا هشدار داد کاهش شدید کمک‌های بین‌المللی این کشور جلوی اقدام‌های موثر را می‌گیرد.

او گفت: «بعد از خبر دیروز که مربوط به تامین اعتبار برای واکسن و تحصیل دختران  بود، از اعتبار جدید خبری نخواهد بود و این روندی است که رخ داده است. روشن است که کاهش کمک‌های بریتانیا از ۰.۷ درصد به ۰.۵ درصد دست وزرای اقتصادی در توافق روی برنامه تامین اعتبار را بسته است.»

جان ساوِن، مدیر اجرایی گروه صلح سبز، نیز گفت: «همین هفته دولت زیر قولش زد و هدف‌گذاری الزام‌آور حقوقی برای توقف سیر نزولی طبیعت تا سال ۲۰۳۰ را انجام نداد. دولت کشتی‌های ماهیگیری صنعتی مثل کشتی‌های عظیم گوفه‌کش و کف‌روبی را همچنان آزاد گذاشته است تا مناطق دریایی حفاظت‌شده ما را غارت کنند.»

© The Independent

بیشتر از جهان