آمریکا در تلاش توقیف نفتکش ایرانی در جبل الطارق

دادگاه جبل الطارق می‌گوید اگر آمریکا دخالت نکرده بود، نفتکش آزاد می‌شد

JORGE GUERRERO, HASAN SHIRVANI / AFP / MIZAN NEWS AGENCY

دولت آمریکا برای توقیف نفتکش ایرانی که ماه گذشته توسط تفنگداران دریایی بریتانیا در جبل الطارق توقیف شد، دادخواست داده است. این اقدام تنها چند ساعت پیش از آن که دولت جبل الطارق رای به رفع توقیف آن بدهد، صورت گرفته است.

در اقدامی که تبادل نفتکش‌ها را میان بریتانیا و ایران پیچیده‌تر خواهد کرد، وزارت دادگستری آمریکا برای توقیف نفتکش ایرانی «گرِیس ۱» دادخواستی به جبل الطارق تسلیم کرده است. پیشتر، جبل الطارق گفته بود ظن آن می‌رود این نفتکش در تخطی از تحریم‌های اتحادیه اروپا، به سوریه نفت قاچاق می‌کند.

این نفتکش روز ۴ ژوئیه درجریان عملیاتی در تاریکی، در آب‌های متعلق به بریتانیا در سواحل مدیترانه تحت تصرف (تفنگداران نیروی دریایی بریتانیا) درآمد. با بالا گرفتن تنش با جمهوری اسلامی، روز ۱۹ ژوئیه، افراد سپاه پاسداران کشتی «اِستنا اِمپرو» را که با پرچم بریتانیا حرکت می‌کرد، در آب‌های خلیج فارس توقیف کردند.

دولت جبل الطارق گزارش‌های پیشین رسانه‌ها را تایید کرد که وزارت دادگستری آمریکا خواستار تمدید توقیف «گریس ۱» شده است. این امر موجب شده که دادگاه عالی جبل الطارق، تصمیم گیری در مورد رفع توقیف نفتکش را برای چند ساعت به تعویق بیندازد.

دولت جبل الطارق در یک بیانیه گفت: «وزارت دادگستری آمریکا بر مبنای اتهاماتی که اکنون در دست مطالعه است، دادخواستی برای توقیف گریس ۱ تسلیم کرده است». در این بیانیه افزوده شده که دادگاه تا ساعت ۴ بعدازظهر به وقت محلی، این مورد را بررسی خواهد کرد.

نشریه «جبل الطارق کرانیکِل» به نقل از آنتونی دادلی، قاضی ارشد دادگاه جبل الطارق، خاطرنشان ساخت که اگر دادخواست آمریکا مطرح نشده بود، «کشتی از توقیف خارج شده بود».

وزارت دادگستری آمریکا هنوز در این مورد واکنش نشان نداده است. وزارت خارجه بریتانیا در بیانیه‌ای گفت «تحقیقات در مورد گریس ۱ مربوط به دولت جبل الطارق است» و دولت بریتانیا به دلیل ادامه جریان تحقیقات، قادر به اظهار نظر بیشتر نیست.

هنوز از محتوای دادخواست وزارت دادگستری آمریکا اطلاعی در دست نیست.

هرچند تهران هنوز در این مورد واکنش نشان نداده است، اما احتمال دارد که اقدام آمریکا به تنش در خلیج فارس دامن بزند. تحلیلگران امیدوار بودند رفع توقیف از «گریس ۱» توسط جبل الطارق، با عمل به مثل، به رهایی کشتی «استنا ایمپرو» بیانجامد.

برخی گزارش‌ها حاکی از صدور حکم رفع توقیف قریب الوقوع نفتکش در جلسه روز پنجشنبه دادگاه بود، اما یک وکیل نماینده مایکل لاماس، دادستان کل جبل الطارق گفت ایالات متحده در آخرین لحظات وارد عمل شده بوده است.

نشریه «کرانیکِل» گزارش داد که کاپیتان نفتکش «گریس۱» و سه افسر آن، روز پنجشنبه از بازداشت رها شدند، اما این گزارش هنوز تایید نشده است، و سخنگوی دولت جبل الطارق هم از اشاره به آن خودداری کرد.

از بیش از یک سال پیش که رئیس جمهور ترامپ، آمریکا را بطور یکجانبه از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با قدرت‌های  جهانی خارج کرد، تنش در منطقه بالا گرفته است. این اقدام موجب توقف میلیاردها دلار بازرگانی با ایران شد که عمدتا در ارتباط با فروش نفت خام ایران و کاهش شدید ارزش برابری ریال بوده است.

در هفته‌های اخیر، ایران با افزایش تولید و غنی سازی اورانیوم، از موارد درج شده در توافق هسته‌ای فاصله گرفت. جمهوری اسلامی، همچنین، تهدید کرده است در صورتی که اروپا به فروش نفت‌اش به خارج کمک نکند، در اوایل ماه سپتامبر گام‌های بیشتری در این جهت خواهد برداشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش‌های بیشتر ازآژانس‌های خبری

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/

© The Independent